سیاسی

ناهماهنگی بین کابینه دولت بر همه حیطه‌ها اثر می‌گذارد

یکی از عوامل دیگری که می‌تواند مؤثر باشد، ناهماهنگی بین کابینه دولت است؛ آنچه مسلم بوده این است که اگر کابینه یک دولت، کابینه هماهنگی نباشد و اعضای آن، با یکدیگر هم افق نباشند، این موضوع بر همه حیطه‌ها از جمله حیطه علمی اثر می‌گذارد. اختلاف سلیقه اشکال ندارد؛ اما اختلاف مبنایی بر مسائل علمی کشور اثر منفی می‌گذارد.
یکی از مسائلی که طی سالیان اخیر به کرات مورد تأکید رهبر انقلاب قرار گرفته است، موضوع رشد پیشرفت علمی کشور است. مطابق سنت هرساله دیدار رمضانی اساتید دانشگاه با معظم له برگزار شد، ایشان این بار سرعت رشد علمی کشور را مورد تأکید قرار دادند. ایشان فرمودند که رشد علمی کشور متوقف نشده؛ اما سرعت این رشد، کاهش پیدا کرده است. نظر به اهمیت این موضوع، خبرنگار هفته نامه «شما» به سراغ ابوالفضل توکلی بینا؛ استاد دانشگاه و رئیس هیئت نظارت و عضو شورای مرکزی حزب مؤتلفه اسلامی رفته است و در همین زمینه گفتگویی با وی انجام داده که در ادامه میخوانید.

موضوع رشد علمی کشور یکی از موضوعاتی است که همواره مورد تأکید رهبر انقلاب قرار میگیرد. با توجه به اینکه در دیدار اخیر با اساتید دانشگاه، ایشان به موضوع کاهش سرعت رشد اشاره داشتند، به نظر شما چه عواملی در این مسئله میتواند دخیل باشد؟

بخشی از این موضوع به مشکلات اقتصادی کشور بر میگردد؛ در روایات هم داریم که «من لا معش له لا معاد له». همانطور که حضرت آقا فرمودند رشد علمی کشور متوقف نشده است؛ اما سرعت آن کاهش یافته است. وقتی که مشکلات اقتصادی کشور را فرا میگیرد، بالاخره خود را در سرعت رشد علمی کشور نیز نشان میدهد. اما همانطور که رهبر انقلاب نیز تأکید فرمودهاند، رشد علمی کشور باید سیر صعودی داشته باشد. جدای از نقش عامل اقتصادی در کندشدن سرعت رشد علمی کشور، چه عوامل دیگری را در این مسئله دخیل و مؤثر میدانید؟ به عنوان مثال نقش عوامل سیاسی را در این خصوص چگونه ارزیابی میکنید.یکی از عوامل دیگری که میتواند مؤثر باشد، ناهماهنگی بین کابینه دولت است؛ آنچه مسلم بوده این است که اگر کابینه یک دولت، کابینه هماهنگی نباشد و اعضای آن، با یکدیگر هم افق نباشند، این موضوع بر همه حیطهها از جمله حیطه علمی اثر میگذارد. اختلاف سلیقه اشکال ندارد؛ اما اختلاف مبنایی بر مسائل علمی کشور اثر منفی میگذارد.

نکته دیگری که مورد تأکید رهبر انقلاب قرار گرفت، نقش دانشگاهها در پیشرفت کشور و جایگاه آینده آن است. به نظر شما، نقش دانشگاه و دانشجویان در پیشرفت کشور چگونه نقشی است؟

دانشگاههای ما نقش فوقالعادهای در آینده کشور دارند. نسل جوان ما، نسلی است که تحرک و پویایی دارد و بسیاری از علوم ما، از جمله فناوری هستهای توسط همین جوانها بهدست آمده است. ما دانشجویان با هوش و استعداد زیادی داریم، منتها اگر اساتیدی در کنار آنها قرار بگیرند که از نظر اعتقادی ضعیف باشند، قطعا اثر منفی بر جای خواهد گذاشت. بنده در سه دانشکده تدریس میکنم و به این موضوع واقف هستم که یک استاد انقلابی و ولایی تأثیر فراوانی بر شاگردان خود میتواند بگذارد. اینکه رهبر انقلاب تأکید میکنند که از اساتید انقلابی حمایت میکنند، این تأکید بسیار دقیق و بجایی است. خدای ناکرده چنانچه اساتید وابستهای در دانشگاهها وجود داشته باشند، باید طرد شوند.

https://shoma-weekly.ir/gbyLer