سیاسی

ناکارآمدی تحریم ها غرب را به توافق کشاند

غرب در طول این سال‌ها نتوانست به هیچ یک از اهداف خود برسد به همین دلیل مذاکره را به عنوان روش منطقی برای حل چالش‌‎های خود با جمهوری اسلامی ایران برگزیدند.
عضو شورای مرکزی حزب موئلفه اسلامی گفت: خسارتی که تحریم کنندگان مخصوصا کشورهای اروپایی در طول این سال ها به علت تحریم ایران متحمل شده اند بسیار سنگین بوده است.

حمید ترقی درگفتگو با میزان ؛در خصوص زیان های وارده تحریم ها بر کشورهای غربی گفت: خسارتی که تحریم کنندگان مخصوصا کشورهای اروپایی در طول این سال ها به علت تحریم ایران متحمل شده اند بسیار سنگین بوده است.

وی ادامه داد: بسیاری از پالایشگاه های سوخت و بنزین در اروپا عمدتا با نفت ایران تولیدی داشتند که در مسیر تحریم ها یا تعطیل شدند و یا با صرف هزینه های میلیاردی فرمول نفتی خودشان را به نفت دیگر قسمت های جهان تغییر دهند، علاوه بر این ده‌ها شرکت اروپایی که در ایران سرمایه گذاری می کردند واز لحاظ مالی این سرمایه گذاری سهم قابل توجهی در چرخه مالی  کشورهای غربی داشت با این گونه تحریم ها مجبور به ترک ایران شدند که این اقدام خسارت های بسیار بزرگی به آنها وارد کرد.

این عضو شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی از شرکت خودرو سازی پژو فرانسه به عنوان یکی از این شرکتهای زیادن دیده نام برد و افزود: شرکت پژو با وجود سهم قابل توجه در صنعت خودرو ایران به علت تحریم ها مجبور به ترک بازار ایران شد و  خسارت های گسترده ای به این شرکت وارد شد.

ترقی تصریح کرد: در چنین شرایطی بازار ایران در اثر این گونه تحریم ها گرایش خاصی به سوی شرق پیدا کرد و کشورهایی مانند چنین،روسیه ،مالزی،کره  جنوبی به راحتی جایگزین کشورهای غربی و اروپایی در بازار ایران شدند، بنابراین میزان خسارتی که به لحاظ مالی به غربی ها وارد شده بسیار بالاتر از ایران بود چرا که جمهوری اسلامی ایران  توانست نیازهای خود را از راههای دیگر تامین کند.

معاون امور بین الملل حزب موتلفه خاطرنشان کرد: این گونه تحریم ها تاثیری بر تصمیمات  جمهوری اسلامی ایران نداشته است و حتی در مواردی این گونه تحریم ها حرکت در مسیر خودکفایی و عدم وابستگی به خارج از کشور را هموار کرد.

وی گفت: غربی‌ها تصور می کردند با این تحریم ها که اسم آن را فلج کننده می‌نامیدند؛ ایران در مرحله اول از اداره کشور باز بماند و در مراحل بعدی نتواند  زمینه های  رشد و توسعه را ایجادنماید.
سردبیر هفته نامه شما اضافه کرد: غرب در طول این سال‌ها نتوانست به هیچ یک از اهداف خود برسد به همین دلیل مذاکره را به عنوان روش منطقی برای حل چالش‌‎های خود با جمهوری اسلامی ایران برگزیدند.

وی تاکید کرد: در طول این سال ها برخلاف اقدامات غربی ها زمینه رشد و توسعه درابعاد گوناگون در ایران ایجاد شد و حتی در عرصه‌های مختلف ما به مرحله با خود کفایی رسیدیم که این خود باعث تقویت استقلال جمهوری اسلامی ایران شد یعنی ما توانسته ایم از تهدید تحریم‌ها فرصت بسازیم.


https://shoma-weekly.ir/aWXIix