سیاسی

نامزد حزبی در خدمت مردم بودن را بلد است

نامزد حزبی ضمن احترام به مردم و در خدمت آنها بودن بلد است از ابتکارها و پیشنهادها و همکاری‌هاى آنها در جاى درست و زمان درست استفاده کند. او در درجه اول اهل مشورت است و در نهایت اهل توکل.

مهندس سیدمصطفی میرسلیم در انتخابات ریاست جمهوری سال 96 از طرف حزب موتلفه اسلامی نامزد شد و با حضور و سخنان خود الگویی از نامزد حزبی را به نمایش گذاشت. مهندس میرسلیم با اقبال مردم در انتخابات مجلس شورای اسلامی توانست اعتماد آنها را جلب کند و به عنوان نماینده خانه ملت خدمت کند. وی ارتباط تنگاتنگ دارد و با موضع گیری ها به نفع آنها باعث دلگرمی جامعه شده است.

با توجه به نزدیک شدن زمان انتخابات ریاست جمهوری 1400 گفتگویی با سیدمصطفی میرسلیم رییس شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام و نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی انجام دادیم که در ادامه توانید آن را مطالعه کنید.

هشت سال فرصت سوزى شد

برای اداره کشور با حقایق و شرایطی مانند تحریم، مشکلات اقتصادی و کرونا چه برنامه هایی می توان ارائه داد؟

تحریم باید دور زده شود و این کار غیرممکنى نیست و اگر این کار به صورت منسجم انجام گیرد هزینه هاى آن بسیار کاهش خواهد یافت. بدان منظور و براى موفقیت هرچه بهتر از افتادن در چاله هایى نظیر فاتف(FATF) باید پرهیز کرد. حل مشکلات اقتصادى در کشورى برخوردار همچون ایران نیازمند خودباورى است. دولت هاى یازدهم و دوازدهم روى مذاکره، به عنوان مائده اى آسمانى، حساب باز کرده بود و نه روى خودباورى ؛ بنابراین هشت سال فرصت سوزى شد و رشد منفى. با خودباورى مشکلات اقتصادى بهشیرینى حل مى شود ، البته هرچه در این امر تأخیر پیش آید از شیرینى آن کاسته مى شود. در مورد کرونا اقدامى که در سال گذشته باید انجام مىگرفت و پیشنهاد اولیه وزارت بهداشت بود قرنطینه جدى بود که دولت آن راقبول نکرد و همین امر موجب افزایش خسارت شد؛ موفقیتهاى نسبى کنونى هم بهنوعى ناشى از قرنطینه مکانى و زمانى است.

نشانى غلط دادن دولت

تصور شما از وضعیت کنونی ایران، فرصت ها، چالش ها و مشکلات آن چیست؟

فرصتها و قابلیتهایى که وجود دارد بسیار ارزشمند است ولى بهکارگیرى آنها کار هر دولتى نیست؛ وقتى مى بینیم که امکان بسیار خوب سرمایه گذارى مردمى را براى تولید و اشتغال مولد، با کم درایتى به لجن مى کشند و به تهدید تبدیل کنند چه توقعى مى خواهید از چنین دولتى داشته باشیم؟ بسیارى از مشکلات موجود ناشى از سقوط ارزش پول ملى است که در این ابعاد در کشور ما سابقه نداشته و موجب فشار بسیار شدید بر دهکهاى اول تا میانى شده است و در نتیجه مطالبات متعددى را از جانب گروههاى مختلف مردم مطرح کرده است. ریشه مجموع این مشکلات به آشفتگى اقتصادى برمى گردد و اگر امروز دولت بخواهد به همه این مطالبات برحق مردم پاسخ مثبت بدهد مواجه با کسرى بودجه هنگفتى خواهد شد که آثار تورمى آتى آن کمر مردم را خواهد شکست. این مشکلات به طور طبیعى در سال آینده رخ خواهد داد و نتیجه هشت سال ضعف شدید تدبیر دولت است در اداره امور کشور و آن را به پاى تحریمها گذاشتن خطا و نشانى غلط دادن است.

دولت به مجلس بى اعتنایى نکند

راهکارهای برون رفت از مشکلات با توجه به ظرفیت های داخلی کدام است؟

مسلماً وجود مشکلات به مفهوم فقدان راه حل نیست؛ این راه حل در دولت خلاصه نمى شود و نیازمند همکارى و همدلى دولت و مردم است و بدان منظور مردم باید بتوانند از صمیم دل به دولت اعتماد کنند. اگر واقع بین باشیم چنان انتظارى از مردم نباید داشته باشیم ؛ پس باید راه حلى را انتخاب کرد که کمترین ضرر را در فاصله پایان عمر این دولت و تشکیل دولت آینده متوجه مردم کند. با استفاده بهینه از امکاناتى که خدا به ما داده است مى توان این خسارت به مردم را به حد اقل آن رساند. در حال حاضر ظرفیت بسیار خوبى در مجلس وجود دارد و اگر دولت بر مبناى حسن نیت، از این ظرفیت استفاده کند مى تواند به راهحلهایى که کمترین خسارت را به بار مى آورد نزدیک شود ولى اگر دولت به مجلس بى اعتنایى کند و رئیس دولت تکبر ورزد، ساماندهى مشکلات مردم به عقب مى افتد.

مشکلات مردم راه حل دارد

با توجه به شرایط موجود و برآورد آینده کشور اولویت ها در راه برون رفت از بحران ها چیست؟

در حال حاضر گروههایى از مردم به فلاکت افتاده اند؛ قدم اول این است که نگذاریم آن گروهها مصیبت زده شوند و راه حل آن تأمین نیازهاى اولیه آنها به صورت کالا و با قطع دست واسطه هاى زائد است. این کار میسر است و نباید بیش از این به تعویق افتد. موفقیت آن مستلزم عدم سیاسى کارى دولت و اقدام توأم با اخلاص است؛ ما در مجلس راه خوبى را براى شب عید پیش بینى کرده بودیم تا کالاى مناسب و بسته بندى شده مستقیماً به دست مردم برسد ولى دولت به جاى همکارى به رقابت برخاست و کار را در توزیع یارانه نقدى خلاصه کرد. . .همه این شرطها من ذکر مى کنم نشان دهنده مشکلات راه است و نشان دهنده بن بست نیست.

کمبود خودباورى کشور را فلج کرده است

برای تحقق اقتصاد مقاومتی چه برنامههایی می توان داشت؟

راه نجات اصلى کشور در خروج از رکود با تشویق تولید و ایجاد امکانات اشتغال مولد است. ده سال است قانون رفع موانع تولید تصویب شده ولى در اجرا دولت موفق نبوده و در این ده سال چه بسیار پیمانکاران که ورشکسته شدند و کارکنانشان به خیل بیکاران پیوستند. قانون هدفمندى یارانه ها ناقص اجرا شد. اصلاح الگوى مصرف جدى گرفته نشد....ممکن است ما نیازمند اقدام جدى براى تنقیح قوانین باشیم ولى براى نجات کشور امروز کمبود قانون نداریم، کمبود اراده، اقدام و کمبود خودباورى کشور را فلج کرده است بویژه براثر نادیده گرفتن مقتضاى شایسته سالارى و مبارزه با فرآیندهاى فسادآفرین که خصوصا در این سالها اوج گرفته و رشد کرده است.

شایستگان متأسفانه به انزوا کشیده شده اند

با توجه به سابقه شما در نامزدی انتخابات ریاست جمهوری و شناخت از مشکلات محرومان و گروه آسیب پذیر برای حل مشکل معیشت آنها چه راهحلهای کوتاه مدتی پیشنهاد می دهید؟

رسیدگى به محرومان اولین قدم است که باید برداشته شود؛ به جاى پول پخش کردن باید نیازهاى واقعى و اساسى مردم را برطرف کرد؛ به طور مستقیم و با حذف واسطه هاى زائد؛ آمار این گروهها را داریم و بهراحتى مى توانیم التهاب اجتماعى را کاهش دهیم. حرکت دوم که باید به موازات قبلى شروع شود رفع موانع تولید است. با اشتغال مولد، ثروت خلق مى شود و کشور به مسیر طبیعى خود بر مى گردد؛ دولت آینده باید از شایستگانى استفاده کند که این دو هنر را داشته باشند: هم دانش آن را داشته باشند و هم تجربه آن را و کم نیستند چنان افرادى که متأسفانه در این سالها بر اثر تنگ نظرى به انزوا کشیده شده اند.

نباید زحمات و صبوری مردم به هدر رود

برجام، پسابرجام، تحریم ها و تشدید تحریم ها از نظر شما در آینده چه جایگاهی در اداره کشور خواهند داشت و برای حل آنها چه میتوان کرد؟

براى من امروز روشن شده است که اصل مذاکرات برجامى براى سوزاندن فرصتهاى ناب ما در اجرائى کردن سیاستهاى اقتصاد مقاومتى بوده است؛ البته آن مذاکرات محاسنى هم داشت که نباید نادیده گرفت یکى از آنها آشنایى با ترفندهایى است که براى سرگرم نگهداشتن ما ،آمریکاییها بهکار مى برند؛ خوشبینى ما در این مذاکرات به ما خسارات هنگفتى وارد کرده است؛ فایده دیگر آن، رساندن نداى مظلومیت ما به گوش جهانیان بود که در آن مقطع مذاکرات مؤثر بود ولى اکنون به فراموشى سپرده شده است و امروز شاهد تأثیر منفى تبلیغات مزورانه آمریکا و اروپا علیه ایرانیم؛ تحریمها نیز روشى بود که آمریکا پس از کنارگذاشتن برجام با کمال کینه توزى تشدید کرد. راههاى دور زدن تحریمها براى ما مشخص است و بهویژه باید دولت دقت کند با تن دادن به خدعههایى که از حلقوم فاتف(FATF) بیرون مىآید کار آمریکا را در تشدید تحریمها تسهیل ننماید. پایمردى مردم شریف ما موجب خواهد شد هرچه زودتر پوزه آمریکا به خاک مالیده شود. نباید به گونه اى اقدام شود که نتیجه مشکلاتى که مردم با صبورى تحمل کرده اند و زحماتى که کشیده اند به هدر رود.

منتظر عذرخواهى عملى دولت آمریکا هستیم

باتوجه به اصل مذاکره در دیپلماسی جهانی و اهمیت عزتمندى، نظر شما درباره مذاکره و راهبرد اجرایی سازی آن چیست؟

مذاکره با رقبا و مخالفان براى حل و فصل اختلافات روش پسندیده اى است لاکن به این دستاورد تاریخى بسیار گرانقیمت کشورمان نباید بى اعتناء باشیم. ما فهمیده ایم که منظور آمریکا از مذاکره ، تبادل نظر از موضع برابر براى رسیدن به راه حل منطقى و مقبول نیست؛ کلاً آنها در ادامه روشهاى استکبارى خود و این که همواره دولتمردان کشورهاى دیگر را در مقابل خود خاضع دیده اند، اعتقادشان این است که ایرانیان نیز در مقابل آمریکا دو زانو بزنند و سر تسلیم فرودآورند. گویا نسبت به آثار جهانى انقلاب اسلامى ایران مى خواهند خود را به تغافل بزنند و لذا امیدى به پیشرفت در مذاکرات وجود ندارد؛ تمام شواهد نشان مىدهد که تغییر دولت در آمریکا هیچ تحولى در سیاست خارجى آنها نسبت به انقلاب اسلامى و عزتمدارى جمهورى اسلامى ایران ، پدیدار نکرده است؛ حق مردم ما این است که آمریکا ضمن پوزش خواستن از محضر ملت شریف ایران به دلیل بى حرمتى هایى که در ده سال گذشته بهویژه نسبت به ما روا داشتهاند و نیز جبران واقعى خساراتى که به همان مناسبت بر ما وارد کرده اند ، خود را آماده کنند براى بازگشت به تعهداتشان بدون اتلاف وقت و تجاهل؛ جمهورى اسلامى ایران راهبرد شفافى براى آینده دارد و منتظر عذرخواهى شفاهى وعملى دولت آمریکا براى نشان دادن پایبندى نسبت به تعهدات رسمى جهانى است.

الگو گرفتن از سبک زندگى اهل بیت پیامبر(ص)

برای اصلاح و توسعه کشور در حوزه فرهنگ، سیاست،امنیت،هنر،سلامت و...آیا می توان برنامه جامع،کاربردی و عملیاتی ارائه کرد؟

توجه همه مسئولان باید به این نکته معطوف شود که دشمنان ما به یورش بىامانى علیه ارزشهاى انقلاب و فرهنگ کشور ما و تدین مردم و وحدت و یکپارچگى آنها در چهل سال گذشته ، مبادرت ورزیده اند ؛ آنها خوب تشخیص داده اند که نقطه قوت ما در اعتقادات ما و عزم ملى براى حفظ آن اعتقادات و همبستگى میهنى ما است و لذا طراحى گسترده و متنوعى را با بهکارگیرى تمام امکانات فنى پیشرفته در صحنه تبلیغات تخریبى و بهویژه در فضاى مجازى ، دنبال مى کنند و هیزم این آتش را نیز صهیونیستها گردآورى مى کنند. برنامه ما باید بر محور معنویت و تدین و الگو گرفتن از سبک زندگى اهل بیت پیامبر اکرم صلى الله علیه و آله و سلم ، باشد. دنبال کردن این خط است که توأم با خودباورى امکان پیشرفت کشور و رستگارى مردم شریفمان را فراهم مى کند.

مخالفان تحزب

نظر شما درباره نامزد حزبی چیست و بابقیه نامزد ها چه تفاوت و یا ارجحیتی دارد؟

اساساً هیچ مردم سالارى به مفهوم امروزین کلمه در دنیا نمى تواند شکل گیرد و دوام آورد مگر به اتکاء وجود احزاب ، البته به عنوان شرط لازم. کسانى که دید منفى نسبت به احزاب دارند چند دسته اند: ١- مخالفان مردم سالارى ؛ راه رشد مردم براى به دست گرفتن اداره امور جامعه خودشان ، داشتن تشکل است براى دستیابى به آگاهى سیاسى لازم و شناختن خود و قابلیتهاى خود و یاران و همکاران خود به لحاظ نقاط قوت و ضعف ٢- خودکامگان؛ آنها مخالف حزب نیستند ولى حزب را ابزارى براى دستیابى به منویات جاه طلبانه و نفسانى خود مى خواهند و لذا احزاب با بینش آنها هیچگاه کارکرد رشد دهنده و پیشرفت دهنده به مردم نخواهند داشت و در واقع چنان احزابى دست نشانده و فرمایشى خواهند بود. ٣- ضربه خوردگان از احزاب؛ آنها کسانى اند که مسئول شکستهاى سیاسى خود را وجود حزب مى بینند و لذا چنان وجودى را برنمى تابند و از آن رو از تحزب کلا بدگویى مى کنند چون تحزب را مانع به قدرت رسیدن خود یا دوام قدرت خود مى بینند. ٤- راحت طلبان؛ آنها اعتقاد دارند که راه حل حزبى طولانى و پردردسر و نتیجه آن هم نامعین است و مى خواهند یکشبه بر اریکه قدرت بنشینند و حکمفرمایى کنند.

ویژگی های نامزد حزبی

آرى واقعاً اگر حزبى بخواهد مؤثر باشد باید سازماندهى داشته باشد و کار خود را بر مبناى گزینش پایه گذارى کند تا از نفوذیها ضربه نخورد ؛ باید به آموزشهاى سیاسى و مدیریتى اولویت دهد؛ باید به تجربه کار جمعى اهمیت بدهد؛ باید روش مبادله نظر و نقد را تمرین کند؛ باید اهل تعامل و گفتگو باشد؛ باید بتواند تحمل اکثریت بکند؛ باید براى استقلال عمل ارزش قائل شود... و اینها نیازمند سالها زحمت کشیدن و خون دل خوردن است. به شرط لازم توجه دادم و خوب است شرط کافى موفقیت نظام مردم سالارى را هم یادآورى کنم که جنبه اعتقادى دارد و درمورد ما دینى بودن مردمسالارى است؛ این موضوع دینى بودن شرط کافى است البته دین حقّ و محور قراردادن آن در همه امور فردى و اجتماعى. یکى از اهداف جریانات دین گریز یا مشوق دین گریزى همین جلوگیرى از رشد سیاسى افراد جامعه به صورت منسجم در قالب احزاب است . بدین ترتیب معلوم مىشود نامزد واقعى حزبى خودکامه و خودپسند و خودرأى و متکبر و بد اخلاق نیست: او بلد است حق را بپذیرد و بدان اذعان کند و از آن شادمان شود؛ او از رأى نیاوردن مأیوس و رنجیده خاطر نمى شود ؛ او یادگرفته است کار جمعى کند و در کار جمعى از خود سعهصدر نشان دهد؛ ضمن احترام به مردم و در خدمت آنها بودن بلد است از ابتکارها و پیشنهادها و همکاریهاى آنها در جاى درست و زمان درست استفاده کند. او در درجه اول اهل مشورت است و در نهایت اهل توکل.

جوانگرایى در حزب یعنى جانشین پرورى

تشکیل دولت حزبی آیا مکمل دولت جوان و حزب اللهی است یا اینکه مانع آن است؟

جوانگرایى در حزب یعنى جانشین پرورى و الا حزب منقرض مى شود. با حفظ ویژگى جوانگرایى همواره میسر است هیئت همراه و متخصص در حزب گردهم آیند و براى آینده کشور و نظام و اجتماع مبادله نظر و تصمیم گیرى کنند و تا آنجا که دراختیار خودشان است در جامعه اى محدود تمرین مدیریت سیاسى بنمایند؛ اگر مبانى حزب دینى باشد جمع همکاران حزب اللهى مى شود؛ این ویژگیها لازمه همدیگرند و نه مانع براى هم و وجود آنها باعث شیرینى کار حزبى و دوام آن مى شود و نه توقف آن. حزبى که در آن در رده هاى مختلف جانشین پرورى بهوجود نیامده باشد پژمرده مى شود و از کارآیى مى افتد.

https://shoma-weekly.ir/UYsqmu