سیاسی

نتانیاهو: خودمان را گول نزنیم سیدحسن نصرالله: حماسه سیاسی به تحقق پیوست

حسن روحانی رییس جمهور شد. جهان این انتخاب را به حسن روحانی تبریک گفت اما مثل همیشه صهیونیست ها بر طبل دشمنی ها کوبیدند. در این میان پیام تبریک سیدحسن نصرالله، دبیرکل حزب الله لبنان بیش از دیگران مورد توجه رسانه ها قرار گرفت.
مهرداد شریفی- حسن روحانی رییس جمهور شد. جهان این انتخاب را به حسن روحانی تبریک گفت اما مثل همیشه صهیونیست ها بر طبل دشمنی ها کوبیدند. در این میان پیام تبریک سیدحسن نصرالله، دبیرکل حزب الله لبنان بیش از دیگران مورد توجه رسانه ها قرار گرفت.

دبیرکل حزبالله لبنان در پیامی به حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی رئیس جمهور منتخب ایران، پیروزی وی را در انتخابات ریاست جمهوری اسلامی ایران تبریک گفت. سید حسن نصرالله گفت: این حماسه سیاسی که با انتخاب مبارک شما به تحقق پیوست آرزوها و امیدهای مردم ایران و همچنین تمامی دوستان و محبان و برادران شما در ملتهای عربی و اسلامی و مستضعف را زنده کرد. پایگاه خبری العهد هم گزارش داد؛ «نبیه بری»، رئیس پارلمان لبنان با ارسال پیامی برای «حسن روحانی» پیروزی وی را در انتخابات ریاست جمهوری تبریک گفت. در پیام بری آمده است که «به نام خود و به نام مجلس نمایندگان لبنان گرمترین تبریکها به مناسبت کسب اعتماد اکثر مردم ایران و انتخاب شما به عنوان رئیس جمهوری ایران را تبریک میگویم». رئیس پارلمان لبنان در ادامه پیام خود تاکید کرد: «از خداوند متعال برای شما در ادای وظیفه ملی و اسلامیتان طلب موفقیت میکنم و میخواهم هرآنچه به مصلحت شما و کشورتان و پیشرفت آن و مصلحت، پیشرفت و وحدت مسلمانان است، را مقدر کند.

 

   پیش دستی معارضان سوری

اما در میان ارسال پیام تبریک ها برای حسن روحانی، معارضان سوری بدون توجه به مشخص شدن سیاست های جمهوری اسلامی در بعد خارجی در متن سیاست های کلی نظام، در پیامی از سوی یک گروه از مخالفان خارج نشین بشار اسد موسوم به «ائتلاف ملی سوریه» از حسن روحانی رئیس جمهور جدید کشورمان خواستند تا در حمایت ایران از دولت سوریه تجدید نظر کند. در بیانیه این گروه آمده« ائتلاف ملی سوریه معتقد است که وظیفه دارد از رئیس جمهور جدید ایران بخواهد اشتباهات این کشور در خصوص سوریه را جبران کند.»

این در حالی است که بشار اسد، رییس جمهور سوریه در پیامی به حسن روحانی، رئیس جمهور منتخب ایران، پیروزی وی را در انتخابات ریاست جمهوری تبریک گفت. رئیس جمهور سوریه در پیام تبریک خود به دکتر روحانی اعلام کرد: سوریه در ادامه روابط دوستانه خود با ایران مصمم است. بشار اسد در ادامه بر گسترش همکارهای دوجانبه در همه زمینهها و در رأس آن مقابله با توطئههای دشمنان و تجاوز به حاکمیت ملی در منطقه تأکید کرد. پیش از این وائل الحلقی، نخست وزیر سوریه نیز در پیامی جداگانه پیروزی حسن روحانی را در انتخابات ریاست جمهوری ایران به وی تبریک گفت.

 

   تبریک محافظه کارانه!

کمی آن طرف تر یعنی اعراب منطقه نیز نسبت به این انتخاب ایران واکنش نشان دادند. واکنشی که اگرچه درخور تبریک برای انتخاب حسن روحانی است اما بعضا محتاطانه بود. پادشاه عربستان پیروزی حسن روحانی در یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ایران را تبریک گفت. شبکه خبری «العربیه» نوشت: «عبدالله بن عبدالعزیز آل سعود» پادشاه عربستان پیروزی «حسن روحانی» در یازدهمین انتخابات ریاست جمهوری ایران را تبریک گفت.

رؤسای سه کشور بحرین، کویت و قطر نیز با ارسال پیامهایی جداگانه به رئیسجمهور برگزیده ایران، پیروزی وی را در انتخابات ریاست جمهوری تبریک گفتند. شیخ «حمد بن عیسی آل خلیفه»، امیر بحرین نیز با ارسال پیامی پیروزی حسن روحانی در انتخابات ریاست جمهوری ایران را تبریک گفت. همچنین شیخ «صباح الأحمد الجابر الصباح»، امیر کویت نیز با ارسال پیامی پیروزی حسن روحانی در انتخابات ریاست جمهوری ایران را تبریک گفت. در این پیام امیر کویت با اشاره به دوستی دو کشور و ملت کویت و ایران ابراز امیدواری کرد، این روابط در خدمت منافع مشترک گسترش یابد. از سوی دیگر شیخ «حمد بن خلیفه آلثانی»، امیر قطر با ارسال پیام تبریکی به «حسن روحانی»، رئیس جمهوری منتخب پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری ایران را تبریک گفت و انتخاب حسن روحانی را بیانگر خواست مردم ایران به اجرای تغییر و تحول در کشور دانست.

 

   حماس در پی افزایش ارتباط

محمود الزهار، عضو ارشد جنبش حماس در ضمن تبریک به حسن روحانی، رئیس جمهور منتخب ایران به دلیل پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری، اعلام کرد که حماس روابط خود با ایران را گسترش خواهد داد. الزهار، عضو دفتر سیاسی جنش حماس ضمن تبریک به حسن روحانی، برگزاری انتخابات سالم را رهبری و ملت ایران تبریک گفت. وی در واکنش به اخبار رسانه ها درباره تلاش قطر برای تاثیر در قطع روابط حماس با ایران و حزب الله گفت: حماس بدون توجه به دخالت خارجی روابط خود با ایران را گسترش خواهد داد.

محمود الزهار گفت: ملت فلسطین به روابط با همه کشورهای اسلامی و عربی نیاز دارد زیرا منفعت فلسطینیان این مساله را می طلبد. الزهار در ادامه اظهارات خود تاکید کرد که در نشست دفتر سیاسی جنبش حماس که امروز و فردا در قاهره برگزار می شود، شرکت نمی کند. وی در علت عدم مشارکت خود در این نشست گفت: چند روز گذشته از قاهره بازگشتم. وی توضیح بیشتری درباره علت عدم مشارکت در این نشست خبری که در آن خالد مشعل و اسماعیل هنیه حضور دارند، نداده است.

 

    صهیونیست ها منزوی

رژیم صهیونیستی که تغییر دولت ها در ایران تغییری در سیاست هایش به وجود نمی آورد، در واکنش به انتخاب حسن روحانی با لحن همیشگی اش تلاش کرد به نظام بین الملل اثبات کند که تغییر حسن روحانی در ریاست جمهوری هم مثل همیشه به ضرر ماست. نتانیاهو گفت که صرف نظر از نتیجه انتخابات ایران بیاید خودمان را گول نزنیم، جامعه بین المللی نباید در ورطه خوشبینی با ایران بیفتد و فشارها را بر ایران کاهش دهد.

 او افزود: ایران را باید با رفتارهایش سنجید. نخست وزیر اسرائیل در واکنش به انتخاب رئیس جمهور جدید در ایران گفته است که این آیت الله علی خامنهای، رهبر ایران است که درباره برنامه هستهای تصمیم گیری می کند، نه رئیس جمهور. در بیانیه منتشره از سوی دفتر نخست وزیری، آقای نتانیاهو گفته است: «جامعه بین الملل نباید از میزان فشارها بر ایران برای توقف برنامه هسته ای این کشور بکاهد.» نخست وزیر اسرائیل افزوده: «قضاوت در مورد ایران بر اساس اقداماتی است که انجام می دهد و ایران در قبال توسعه برنامه هسته ای خود باید پاسخی روشن وصریح دریافت کند و آن هم توقف برنامه هسته ای این کشور به هر طریقی است.» «گیلاد ایردان» وزیر دفاع شهری رژیم صهیونیستی نیز گفت که انتخاب روحانی به عنوان رئیس جمهور ایران نتایج منفی برای اسرائیل به همراه خواهد داشت زیرا فشارهای بینالمللی بر برنامه هستهای ایران را کاهش خواهد یافت.

https://shoma-weekly.ir/qaqBC4