بین الملل

نا امنی های اخیر عراق انتقام شکست طرح «هلال سنی» است

بعد از فروپاشی صدام و شکل گرفتن حکومت جدید در عراق آنها به همراه سوریه یکی از متحدان اصلی ایران به شمار آمدند. حتی کشورهای منطقه از شکل گیری حلال شیعی ایران و عراق و سوریه واهمه داشتند و خودشان به وسیله عربستان اردن و کویت و تا حدی مصر به دنبال ایجاد یک هلال سنی در منطقه بودند که خواست آنها عملی نشد و حالا به دنبال ضربه زدن به متحدان ایران هستند.

مهدی کاشی- عراق هفته آرامی را پشت سر نگذاشت و مردم این کشور از در نقاط مختلف صدای انفجارهای مختلفی را می شنیدند. شروع این انفجارها از روز یکشنبه و شهادت امام جواد (ع) آغاز شد که بر سر راه زائران آن بزرگوار انفجارهایی رخ داد که کشته و مجروحان فراوانی را برجای گذاشت. گویی مردم عراق نمی توانند روی آرامش را به خود ببینند. از طرفی دیگر نوری مالکی نخست وزیر عراق در این خصوص غربی ها را که از تروریست ها حمایت می کنند به عنوان مقصر اصلی این انفجارها معرفی کرده است و مدعی شده است که غرب به دنبال انتقال بحران سوریه به عراق است و آنها شیعی بودن دولت عراق را بر نمی تابند.به همین بهانه به سراغ داوود احمدزاده کارشناس مسائل خاورمینه رفتیم ونظر وی را در این خصوص جویا شدیم.

داوود احمدزاده در گفتگو با «شما» در خصوص ناامنی وانفجارهای اخیر عراق اظهار داشت: عراق در هفته های اخیر روزهای سختی را پشت سر گذاشت و گروههای تروریستی که از سوی القاعده به این کشور نفوذ کرده اند با حمایت غرب و برخی کشورهای منطقه به عنوان ناامن کردن این کشور بودند.

وی حضور دولت نوری مالکی به عنوان یک دولت شیعی را یکی از دلایل ایجاد ناامنی در عراق از سوی تروریستها دانست و خاطرنشان کرد: عده ای در عراق با تحریک گروه ها و فرقه های مختلف به دنبال اختلاف افکنی در عراق هستند و گروههای سنی را در کردستان عراق که به طور مستقل وجود دارند را به عنوان الگو معرفی می کنند تا آنها را علیه دولت بشورانند.

این کارشناس مسائل خاورمیانه ضعیف شدن کشورهای منطقه را خواست رژیم صهیونیستی دانست و افزود: آمریکا که متعهد شده است منافع رژیم صهیونیستی را در منطقه تامین کند به دنبال این است که کشورهای منطقه را یک به یک ضعیف کند تا به موازات آن اسرائیل قوی شود. آنها ابندا سوریه را در این موضع قراردادند و حالا با نا امن کردن عراق به دنبال این هستند که به هدف خود نزدیک شوند.

احمدزاده تجزیه عراق به سه قسمت مجزا را خواست آمریکا دانست و گفت: آمریکایی ها بارها از تجزیه عراق به سه منطقه شیعه و سنی و کرد نشین حمایت کرده اند و این مسئله با ایجاد نا امنی در عراق ایجاد می شود به همین دلیل علاقه مندند تا گروههای مختلف را علیه حکومت مرکزی تهدید کنند.

وی کشورهای منطقه مانند عربستان را هم از کشورهای تهدید کننده امنیت عراق قلمداد کرد و اظهار کرد: عربستان با صرف هزینه های فراوان علاوه بر تجهیز گروه های تروریستی به دنبال این است که اختلافات را در عراق تشدید کند و از گروههای سنی ومخالف نوری مالکی حمایت می کند.

این کارشناس مسائل خاورمیانه یکی دیگر از دلایل ایجاد ناامنی در عراق رابطه حکومت عراق با ایران دانست و گفت: بعد از فروپاشی صدام و شکل گرفتن حکومت جدید در عراق آنها به همراه سوریه یکی از متحدان اصلی ایران به شمار آمدند. حتی کشورهای منطقه از شکل گیری حلال شیعی ایران و عراق و سوریه واهمه داشتند و خودشان به وسیله عربستان اردن و کویت و تا حدی مصر به دنبال ایجاد یک هلال سنی در منطقه بودند که خواست آنها عملی نشد و حالا به دنبال ضربه زدن به متحدان ایران هستند.

احمدزاده در پایان راه حل برون رفت عراق از شرایط فعلی را تنها گفتگو میان گروههای مختلف دانست وگفت: گروههای مختلف در عراق باید با یکدیگر با یک گفتگوی مسالمت آمیز اختلافات را کنار بگذارند و دشمنی کشورهای منطقه و غرب را به عنوان یک ابزار برای وحدت هرچه بیتر خودشان به کار گیرند تا عراق بتواند روی آرامش را به خود ببیند.

https://shoma-weekly.ir/rmSRDT