سیاسی

می‌خواهیم وحدت کنیم نه بده بستان

ما می‌خواهیم وحدت کنیم نه بده بستان؛ ما مسئولیت‌های نظام را برای خود وظیفه می‌بینیم. بنابراین باید بررسی کنیم و به نتیجه برسیم که چه کسانی اصلح هستند. در این چارچوب، به وظیفه خود عمل می‌‌کنیم؛ یعنی مطالبات خود را پیش‌روی مردم می‌گذاریم و افراد خوب را انتخاب می‌کنیم تا اگر جامعه آنها را برای خدمت مناسب دانست، به این خوب‌ها رای دهند.
اسدالله بادامچیان طی گفت و گویی با هفته نامه مثلث به سوالاتی در خصوص وحدت پاسخ داد.

فکر می‌کنید اصولگرایان با وجود سلایق گوناگون بتوانند به‌وحدت برسند؟

آقای عسگراولادی می‌گفت که ما در شورای مرکزی موتلفه با 30 نظر مختلف می‌آییم و با یک وظیفه بیرون می‌رویم. ممکن است ما اصولگرایان صدها نظر داشته باشیم اما در نهایت یک وظیفه داریم. وظیفه امروز ما این است که در این دنیای پرآشوب به همگرایی برسیم. ممکن است نتوانیم به وحدت برسیم اما همگرایی کمترین هدفی است که باید به آن دست پیدا کنیم؛ مثل روز 22بهمن که در کنار هم برای دفاع از انقلاب و نظام به میدان می‌آییم.

چقدر امیدوارید که ساز‌‌‌‌وکار وحدت اصولگرایان به نتیجه برسد؟

من ساز‌‌‌‌وکار وحدت را به نتیجه رسیده می‌یابم.

استدلال‌تان برای این حرف چیست؟

علتش این است که امروز در مجموعه ما از همه گروه‌ها حضور دارند و ما دور هم جمع شده‌ایم. وحدت این است که ما در کنار هم باشیم؛ نه اینکه مثل یکدیگر فکر کنیم. برخی فکر می‌کنند معنای وحدت این است که همه مثل یکدیگر فکر کنند؛ در حالی‌که همه نمی‌توانند یک فکر واحد داشته باشند. وجود سلیقه‌های گوناگون طبیعی است و هر تفکری، هواداران خودش را دارد. معنای وحدت این است که همه دور هم جمع شویم و به بزرگان خود احترام بگذاریم اما سلیقه‌های خود را حفظ کنیم. نکته‌ای که به آن اشاره کردم، انجام شده اما ما هنوز در مرحله اول هستیم.?در مرحله بعد، این تمرین‌ها انجام می‌شود تا به جایی برسیم که در انتخابات به‌دنبال وظیفه بگردیم؛ یعنی به وحدت در وظیفه‌یابی برسیم و نه وحدت در ائتلاف‌های سیاسی. اگر چنین اتفاقی رخ دهد، هر فرد و گروهی به‌دنبال سهم‌خواهی می‌رود و سهمیه خود را مطالبه می‌کند. برای مثال ما باید بگوییم ما حزب موتلفه اسلامی هستیم که نیم‌قرن سابقه داریم و باید 30 درصد از سهمیه مجلس به ما برسد.

آیا هنوز هم اصولگرایان قبول دارند که باید زیر چتر جامعتین به وحدت برسند؟

اصولگرایان می‌توانند با محوریت جامعتین به ائتلاف دست یابند و حزب موتلفه معتقد است که در این ائتلاف باید نظر جامعتین فصل‌الخطاب باشد. البته جامعه روحانیت و جامعه مدرسین حزب نیستند، بلکه دو نهاد روحانی هستند که بیش از 50 سال سابقه دارند. ‌اگر برای تعیین مصادیق در زمان انتخابات دچار اختلاف شویم، باید جامعتین را به‌عنوان حکم در نظر بگیریم.

البته در انتخابات ریاست‌جمهوری 92 گروهی از اصولگرایان از تمکین به نظر جامعتین امتناع ورزیدند.

در آن زمان جامعتین نظرات خود را اعلام کردند اما کسانی‌که به نظرات این دو تشکل روحانی توجه نکردند خودشان آسیب دیدند.

آیا از هم‌اکنون برنامه‌ریزی کرده‌اید که قرار است با کدام گروه‌ها و تشکل‌های اصولگرا در انتخابات آینده مجلس ائتلاف کنید؟

ببینید، وحدت اصولگرایان وحدت همه کسانی است که دلشان برای مجلسی که بتواند فعال، قوی و در صدر امور باشد می‌تپد؛ از این‌رو رسیدن به وحدت ضروری است. وحدت این است که به جمع‌بندی برسیم و همه متحدا به آن عمل کنیم. معتقدیم که با همه نیروها و سلایق مختلف اصولگرایان باید کار کرد. وقتی مردم احساس کنند که شما بهترین‌ها را معرفی کرده‌اید به آنها رای می‌دهند.

آیا اصولگرایان از عدم وحدت در انتخابات مجلس نهم و انتخابات ریاست‌جمهوری یازدهم درس گرفته‌اند؟

در انتخابات گذشته تقریبا ۸۰ درصد فهرست‌های اصولگرایان مشابه یکدیگر بود و فقط در ۲۰ درصد موارد دچار اختلاف شدند اما مجلس نهم، مجلس مطلوبی شد ولی در انتخابات ریاست‌جمهوری اختلافاتی ایجاد شد و ما هزینه‌های فراوانی دادیم.

اگر این‌طور باشد که باز هم می‌توان براساس همان رویه عمل کرد و هر گروهی برای خود فعالیت کند و در نهایت فهرست‌هایی که چهره‌های مشترک در آنها حضور دارند، به مردم ارائه شود.

ما می‌خواهیم وحدت کنیم نه بده بستان؛ ما مسئولیت‌های نظام را برای خود وظیفه می‌بینیم. بنابراین باید بررسی کنیم و به نتیجه برسیم که چه کسانی اصلح هستند. در این چارچوب، به وظیفه خود عمل می‌‌کنیم؛ یعنی مطالبات خود را پیش‌روی مردم می‌گذاریم و افراد خوب را انتخاب می‌کنیم تا اگر جامعه آنها را برای خدمت مناسب دانست، به این خوب‌ها رای دهند.

این روزها صحبت‌هایی مبنی بر احتمال ائتلاف اصولگرایان سنتی با جریان موسوم به اعتدال مطرح است. اما در این صورت جبهه پایداری به احتمال قریب به یقین راه خود را از جریان متبوع شما جدا خواهد کرد. آیا ‌ترجیح می‌دهید با جریان اعتدال ائتلاف کنید یا جریان پایداری را در کنار سایر اصولگرایان نگه‌دارید؟

تلاش ما بر این است که نیروهای داخل نظام در کنار یکدیگر حرکت کنند. نگاه اسلام این نیست که ما جنگ قدرت داشته باشیم بلکه وظیفه این است که کاندیداهای اصلح را معرفی کنیم و به آنها رای دهیم. اگر جبهه پایداری ببیند که از میان نامزدهای حزب موتلفه اسلامی یا جریان اعتدال، نامزدهای مورد حمایت موتلفه بهتر است، باید آنها را انتخاب کند. معیار وحدت در اسلام سیاسی، بده بستان سیاسی نیست.

شما حضور اصولگرایان با یک فهرست را ‌ترجیح می‌دهید یا چند فهرست؟

اگر چند فهرست ارائه شود چه اشکالی دارد؟ برای مثال مردم تهران می‌توانند از میان افراد حاضر در ۱۰ فهرست - که عددی حدود 300 نفر می‌شود - به ۳۰ نفر از بهترین‌ها رای بدهند. اما دلیلی ندارد که حتما همه این افراد از حزب و گروه ما باشد. ما باید به فکر افراد اصلح و شایسته‌ترین‌ها باشیم تا مجلس آینده مجلس شایسته‌ترین‌ها باشد و ما هم در برابر خداوند جواب و ثواب داشته باشیم.

چه اقداماتی انجام می‌دهید تا بدنه جریان اصولگرایی تقویت شود؟

با اصولگرایان همراهی، همکاری، همفکری و همگرایی می‌کنیم. ما همه جا حضور داریم و با همه آنان دیدار، صحبت و برنامه‌ریزی می‌کنیم. به همه آنها می‌گوییم که هدف ما این نیست که صرفا بخواهیم به قدرت دست یابیم و عبد قدرت باشیم بلکه به‌دنبال خدمت و وظیفه‌ایم.

وقتی می‌گویند یک نفر کنار برود، ما قبل از دیگران کنار می‌رویم؛ این ادعا را سالیان سال است که نشان داده‌ایم و یک بار یا دو بار صورت نگرفته است بنابراین با اصولگرایان همراهی می‌کنیم. ما این ذهنیت را در جامعه ایجاد می‌کنیم که راه نجات کشور، حل مشکلات اقتصادی، سعادت و خوشی جامعه و ایجاد جامعه نمونه اسلامی این است که افرادی همچون رجایی، باهنر و بهشتی در آن حکومت کنند.

باتوجه به اینکه مدتی است اصولگرایان از حضور چهره‌هایی همچون آیت‌الله مهدوی‌کنی و مرحوم عسگراولادی محروم هستند، فکر می‌کنید که ممکن است شیخوخیت دوره‌های گذشته در میان آنها ادامه یابد؟

مگر دنیا تمام می‌شود؟ اگر اصل جریان باقی و جاودانه باشد، با چهره‌های متفاوت نیز می‌تواند ادامه یابد. چهره‌های جاودان، چهره‌های خدایی هستند؛ هر کسی می‌خواهد برای خدا کار کند، خداوند به او کمک می‌کند و خداوند می‌داند که چگونه دین را اداره کند. وقتی سرداری می‌رود، سردار دیگری جای او را می‌گیرد. شاید کمتر کسی بتواند جای آیت‌الله مهدوی‌کنی - که من امیدوارم خداوند به ایشان شفای کامل عنایت فرماید – یا جای خالی مرحوم آقای عسگراولادی را پر کند.

واقعا امروز فردی همسنگ آقای عسگراولادی پیدا نمی‌کنیم؛ فردی که 14 سال از عمر خود را در زندان بوده و انواع شکنجه‌ها را تحمل کرده باشد. اما در عین حال خداوند کسی را که بتواند در این دوره و زمانه مانند آقای عسگراولادی ایفای نقش کند، به ما نشان می‌دهد.

اگر قرار باشد که موتلفه در روند وحدت فداکاری و گذشت کند باز هم چنین کاری را انجام می‌دهد؟

ما که همیشه گذشت می‌کنیم. هر وقت شرایطی پیش بیاید که لازم باشد ما برای حفظ مصالح نظام و وحدت امت اسلامی از حقوق حقه خود چشم‌پوشی کنیم، این کار را انجام می‌دهیم؛ چراکه ما خودمان را بدهکار نظام، انقلاب و اسلام می‌دانیم و نه طلبکار.

اما آداب اسلامی اقتضا می‌کند که جوان‌ترها احترام ریش‌سفیدها را حفظ کنند.

مگر آن روایت معروف را نشنیده‌اید که حضرت علی(ع) میان دو زن قضاوت می‌کند؟ اگر دعوا به جایی برسد که لازم است بچه حفظ شود، مادر حقیقی گذشت می‌کند. اگر ما هم به چنین وضعیتی برسیم، حتما گذشت می‌کنیم.

آیا روند وحدت برای انتخابات مجلس دهم به نتیجه می‌رسد؟

ما همیشه امیدوار هستیم. اگر انسان امید نداشته باشد که به نتیجه نمی‌رسد.

به نظر شما اولین نتیجه ساز‌‌‌‌وکار وحدت اصولگرایان را در چه مقطعی شاهد خواهیم بود؟

اجازه دهید کمی جلوتر برویم اما در شرایط فعلی، نتیجه وحدت را در تشکیل چنین جلساتی می‌بینیم و حتی شاهد هستیم که در استان‌ها و شهرستان‌ها فعالیت‌های خوبی در حال انجام است. ما در همایش اخیر شاهد حضور تمام سلایق بودیم که به معنای وحدت است. وقتی انسان روی اصول، ضوابط و برای خدا کار کند، حرکتش قرین پیروزی است.

https://shoma-weekly.ir/X8ppWH