سیاسی

نابسمانی بازار ارز به صادرات ضربه بزرگی می‌زند

امروز با ده‌ها نرخ ارز و مشکلات بسیاری مواجه هستیم که این موضوع به صادرکنندگان آسیب و ضربه بزرگی می‌زند.

عضو هیات نظارت حزب موتلفه اسلامی با بیان اینکه دولتمردان با فرش بیگانه هستند، گفت: تصمیمات در حوزه فرش جزیره‌ای بوده و دستورالعمل‌های دولتی فرش را از بین می‌برد.

به گزارش خبرگزاری فارس از همدان، احمد کریمی اصفهانی ظهر امروز در همایش بررسی فرصت‌ها و چالش‌های فرش دستباف در ایران اظهار کرد: فر بخشی از اقتصاد مقاومتی نظام جمهوری اسلامی به صورت واقعی است.

وی با بیان اینکه اگر قرار باشد اقتصاد مقاومتی عملیاتی شود بهترین مصداق آن رونق فرش دستبافت است، گفت: فرش ایران یک برند بین‌المللی بدون ثبت در نهادی بود.

رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان فرش دستبافت با بیان اینکه صادرات فرش سبب شد تا فرش به یک برند تبدیل شود، عنوان کرد: اگر صادرات نباشد به طور قطع تولید نیز معنایی ندارد.

وی با اعلام اینکه برخی کشورها فرش را به نفع خود مصادره می‌کنند، تصریح کرد: تولید فرش به هیچ جای جهان بستگی ندارد و به راحتی می‌توان در داخل تولید کرد، حتی سبب ثبات جمعیتی در روستاها می‌شود که نباید از آن غافل شد.

کریمی‌اصفهانی با بیان اینکه فرش یک دهم جمعیت ایران را به صورت مستقیم و غیرمستقیم شاغل کرده است، گفت: دولتمردان ما در زمینه فرش بیگانه هستند. امروزه همه درباره مسائل مختلف نظر می‌دهند ولی افراد با تجربه کنار گذاشته شده‌اند.

وی با اشاره به اینکه در بحران اخیر که به بحران ارزی و اقصادی فرافکنی می‌شود، گفت: ما بحران ارزی و اقتصادی نداریم بلکه بحران مدیریتی داریم، متاسفانه در این مدت بحثی درباره ارز صادرات تصمیمی گرفته نشد.

رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان فرش دستبافت با بیان اینکه در کشور بسیاری از مسائل به صورت جزیره‌ای اداره می‌شود، گفت: فرش کمترین هزینه و بیشترین نفع را برای کشور داشته است و چنین صنعتی باید از مالیات معاف باشد.

وی بیان کرد: فرش تا قبل از این از پرداخت مالیات معاف بود ولی با وضع مالیات باید فاتحه تولید را خواند؛ اگر این کار را برای صادرات انجام داده‌اند باید فاتحه تولید را خواند چراکه مشکلات بسیاری برای نظام ایجاد می‌کند.

کریمی اصفهانی با تاکید بر اینکه موانع فرش باید هر چه زودتر رفع شود، گفت: بعد از سه سال هنوز مسئله مرجوع کردن فرش که مسئله مهمی است را حل کنیم.

وی با بیان اینکه ضعیف ترین قشر جامعه از نظر دستمزد بافندگان هستند، گفت: دستورالعمل‌های دولتی تعطیلی و از بین بردن فرش را در پی دارد. مجلس کسی است که می‌تواند با تصویب قوانین این مشکلات را حل کند.

رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان فرش دستبافت بیان کرد: بسیاری از صادرکنندگان فرش دستباف به صورت مستقیم فعالیت نکرده و به دلیل همین مشکلات با واسطه در این زمینه وارد می‌شوند.

وی با بیان اینکه سال 73 بیش از یک میلیارد تومان صادرات داشتیم، اظهار کرد: با توجه به مشکلات پیش آمده امروز صادرات فرش دستباف به 300 هزار دلار رسیده است.

کریمی‌اصفهانی با اشاره به اینکه حل مشکلات صادرکننده سبب رونق کار تولیدکننده نیز می‌شود، عنوان کرد: صادرات فرش در ماه‌های اخیر کاهش داشته است ولی باید با جلسات مناسب این مشکلات را حل کرد.

وی با بیان اینکه بیش از دو ماه با بی‌ثباتی نرخ ارز مواجه هستیم، گفت: امروز با ده‌ها نرخ ارز و مشکلات بسیاری مواجه هستیم که این موضوع به صادرکنندگان آسیب و ضربه بزرگی می‌زند.

https://shoma-weekly.ir/I8mbfB