بین الملل

ناتوانی ترکیه در عملیات علیه سوچی

به نظر می‌رسد فرایند سیاسی در سوریه با توجه به سابقه سیاسی اجلاس سوچی در دور گذشته و اجلاس‌های پیشین صلح در آستانه، روندی سریعتر در پیش گرفته است.
حسن لاسجردی- مقدمه نشست امروز سوچی طی روزهای گذشته در‌وین کلید خورده و در ادامه آن مقرر شد تا موضوعاتی از جمله فرایند سیاسی و اصلاحات در فرایند تدوین قانون اساسی بر اساس قطعنامه 2254 در سوچی روسیه بار دیگر پیگیری شود.

به نظر می‌رسد فرایند سیاسی در سوریه با توجه به سابقه سیاسی اجلاس سوچی در دور گذشته و اجلاس‌های پیشین صلح در آستانه، روندی سریعتر در پیش گرفته است. گروه‌های مختلف از طیف‌های مختلف با دولت مرکزی نشست‌هایی داشته و با تجربه چندین دور مذاکرات برخی مشکلات و بندهای قانون اساسی و معادله قدرت در سوریه را حل کردند. از طرف دیگر سه‌قدرت ایران، ترکیه و روسیه به‌عنوان بازیگران اصلی در حل معادلات پیچیده در سوریه نقشی بسزا داشته و در اجلاس کنونی نیز می‌توانند فضای لازم را برای مذاکرات مهیا کنند. چرا که این سه کشور با رایزنی‌های مکرر طی 3 -4 ماه گذشته موفق شدند موضوع قدرت حاکمه در سوریه را تثبیت کرده و با رایزنی‌های مختلف معارضان را به گونه‌ای آرام‌تر کرده و آنها را برای نشستن بر سر میز مذاکره مجاب کنند. لذا به نظر می‌رسد این اجلاس می‌تواند زمینه را برای گفت‌و‌گوهایی بهتر برای آینده سوریه مهیاتر کند. تنها بخش مهمی از نگرانی‌ها از سوی بخشی از گروه معارضان از جمله کمیته سوری مذاکرات ناشی می‌شود که حضور خود در نشست سوچی را تحریم کردند. مخالفت معارضان نیز در چنین فضایی ریشه در فضای داخلی سوریه و درگیری و اقدامات نظامی از سوی برخی از کشورها دارد. به نظر می‌رسد معارضان در تلاش هستند تا با این اقدامات توجه برخی از بازیگران مهم را به خود جلب کرده و امتیازات قابل توجهی نیز به دست آورند. اگر چه این گروه معارض عدم شرکت خود را اعلام کردند اما نسبت به طیف‌های دیگر معارضان هیچ اظهارنظری نشده و همگی اعلام کردند در سوچی شرکت خواهند داشت. معارضان به مانند اجلاس‌های پیشین قرار است درباره اعمال قانون اساسی، نحوه حضور در شطرنج قدرت ملی سوریه و موضوعات مهمی از جمله انتخابات و تمرین برای برگزاری انتخاباتی سرنوشت ساز با دولت مرکزی رایزنی کنند. البته در چنین فضایی حمله ترکیه به عفرین واقع در شمال سوریه چالش آفرین خواهد بود اما با توجه به هماهنگی میان روسیه با ترک‌ها و این علت که عمده نگرانی‌های آنکارا برآمده از کردها و حمله گروههای تروریستی است این حمله نمی‌تواند تأثیر‌مهمی بر فضای گفت‌و‌گوهای سوچی گذاشته و اصل نشست را بی‌اثر کند. در مجموع نشست آتی سوچی زمینه ساز تفاهم بیشتر میان دولت و معارضان سوری و ایجاد ادبیات مشترک برای تفاهم سیاسی میان طرفین خواهد بود

https://shoma-weekly.ir/F8s2Gj