بین الملل

ناامن سازی عراق برای امنیت اسراییل صورت می‌گیرد

آنها مخالف حضور نوری المالکی در رأس قدرت عراق هستند و تمام تلاش خود را می‌کنند تا وی شکست بخورد و از قدرت فاصله بگیرد، به‌خصوص که عراق در محور مقاومت و در مقابل آنها قرار دارد. آمریکا نیز بیش از همه در این تلقی سیر می کند که ناامن کردن کشورهای مخالف، امنیت اسراییل را تضمین می‌کند بنابراین در همین مسیر گام بر می‌دارد.
انتخابات شوراهای استانی عراق روز شنبه در 12 استان این کشور به استثنای استان های الانبار، نینوا و همچنین استان حساس و مورد اختلاف کرکوک برگزار شد. در این انتخابات حدود 14 میلیون واجد شرایط وجود داشت که حدود 50 درصد شرکت کردند. اگر چه در این انتخابات طیف «ذیل مرجعیت» با پیشتازی دولت قانون به رهبری نوری مالکی پیروز شدند اما تحولات پس از آن نشان می دهد که برخی از گروه ها نسبت به این مسئله رضایت ندارند. بر همین اساس تظاهرات و اعتراض هایی صورت گرفته است که برای روشن شدن موضوع با «صادق کوشکی»، کارشناس مسائل سیاسی خاورمیانه گفتگو کرده ایم.

جناب آقای کوشکی همانطور که می دانید حدود 50 درصد از واجدین شرایط عراق در انتخابات شوراهای استانی این کشور شرکت کرده اند. شما دلایل مشارکت کم شهروندان در انتخابات را  در چه میدانید. 

در اینباره که چرا میزان مشارکت از 50 درصد بالاتر نرفت، می توان به سه مسئله اشاره کرد. ابتدا اینکه برخی از کشورهای منطقه و فرامنطقه فشارهایی را به مردم عراق بهخصوص در استان های مرکزی وارد کردند که باعث شد مردم کمتر پای صندوق ها بروند. برخی از کشورهای عربی سعی دارند از طرق مختلف به این بخش از مردم عراق نفوذ کرده و در رفتار سیاسی آنها تأثیر بگذارند. مسئله دوم به انفجارهایی باز می گردد که در روزهای منتهی به انتخابات و همچنین در روز رأیگیری به طور مکرر در شهرهای مختلف عراق سازماندهی می شد. این انفجارها کشته ها و زخمی های زیادی به همراه داشت و به همین خاطر مردم را با نگرانی مواجه کرد. اما مسئله سوم به کارکرد نوری المالکی، رئیس جمهور عراق باز میگردد. مالکی طی این مدتی که روی کار بوده بیش از همه درگیر مشکلات و مسائل سیاسی بوده که طرف های مختلف به وجود آورده اند. این مسئله باعث شد که رئیس جمهور عراق نتواند به بخش های رفاهی مردم توجه بیشتری داشته باشد که این موضوع تا حدودی نارضایتیهایی را به همراه داشته است.

نتیجه انتخابات را چگونه ارزیابی میکنید؟

نتیجه اعلام شده در انتخابات نشان میدهد که طیف «ذیل مرجعیت» در عراق از مشروعیت برخوردار هستند و مردم بیشتر به آنها تمایل دارند و رأی میدهند. این طیف متشکل از گروه هایی است که زیر مجموعه سیاسی – دینی مرجعیت هستند. دولت قانون نوری المالکی، مجلس اعلای عراق به ریاست عمار حکیم و همچنین گروه صدر از این مجموعه هستند. البته نتایج نشان میدهد که نوری المالکی سهم بیشتری از آرا را به خود اختصاص داده است اما در کل اینها در یک صف و طیف هستند.

بنابراین آیا میتوان انتظار داشت که این طیف در انتخابات پارلمانی سال آینده و همچنین بهدست گرفتن ریاست جمهوری نیز موفق باشند؟

به هر حال این انتخابات را می توان تمرینی برای انتخابات پارلمانی سال 2014 دانست که نقشی قابلتوجه در انتخاب رئیس جمهور عراق دارد. اما تفاوت اصلی بین انتخابات شوراهای استانی و انتخابات پارلمانی این است که در مورد دوم همه جمعیت و گروه های عراقی وارد عرصه می شوند، در حالی که در انتخابات شوراهای اینگونه نیست. به عنوان مثال اقلیم کردستان در این انتخابات نقشی ندارد، اما در انتخابات پارلمان وارد می شود. استان های مرکزی نیز در آن انتخابات بسیار پررنگتر وارد عمل می شوند. همین مسئله رقابت در انتخابات را نیز بسیار بیشتر می کند.

همانطور که شاهد هستید درگیریها در عراق افزایش پیدا کرده است، شما دلیل آن را چه میدانید؟

به هر حال در عراق طیفهای مختلفی از مخالفان نوری مالکی وجود دارند که می توان در داخل از بعث و در خارج نیز به برخی کشورهای عربی منطقه و همچنین آمریکا اشاره کرد. این مثلث نقش بسیار زیادی در تحولات و تنش های عراق دارند.

اگر این طیفها بخواهند فضای عراق را ناامنتر کنند و حتی به سمت سوریسازی بروند، این احتمال وجود دارد که ناامنی دامن آنها را نیز بگیرد؟ نظر شما در اینباره چیست؟

به هر جهت آنها مخالف حضور نوری المالکی در رأس قدرت عراق هستند و تمام تلاش خود را میکنند تا وی شکست بخورد و از قدرت فاصله بگیرد، بهخصوص که عراق در محور مقاومت و در مقابل آنها قرار دارد. آمریکا نیز بیش از همه در این تلقی سیر می کند که ناامن کردن کشورهای مخالف، امنیت اسراییل را تضمین میکند بنابراین در همین مسیر گام بر میدارد.

https://shoma-weekly.ir/RkhqrE