سیاسی

نتایج انتخاب شایسته‌سالارانه هیات‌رئیسه

انتخاب شایسته‌سالارانه هیات‌رئیسه کمک اساسی به مدیریت درست مجلس و درنتیجه ارائه خدمت دقیق نمایندگان به مردم می‌شود، یعنی امر مردم‌سالاری به‌خوبی انجام می‌گیرد و روند امور کشور بهبود می‌یابد
مجلس با اختیاراتی که دارد، از برترین جایگاه در کشور برخوردار است و وظیفه نمایندگان بسیار مهم و سنگین است. هیاترئیسه را نمایندگان انتخاب میکنند تا راه خدمت به مردم را برای نمایندگان هموار کنند. اطلاعات تخصصی دراختیارشان قرار گیرد تا چه به لحاظ تقنین و چه از لحاظ نظارت بتوانند بهخوبی از پس وظایفشان برآیند، همچنین درباره شایستگی افراد معرفیشده برای دولت تصمیمگیری مناسب انجام دهند؛ رئیس مجلس نیز هماهنگکننده هیاترئیسه و ادارهکننده جلسات صحن مجلس و خادم مجموع نمایندگان است. طبیعی است نمایندگان کسانی را انتخاب میکنند که بهتر بتوانند این خدمات را ارائه دهند، نه اینکه بهویژه برای اشخاص نماینده خاصهخرجی کنند و این مستلزم شناخت نمایندگان از سوابق افراد و قابلیتهای آنان برای چنین خدمتگزاری صادقانهای است. پس انتخاب شایستهسالارانه هیاترئیسه کمک اساسی به مدیریت درست مجلس و درنتیجه ارائه خدمت دقیق نمایندگان به مردم میشود، یعنی امر مردمسالاری بهخوبی انجام میگیرد و روند امور کشور بهبود مییابد. بدانیم که واقعا مجلس در راس امور است؛ اگر عملکرد مجلس درست باشد، کشور پیشرفت میکند و اگر در روند فعالیتهای مجلس تباهی رخ دهد، به بروز فساد در کشور میانجامد. البته در شرایط کنونی فرآیند انتخاب هیاترئیسه نباید به وحدت نمایندگان صدمه بزند و این راهی جز تن دادن به معیارهای شایستهسالاری ندارد و الحمدلله افراد شایسته به اندازه لازم میان منتخبان یافت میشوند.

باور کردن جوانان

باید جوانان را باور کنیم رسوخ زد و بند و رفیقبازی و حضور افراد غیرمتخصص در ارکان مختلف کشور مانع تأثیرگذاری شایستگان کارآفرین در سطوح مدیریتی کشور میشود. مجلس برای تنقیح قوانین و رفع کمبودهای قانونی درمورد کارآفرینی و تسهیل کسب و کار باید به شکل جدی و بدون فوت وقت وارد عمل شود و علاوه بر فعالیتهایی که در دستگاههای اجرائی به لحاظ اجرای قوانین و مراعات مقررات و خروج از دیوانسالاری باید انجام گیرد، مشفقانه و قاطعانه نظارت کند

اقدامات مجلس یازدهم باید در زندگی مردم ملموس باشد

در الگوی اسلامی ادارۀ کشور و فقه حکومتی، مدیریت ابزار خدمت صادقانه به مردم و وسیلۀ اجرای دقیق احکام الهی است و الا اشغال جایگاه مدیریت به نیت ریاست ارزشی ندارد.مجلس یازدهم باید بهدور از هر حاشیه سازی، از همان روز اول به خدمت بپردازد تا در سال اول اثرات اقداماتش در زندگی مردم محسوس و ملموس باشد. آنها باید در تعامل با مجلس فعلی به شناختی هر چه دقیقتر از وضعیت موجود در کشور برسند تا ان شاء الله با دیدی بسیط و شناختی کامل برای خدمت صادقانه پای به مجلس بگذارند.

زدوبند مانع نظارت بر دولت

متاسفانه به کارآمدی مجلس در سالهای اخیر لطمه وارد آمده و انحرافاتی بهتدریج رخ داده و در اثر عدم نظارت کافی بر رفتار نمایندگان آن انحرافات تشدید شده است. ابزارهای قانونی مجلس بسیار قوی و مناسبند ولی از آنها نباید برای منافع شخصی یا گروهی استفاده شود. اگر در مجلس روش زدوبند با مجریان دولتی رواج پیدا کند، نمیتوان توقع داشت که نظارت بر دولت بهخوبی انجام گیرد و این مصیبتی است که رخ داده و باید انشاءالله مجلس یازدهم چارهجویی کند والا گام دوم انقلاب ابتر میماند. اینجانب تصمیم دارم در اینباره ساکت ننشینم.

نخستین دستور کار مجلس یازدهم

باید نخستین دستور کار مجلس یازدهم استفاده از ابزار تقنینی و نظارتی درخصوص قاچاق کالا و تسهیل سرمایهگذاری و حمایت جدی از تولیدکنندگان داخلی باشد که کشور را در مسیر جدی تولید ملی و رسیدن به جهش تولید مورد نظر رهبر معظم انقلاب قرار دهد.کشور دارای منابع خدادادی زیادی است. دارای نیروی جوان متعهد و مستعد و تحصیلکرده و علاقه مند به اشتغال مولد است بنابراین مقدمات لازم برای فعالیتهای تولیدی فراهم است و اگر بخواهیم جهش ایجاد کنیم و از رکود کنونی خارج شویم و به رونق دست یابیم باید موانع را برداریم.

جهش تولید نیازمند مجلسی پویا، دردمند و انقلابی

انتخاب شعار اقتصادی سال نشان می دهد رهبری نیز نیاز جدی کشور را تحول در حوزه اقتصادی میدانند بنابراین جهش تولید نیازمند مجلسی پویا، دردمند و انقلابی با درکی صحیح از مشکلات موجود برای رفع آنها گام های مؤثر بردارند.کارخانهها و کارگاههای تولیدی کشور در حال حاضر با ظرفیتی بسیار کمتر از حد معمول خود فعالیت می کنند که باید با برنامهریزی دقیق، ارتقاء بهرهوری و استفاده از فناوریهای نوین به افزایش تولید برسند چرا که این افزایش و اشتغالزایی از بزرگترین و اساسیترین مسائل و مصائب کشور است.یکی از مهمترین عوامل مؤثر بر فعال سازی ظرفیت خالی واحدهای تولیدی حذف دیوانسالاری زائد و تسهیل استفاده از ظرفیتهای موجود است که حتما مجلس یازدهم بهطور جدی آن را باید پیگیری کند.

برتری جویی در مجلس مذموم ولی خدمت صادقانه و مخلصانه افتخار است

به حمدالله ترکیب راه یافته به مجلس از نیروهایی خدوم، صادق، متخصص، مردم دار و ولایت مدار شکل گرفته که ان شاءالله با منزه نگهداشتن خود از انحرافات و نفسانیات ، مجلسی در طراز انقلاب اسلامی را به منصۀ ظهور خواهند رساند.

انسان باید دائم خود را در معرض پند و اندرز قرار دهد تا بتواند در صراط مستقیم گام بردارد فلذا مطرح کردن رقابت و تنازع برای کسب کرسی ریاست مجلس درست نیست زیرا برتری جویی در مجلس مذموم ولی خدمت صادقانه و مخلصانه افتخار است. به نظر من طرح این دست مسائل توجه را از موضوعات اصلی کشور و مسائل مبتلا به مردم منحرف می کند.

نمایندگان منتخب مانع تکرار اشتباهات گذشته شوند

واقعا ریاست مجلس یک خدمتگزار فداکار و از خود گذشته میطلبد که حاضر باشد قربانی خیر و صلاح نظام مقدس جمهوری اسلامی بشود و نه کسی که بخواهد از مقام ریاست برای برتریجویی استفاده کرده یا سلطهطلبی کند یا کیسهای برای خود بدوزد و آن جایگاه را نردبان مشاغل بعدی خود قرار دهد. امید است به لطف خدا ترکیب کنونی مجلس و صلاحیت نمایندگان منتخب مانع تکرار اشتباهات گذشته شود.

https://shoma-weekly.ir/LHyRlH