بین الملل

میقاتی استعفا کرد

پس از اعلام استعفای میقاتی گروه 14 مارس در چرخش سیاسی آشکار در حالی‌که تا پیش از آن به شدت از سیاست‌ها و اقدامات میقاتی انتقاد می‌کرد، از استعفای وی استقبال و آن را استعفایی دیرهنگام توصیف کرد و«سمیر جعجع» نیز آن را اقدامی شجاعانه خواند. «احمد فتفت»، نماینده جناح المستقبل نیز در واکنش به استعفای میقاتی گفت که استعفای دیرهنگام بهتر از عدم استعفا است.
دولت لبنان استعفا کرد. این خبری بود که روز سوم فروردین منتشر شد. «نجیب میقاتی»، نخست وزیر لبنان در سخنانی ابراز امیدواری کرد که استعفای وی زمینه‌ای باشد، برای اینکه جریان‌ها و جناح‌های سیاسی لبنان مسئولیت‌های خود را برعهده گیرند و به اتفاق نظر برسند. اگرچه میقاتی استعفایش را به وضعیت نابسامان داخلی لبنان نسبت داد و از نیت خود برای بهتر اداره شدن کشورش گفت اما در این میان جریان های مخالف دولت از خلأ به‌وجود آمده می خواهند نهایت استفاده را ببرند. از سوی دیگر این اتفاق در حالی رخ می‌دهد که خود میقاتی پس از خروج احزاب 8 مارس از دولت ائتلافی و سقوط دولت سعد حریری در سال 2009 انتخاب شد و حالا گروه 14 مارس درصدد است تا دوباره قدرت را در دولت ائتلافی به دست بگیرد.میقاتی در ادامه گفت: امروز در حالی‌که در دولت قضیه برگزاری انتخابات را پیگیری می‌کردیم، به این نتیجه رسیدم که باید خونی تازه در رگ‌های زندگی سیاسی و پارلمانی لبنان دمیده شود و این وظیفه‌ای ملی است و اگر این دمیدن خون متوقف شود، موجب تعطیلی و از کار افتادن مهمترین و اساسی‌ترین مؤسسات و دستگاه‌های کشور می‌شود. نخست‌وزیر مستعفی لبنان تأکید کرد که من خواهان تصویب قانونی برای انتخابات هستم که همه لبنانی‌ها برسر آن توافق نظر داشته باشند و انتخابات در موعد مقرر برگزار شود و در این راه با هر قانونی که زندگی مسالمت‌آمیز در لبنان را از بین ببرد، مخالف هستم.

   هیچ دولت سیاسی بدون حزب الله نیست

البته میقاتی، نخست‌وزیر پیشین لبنان در اظهاراتی گفته که به هیچ‌وجه برخی اخبار منتشر شده در مورد پذیرش نصایح کشورهای خارجی، به‌ویژه آمریکا در مورد استعفا در صورت عدم برکناری وزرای حزب الله لبنان از دولت صحت ندارد و تأکید کرده که این نکته را از من ثبت کنید که هیچ دولت سیاسی بدون حزب الله وجود نخواهد داشت و این واقعیتی است که همه آن را می‌دانند.این در حالی است که انتخابات پارلمانی 2013 لبنان در پیش است و اختلاف بر سر قانون انتخابات در لبنان همچنان ادامه دارد و تاکنون توافق نظری بین گروه‌ها و جریان‌های سیاسی فعال در عرصه سیاسی لبنان جهت دستیابی به یک قانون انتخاباتی جدید نه‌تنها حاصل نشده، بلکه این اختلاف دیدگاه‌ها به اوج خود نیز رسیده و این موجب می‌شود تا شانس دستیابی به چنین توافقی با نزدیک شدن به زمان برگزاری این انتخابات هر روز کمتر از روز قبل شود، به گونه‌ای که هر طرف تلاش می‌کند، به قانونی متوسل شود که سود بیشتری را برای آن تضمین کند یا اینکه دست‌کم کرسی‌هایی را حفظ کند که طی انتخابات سال 2009 آن را به‌دست آورده بود.

 ‌استعفا با دلایل داخلی یا خارجی؟

یکی دیگر از مهم ترین دلایلی که میقاتی برای استعفایش مطرح کرد، شکاف در دستگاه بزرگ امنیتی لبنان طی روزهای آینده است. وی گفت این طلب می‌کند که فردی شایسته رهبری این دستگاه را برعهده گیرد. در حالی‌که احساس می‌شد، عدم همراهی‌هایی در این خصوص در دولت مشاهده می‌شود اما اینکه چرا در وضعیت فعلی لبنان و اوضاع سوریه به عنوان مهم‌ترین بحران خاورمیانه، استعفا می‌کند جالب توجه است. بسیاری از تحلیلگران امور سیاسی بر این باورند که قضیه استعفای میقاتی ریشه در اختلاف برسر تمدید ریاست ریفی در دستگاه امنیت لبنان ندارد و ریشه در عوامل و دلایل دیگری دارد. این درحالی است که استعفای میقاتی اولین بازتاب خود را بر طرابلس، در شمال لبنان گذاشت تا این شهر شب گذشته، شب ناآرامی را پشت سر بگذارد و در جریان درگیری‌های روی داده 4 نفر کشته و 60 نفر زخمی شوند و شبح جنگ بر این شهر سایه اندازد. روزنامه لبنانی «السفیر» در مقاله‌ای با عنوان اینکه «چرا میقاتی در این زمان استعفا کرد؟» نوشت: دلایلی که میقاتی برای استعفای خود اعلام کرد، از مدت‌ها پیش فراهم بود، به همین دلیل السفیر بر این باور است که استعفای میقاتی دلایلی خارجی و نه داخلی دارد که مهمترین آنها تغییر و تحولات جاری در عرصه سوریه و بحران جاری در این کشور است.در ادامه السفیر این سؤال را مطرح می‌کند که آیا نباید استعفای میقاتی را با قضایای منطقه‌ای از جمله دو پرونده سوریه و برنامه هسته‌ای ایران ملاحظه کرد؟ این درحالی است که روز پیش از آن هم رئیس جمهوری آمریکا در سخنانی که در سرزمین‌های اشغالی ایراد کرد، حزب الله را از جمله سازمان‌های تروریستی جهان برشمرد که باید بر این اساس با آن تعامل کرد و این بدین معناست که آمریکا به دولت میقاتی اعتماد ندارد.

  استقبال 14 مارس

روزنامه لبنانی المستقبل هم بسان النهار این سؤال را مطرح کرد که حزب‌الله چگونه به این امر رضایت داد، به ویژه آنکه این استعفا زمینه را برای حضور فعال‌تر گروه 14 مارس در عرصه سیاسی لبنان فراهم می‌کند. این در حالی است که پس از اعلام استعفای میقاتی گروه 14 مارس در چرخش سیاسی آشکار در حالی‌که تا پیش از آن به شدت از سیاست‌ها و اقدامات میقاتی انتقاد می‌کرد، از استعفای وی استقبال و آن را استعفایی دیرهنگام توصیف کرد و«سمیر جعجع» نیز آن را اقدامی شجاعانه خواند. «احمد فتفت»، نماینده جناح المستقبل نیز در واکنش به استعفای میقاتی گفت که استعفای دیرهنگام بهتر از عدم استعفا است.

https://shoma-weekly.ir/hChPEP