سیاسی

ناقدین دولت، سیاست خارجی را تسلیم شدن در برابر آمریکا می‌دانند

قائم مقام دبیرکل حزب موتلفه اسلامی گفت: تن دادن به زیاده‌‌خواهی‌های آمریکا با سیاست‌هایی که امام راحل و مقام معظم رهبری تعیین می‌کنند، مغایر است در نتیجه جمهوری اسلامی ایران نمی‌تواند به چنین ذلتی تن دهد
حمید رضا ترقی گفت: افرادی که اکنون سیاست خارجی دولت را نقد می کنند، تنها سیاست خارجی مثبت را تسلیم شدن در برابر آمریکا و تن دادن به خواسته های زیاده خواهانه آنها، ارتباط با آمریکا و رفع تنش با آمریکا می دانند و ارزش دیگری برای سیاست خارجی قائل نیستند، درحالی که مفهوم سیاست خارجی بسیار فراتر از مسائلی است که چنین افرادی به آن نگاه می کنند.

وی افزود: تن دادن به زیاده خواهی های آمریکا با سیاست هایی که امام راحل و مقام معظم رهبری تعیین می کنند، مغایر است در نتیجه جمهوری اسلامی ایران نمی تواند به چنین ذلتی تن دهد.

ترقی خاطرنشان کرد: خواسته های آمریکا از ملت ایران تمام شدنی نیست و هر میزان در برابر آنها تسلیم شویم، باز هم پیشروی می کنند و به دنبال آن هستند که جمهوری اسلامی ایران ضعیف، وابسته و بدون آرمان باشد که این هم با اهداف انقلاب اسلامی ایران مغایرت دارد.

وی عنوان کرد: معنای واقعی سیاست خارجی مثبت این است هیچ گاه دولت نباید خود را در رابطه با کشورهای خاصی محدود و از دیگر ظرفیت های موجود در دنیا را محروم کند.

قائم مقام دبیرکل حزب موتلفه اسلامی افزود: ما اکنون از بهترین موقعیت در منطقه و میان سازمان های بین المللی برخوردار هستیم و هیچ اتکایی به قدرتی در جهان نداریم که بتواند به ما زور بگوید.

ترقی خاطرنشان کرد: امروز روابط اقتصادی جمهوری اسلامی ایران نه تنها با کشورهای منطقه و همسایه چندین برابر شده بلکه ایران جایگاه بسیار مهمی در پیمانهای منطقه ای مثل شانگهای، اکو، کشورهای جی هفت و بریکس دارد که آثار و تبعات مثبتی برای وضعیت اقتصادی کشور به دنبال خواهد داشت به گونه ای که میزان مراودات مالی با آنها به چندین برابر مراودات قبلی با غربی ها رسیده است.

وی عنوان کرد: این نوع سیاست خارجی، هژمونی جمهوری اسلامی ایران را در منطقه افزایش داده و بر تعداد همراهان و طرفداران جمهوری اسلامی در منطقه افزوده و شاهد ایفای نقش بازدارنده جبهه مقاومت در کنار جمهوری اسلامی ایران علیه همه توطئه ها و دسیسه ها هستیم.

کارشناس مسائل بین الملل گفت: امروز دامنه روابط جمهوری اسلامی ایران بسیار گسترده شده، هژمونی آن بسیار افزایش یافته و از نفوذ بسیار بالایی در کشورهای همسایه و منطقه برخوردار است به گونه ای که کریدورهای هوایی جمهوری اسلامی ایران که کشورها هواپیماهای خود را از آن عبور می دهند، تا ترانزیت کالا و نفت و انرژی، حضور در پیمانهای منطقه ای اقتصادی، سیاسی و امنیتی شاهد ارتقای چشمگیری هستیم.

ترقی تصریح کرد: این نوع سیاست خارجی نشان می دهد جمهوری اسلامی ایران در دولت سیزدهم توانسته تنش های خود را با همه همسایگان و نیز قدرت‌های مهم اقتصادی جهان برطرف کند و بتواند ارتباط تنگاتنگی با کشورهای دارای اقتصادهای بزرگ برقرار کند، در پیمانهای منطقه ای موثر و مناسبات سیاسی، اقتصادی و امنیتی حضوری فعال یابد و این موارد موجب شده توطئه ها و دسیسه های غرب برای تحریم بی اثر و آثار آن بسیار محدود شود.

وی افزود: همچنین جمهوری اسلامی ایران توانسته با این نوع اقدام خود در سیاست خارجی، مقابل توطئه های غرب را برای تحمیل خواسته هایشان بگیرد.

ترقی خاطرنشان کرد: سیاست خارجی دولت سیزدهم یک سیاست خارجی برد-برد و کاملا فعال، به دور از انفعال است که استقلال و عزت کشور را حفظ می کند و اکنون موقعیت بسیار مطلوبی در عرصه بین المللی پدید آورده در حالی که در گذشته به دلیل منفعل بودن در سیاست خارجی و تحت تاثیر استکبار قرار گرفتن دولتها و ترس از کدخدا و امثال آنها چنین موقعیتی نداشتیم.

https://shoma-weekly.ir/nw8gnB