سیاسی

نامزدهای ریاست جمهوری باید برای حوزه فرهنگ برنامه جامع داشته باشند

مهندس سید مصطفی میرسلیم گفت: برنامه‌ریزی برای حوزه فرهنگی، امری پویا است و با توجه به تغییراتی که در گذشته ایجاد شده، صورت می‌گیرد که در این راستا، اسناد متقن و قابل توجهی از جمله سند چشم‌انداز تدوین شده که افق قابل قبولی را برای آینده ترسیم می‌کند.
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در گفت وگو با برنامه «صبح با خبر» شبکه خبر بیان داشت: البته نقاط مثبت نباید ما را از توجه به کاستیها بازدارد، چرا که با رفع کمبودها حصول به نتیجه میسر میشود. در این راستا باید توجه داشت هر چه اهداف ما وسیعتر باشد، مشکلات پیشرو بیشتر خواهد بود.

وی با تأکید بر این که در زمینه فرهنگی باید نسبت به شناخت مشکلات مبادرت داشته باشیم و سپس نسبت به تدوین برنامهریزیهای مناسب اقدام شود، خاطرنشان ساخت: باید افراد شایسته را انتخاب نماییم تا برنامههای فرهنگی به گونهای اجرایی شود که اثرگذار باشد؛ ضمن این که از نظارت بر اجرا نباید غافل شد.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام متذکر شد: علیرغم تمام موارد مذکور در روند اجرای برنامههای فرهنگی، امکان بروز مشکلات وجود دارد که باید ارزیابی دقیقی از نحوه اجرا و شناخت مشکلات داشته باشیم تا نواقص رفع شود. بنابراین در برنامههای فرهنگی توقف نداریم.

 میرسلیم در بخش دیگری از سخنان خود بیان داشت: تعدد دستگاههای فرهنگی در کشور نقص نیست. اقدامات فرهنگی اگر به صورت ناهماهنگ انجام شود، نتایج خوبی ندارد. کارهای فرهنگی دارای ظرافت هستند و بدون ملاحظه نمیتوان در این وادی قدم گذاشت. بنابراین دستگاههای مختلف هر یک وظیفهای بر عهده دارند و شورای عالی انقلاب فرهنگی باید فعالیت آنها را رصد نماید تا حصول به نتیجه مطلوب میسر شود.

رییس شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی با اشاره به این که مجموعه فعالیتهای فرهنگی باید دقیق و هدفمند انجام شود، متذکر شد: در صحنه اجتماعی باید با اموری که منجر به رکود میشود، مقابله کرد. این احتمال وجود دارد مسائلی در جامعه نمود یابد که ناخودآگاه فرد را به سمت رخوت سوق میدهد.

 این استاد دانشگاه در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اجرای قانون هدفمندسازی یارانهها متذکر شد: با اجرای این قانون، نقدینگی در اختیار مردم قرار گرفت که حاصل دسترنج آنها نبود و همین امر منجر به کاهش انگیزه میشود. در حالی که هدف ما این است با برنامههای فرهنگی، موجبات کوشش و فعالیت را فراهم آوریم. اگر قرار است با یارانهها هدفمند برخورد کنیم و مردم در خرید کالا با کمبود مواجه نشوند، باید اقدام اساسی برای آن انجام شود.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام خاطرنشان ساخت: ارزش پول ملی ما وابسته به فعالیتی است که در تولید انجام میشود. بنابراین باید مبحث فرهنگ برای ورود به کار و تولید باید مورد دقت قرار گیرد.

میرسلیم در ادامه، حوزه اقتصاد را از بخشهایی عنوان کرد که انجام اقدامات فرهنگی در آن ضروری است و گفت: حرص و طمع در هر امتی مانند گوساله سامری است. قرار بر این بود که درآمدهای نفتی در صندوقی ذخیره و در تولید سرمایهگذاری شود که متأسفانه مانند سیل بنیانبرانداز  وارد جامعه شد.

این استاد دانشگاه با تأکید بر این که ظرفیت هزینه مبالغ هنگفت در جامعه وجود ندارد، خاطرنشان ساخت: نامزدهای ریاست جمهوری باید برای حوزه فرهنگ نیز برنامه جامعی داشته باشند، اما ذهنیت اغلب آنها در حال حاضر مسائل حادی است که در کشور وجود دارد و بیشتر جنبه اقتصادی دارد. آنچه در فوق ذکر شد، بیان نحوه اقدامات فرهنگی برای رفع مسائل در کشور است. رفع مشکلات کشور بدون در نظر گرفتن ابعاد فرهنگی متناظر با آن میسر نیست.                                                                                          

 

https://shoma-weekly.ir/2P6vRR