سیاسی

ناظران از بداخلاقی‌های انتخاباتی جلوگیری کنند

یک نماینده پیشین مجلس شورای اسلامی می‌گوید که امسال فضای بهتری نسبت به انتخابات دوره نهم مجلس ایجاد شده است.
محمد کرمی‌ راد در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، در ارزیابی خود از فضای انتخاباتی این دوره مجلس شورای اسلامی نسبت به دوره گذشته اظهار کرد: یکی از تفاوت‌ها نسبت به چهار سال پیش این است که رویکرد جدید و بهتری در کشور و فضای سیاسی ایجاد شده است.

وی افزود: با توجه به ایجاد این فضای بهتر، رقابت بهتری نیز بین دو جریان اصولگرا و اصلاح‌طلب شکل خواهد گرفت به شرطی که تخریب و بداخلاقی سیاسی انجام نشود. از طرفی ممکن است اعتدالیون به عنوان مستقلین یا معتدلین، خارج از دو طیف اصلی سیاسی کشور وارد انتخابات مجلس دهم شوند.

کرمی‌ راد با بیان اینکه معمولاً چندین ماه پیش از انتخابات، فضای سیاسی انتخاباتی می‌شود، یادآور شد: از 7، 8 ماه قبل از انتخابات سمت‌گیری‌ها و فعالیت‌ها به صورت سینه به سینه آغاز می‌شود و کاندیداها ابتدا از آشنایان خود شروع و کم‌کم در جلسات و مجامع شرکت می‌کنند.

وی اضافه کرد: اگر طرح جامع قانون انتخابات تصویب و نقطه نظرات جدید به آن اضافه شود می‌توان چشم انداز بهتری نسبت به فضای انتخاباتی کشور متصور شد. الان گفته می‌شود که تنها 10 روز قبل از رأی‌گیری فعالیت انتخاباتی آزاد است اما طبق تجربه‌ای که امثال ما داریم این زمان به خصوص در کلان‌شهرها و جاهایی که حوزه‌های انتخابیه وسیع است، زمان بسیار کمی به حساب می‌آید.

این نماینده دوره هشتم مجلس شورای اسلامی با اشاره به وظایف دستگاه‌های نظارتی در انتخابات تأکید کرد: باید فرآیندی به وجود بیاید که فضای انتخاباتی سالمی در کشور ایجاد شود و کاندیداها بتوانند به خوبی نقطه نظرات خود را عرضه کنند. دستگاه‌های نظارتی هم با رصد دقیق کاندیداها باید از بداخلاقی‌های انتخاباتی جلوگیری کنند.

وی در ادامه تصریح کرد: یکی از اقدامات نگران کننده در آستانه انتخابات خرید رأی است که متأسفانه به شخصیت انسان‌ها خدشه وارد می‌کند و دستگاه‌های نظارتی به خصوص در این زمینه باید کاملاً حواسشان جمع باشد. از همین حالا عده‌ای اعلام کرده‌اند که پنج، ‌شش میلیارد برای انتخابات کنار گذاشته‌اند! باید پرسید مگر حقوق مجلس چقدر است که چنین پولی قرار است خرج شود؟ این مسائل در نگاه مردم اثر منفی می‌گذارد.

کرمی راد در پایان گفت: امیدوارم با ایجاد فضای مثبت انتخاباتی مردم با ایجاد آگاهی و بصیرت بیشتر بتوانند کاندیدای اصلح را تشخیص دهند و با دقت نسبت به این وظیفه الهی عمل کنند تا ان‌شاءالله حماسه سیاسی دیگری در انتخابات اسفند امسال ایجاد شود.

https://shoma-weekly.ir/wim9Jy