سیاسی

نباید حق خبرنگاران در سایتهای وزارت ارشاد گم شود

به نظر می‌رسد معاونت مطبوعاتی سیاستی را دنبال می‌کند که بر اساس آن می‌خواهد رسانه‌هایی که کوچک هستند و اثر گذاری ندارند بزرگ شوند، چیزی که مهم است این است که نباید حق خبرنگاران اصلی در میان این مباحث گم شود.
عبدالرضا مصری در گفت و گو با خبرنگار گروه جامعه خبرگزاری فارس با انتقاد از قطع بیمه خبرنگاران از سوی دولت گفت: موضوع بیمه شدن خبرنگاران توسط دولت قبل مصوب شد و در همین راستا چند قشر مانند راننده‌ها، صیادان و کارگران ساختمانی تحت پوشش بیمه‌ای قرار گرفتند و در مورد خبرنگاران نیز در دولت قبل مطرح شد و مصوب شد که وزارت ارشاد به عنوان متولی بیمه خبرنگاران را با شرایطی که برای آن در نظر گرفته شده بود بیمه کنند.

عضو شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی ادامه داد: خوشبختانه این کار ادامه داشت تا اینکه وزارت ارشاد اعلام کرد این کار به خبرگزاری‌ها و رسانه‌ها داده می‌شود و آنها باید بیمه خبرنگاران را بر عهده بگیرند و استدلال وزارت ارشاد هم این بود که در لیست‌هایی که به وزارت ارشاد داده می‌شود افرادی شامل اقوام و بستگان صاحبان رسانه‌ها تحت عنوان خبرنگار به ارشاد معرفی می‌شدند که با این کار می‌خواهند جلوی این کار را بگیرند.

این عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی افزود: به اعتقاد بنده معاونت مطبوعاتی وزارت ارشاد می‌تواند سازوکاری برای شناسایی خبرنگاران حقیقی داشته باشد و اطلاعات آنها را جمع آوری کند و برابر آن بانک اطلاعات خبرنگاران تحت پوشش بیمه‌ای قرار بگیرند تا ظلمی به خبرنگاران صورت نگیرد.

مصری تصریح کرد: برخی از خبرنگاران مانند کارگران روزمزد هستند مدتی برای یک رسانه و مدتی برای یک رسانه دیگر فعالیت مِ‌کنند و بنابراین به صورت یک‌جا حقوق آنها از یک مکان تأمین نمی‌شود و یک کارفرمای ثابت ندارد و در این موارد به آن خبرنگار ظلم می‌شود.

وی در مورد نصاب‌هایی از سوی معاونت مطبوعاتی برای پرداخت یارانه بیمه تعیین شده است، گفت: ما نمی‌دانیم این حد نصاب‌ها از کجا تعیین می‌شود چراکه در هیچ قانون و مقرراتی این نصاب‌ها مشخص نشده است، اگر مبنا مقررات تأمین اجتماعی است بر اساس آن مقررات کارگاه‌هایی که کمتر از 5 نفر کارگر داشته باشند مشمول یارانه دولتی می‌شوند و سیاست معاونت مطبوعاتی بر عکس این سیاست است.

این عضو کمیسیون اجتماعی مجلس افزود: البته به نظر می‌رسد معاونت مطبوعاتی سیاستی را دنبال می‌کند که بر اساس آن می‌خواهد رسانه‌هایی که کوچک هستند و اثر گذاری ندارند بزرگ شوند، چیزی که مهم است این است که نباید حق خبرنگاران اصلی در میان این مباحث گم شود.

https://shoma-weekly.ir/VUL1Bp