سیاسی

میرسلیم: حق باید به موقع بیان شود/ بادامچیان: شورای نگهبان تعریف کاملی از رجل سیاسی و مذهبی ارائه بدهد

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی گفت: در بیان حق باید نکاتی مدنظر خبرنگاران قرار گرفته شود، حق باید به موقع بیان شود، اگر به غیر از زمان مناسب بیان شود گرفتاری ایجاد می‌کند

نفیسه زارعی- عصر چهارشنبه 22 مرداد خنکای سالن دفتر مرکزی حزب مؤتلفه اسلامی بهترین جا برای دیدن دوستان رسانهای بود که اینبار با چهرههای متفاوت و تلاش برای شناختنشان از پشت ماسک برای حضور در دورهمی که به خاطرشان تدارک دیده شده جمع شده بودند؛ در میان تعریفها و تعارفها، جلسه با حضور میزبانان شروع شد:

نشست خودمانی و حرفهای خودمانی

دبیرکل حزب مؤتلفه اسلامی از حضور خبرنگاران در مراسم تجلیل کرد و با بیان اینکه این نشست خودمانی است و نشست خودمانی حرف های خودمانی می طلبد گفت: قبل از هرچیز از کادر درمان باید تشکر کرد و امیدواریم هرچه زودتر این بلیه از سر جهان کوتاه شود.

دکتر اسدالله بادامچیان اظهار داشت: مؤتلفه اسلامی در تداوم فعالیتهای خود وارد بازنگری در اقدامات شده است تا بتوانیم بر اساس منشور بیانیه گام دوم رهبر انقلاب وظایف خود را به نحو مطلوب انجام دهیم.

مؤتلفه اسلامی میراث چهار نسل

بادامچیان تصریح کرد: ما در حزب جوانگرایی را بیشتر از هر زمانی لحاظ کردیم، مؤتلفه مجموعهای از 4 نسل است و اینطور نیست که مثل یک حزب نوخواسته فقط به جوانان پرداخته باشد؛ در شورای مرکزی حزب عصارهای از این چهار نسل حضور دارد و جوانان بیش از ۵۰ درصد اعضای حزب موتلفه را تشکیل میدهند. در حزب موتلفه بین دبیرکل و یک عضو جوان صمیمیت کامل برقرار است و هیچ مانعی برای فعالیت جوانان وجود ندارد.

از حمایت شورای ائتلاف تا احترام به انتخاب

وی با اشاره به پایان فعالیت شورای ائتلاف افزود: در انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی که شورای ائتلاف شکل گرفت جامعه روحانیت مبارز و آنهایی که همیشه در انتخاباتهای گذشته با جریان همسو همراه میشدند، همراه نشدند. اما مؤتلفه عضو شورای ائتلاف شد و در امر وحدت و فهرست نقش مؤثری داشت که توسط شورا مورد تقدیر و تشکر قرار گرفت. پس از تشکیل مجلس یازدهم مؤتلفه اسلامی سیاستهای اصولی خود را در مصاحبه دبیرکل اعلام کرد و گفته شد که اختیار انتخاب ریاست مجلس بر عهده نمایندگان است و حزب از بیرون مجلس هیچ مداخله و تحمیل به نمایندگان را صحیح ندانسته و نمیداند، ولی پیشنهاد دادیم که انتخاب بر اساس گزینه اصلح باشد و گفتیم برای انتخاب ریاست نیز بهتر است کسی انتخاب شود که شائبه و حرف و حدیث اطراف او نباشد. نمایندگان هم وظایف خود را انجام دادند و ما به انتخاب منتخبین مردم احترام میگذاریم و مؤتلفه هم از اقدامات ارزشی نمایندگان خانه ملت حمایت میکند.

میرسلیم به دنبال تقابل و درگیری نیست

دبیرکل حزب مؤتلفه اسلامی در میان انتظار خبرنگاران برای پرسش درباره اقدام مهندس میرسلیم درخصوص افشای رشوه 65 میلیاردی گفت: مهندس میرسلیم بنا به وظیفه و تکلیف نمایندگی مردم اسناد و مدارکی را در این زمینه دارد که خودشان درباره آن توضیح میدهند و به عنوان نفر دوم انتخابات ترجیح دادند به جای سکوت یا ندیدن واقعیت این مدارک را به قوه قضائیه ارجاع دهند و آن دوستان نظر نهایی را در این باره بیان کنند. ایشان هم به دنبال تقابل و درگیری نیست و بارها گفتهاند که تشخیص نهایی با دستگاه قضائی است. مؤتلفه هم ظرفیت خود را برای حل مشکلات کشور عرضه میکند، ما اگر نقدی به عملکرد مجلس داشته باشیم نقد سازنده است و با تخریب و جدالهای برون و درون مجلسی و دامن زدن به دیدگاهها و اختلافات و سلیقههای مختلف فاصله داریم.

خبرنگاری و استحکام مردمسالاری

رئیس شورای مرکزی حزب مؤتلفه اسلامی که با اندکی تأخیر به جمع خبرنگاران رسید، بعد از احوالپرسی و تبریک به خبرنگاران که البته اینبار به خاطر خطر اپیدمی تعدادشان کمی از سال های گذشته کمتر بودند اما ترکیب مناسبی از رسانههای مختلف بودند، گفت: شاید چهل سالی هست که در کنار برادر و دوستم آقای بادامچیان همکاری میکنم، یادش بخیر از کمیته استقبال حضرت امام بود. اعتقاد من این است که خبرنگاری یکی از ارکان اساسی استقرار دموکراسی است بنابراین باید آن را به عنوان یک پایه قدرت دانست زیرا شفافیت و سلامت آن موجب استحکام مردمسالاری است. تمام مطالبی که در حوزه شفافیت مطرح میشود مربوط به خبرنگاری است.

جز حق نشاید گفت

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی افزود: در بیان حق باید نکاتی مدنظر خبرنگاران قرار گرفته شود، حق باید به موقع بیان شود، اگر به غیر از زمان مناسب بیان شود گرفتاری ایجاد میکند، دومین مطلب این است که حق باید به طور کامل بیان شود و با گزیدهگویی حق توسط خبرنگار ممکن است صدمه به ذهنیت اصلی پاسخگو وارد شود و گزیدن صحبتها باید با هماهنگی صاحب سخن باشد. در خبرنگاری حفظ امانت مهم است و خبرنگار باید در این مورد سوگند یاد کند چون مردم به خبرنگاران اعتماد میکنند و نباید از این اعتماد به صورت ناقص یا انحرافی استفاده شود.

حق را کشف کنید

میرسلیم خاطرنشان کرد: من در زمان وزارت ارشاد خود مطلبی را مطرح کردم و آن هم اخلاق خبرنگاری بود. اخلاق خبرنگاری از مسائل اساسی و مهم است که متأسفانه به آن توجه چندانی نشد، آموختن مسائل اخلاقی در این حرفه مهم است؛ زیرا مسائل اخلاقی شامل چند بند است اول از همه این است که من در مقام پاسخ دهنده هستم در بیان چقدر اخلاص دارم و اگر شما به عنوان خبرنگار این را کشف کنید، این هنر شماست. صمیمیت بین خبرنگار و مخاطب مهم است و خبرنگار بنا به حرفه خود باید نقایص سخن پاسخگو را به او بگوید و بخشهایی را به صورت گزیده منتشر نکند تا روابط دوستانه بین خبرنگار و پاسخگو برهم نخورد. خبرنگار نباید حق را ابزار لذت نفس خود قرار دهد و یک خبر را طوری ارائه دهد که مقاصد شخصی او محقق شود، قصد خدمت به مردم است نه ایجاد جنجال.

ضرورت جریانشناسی سیاسی برای خبرنگاران

وی در ادامه به اهمیت جریانشناسی برای خبرنگاران اشاره کرد و گفت: متأسفانه جریانشناسی در کشور مورد غفلت قرار گرفته است و باید فرصتی گذاشت و افرادی مثل آقای بادامچیان در این زمینه جریانات را بیان کنند. شناخت جریاناتی مثل حزب جمهوری، دوگانگیها، احزاب و گروهها بسیار مهم است و باید به صورت یک درس برای خبرنگاران باشد تا هنگام مواجهه با جریانات و تهیه خبر بتوانند از آن استفاده کنند و جریان شناسی سیاسی ابزار مناسبی در فعالیت خبری است.

کنجکاو درباره انتخابات و جوانگرایی

پایان صحبتهای مهندس میرسلیم، پایان عصرانه خبری حزب مؤتلفه نبود، اینبار فرصت در اختیار خبرنگاران قرار گرفت و هرکس از دری سخن گفت، تقدیر از تحول در روابط عمومی، انتخابات 1400 و مؤتلفه اسلامی، نقدی بر جوانگرایی در حزب و اینکه صدای جوانان در حزب شنیده نمیشود، پرونده 65 میلیاردی و اینکه آیا افراد دیگری هم در این پرونده دخیل هستند یا خیر، چرایی معرفی میرسلیم به عنوان نامزد نخستوزیری از طرف بنیصدر، اقدامات مؤتلفه اسلامی به عنوان تنها حزب سیاسی کشور با زمینه فعالیت بینالملل، رویدادهای لبنان و همچنین ارتباط با کره شمالی به ویژه در دوره فعلی بخشی از حرفهای صمیمانه جامعه خبری با میزبانان روز خبرنگار بود.

مأموریت مؤتلفه برای فسادستیزی چیست؟

اما خبرنگار اعتماد آنلاین با سؤالی متفاوت و با لحن رسانهاش ابتدا خدا قوتی به مهندس میرسلیم در خصوص آبروداری وی برای جریان مؤتلفه اسلامی در جریان فساد 65 میلیاردی شهرداری سابق گفت و سپس اظهار کرد: ما به عنوان رسانه اصلاحطلب آمادگی داریم در خدمت مهندس میرسلیم باشیم. و میخواهم بدانم مؤتلفه اسلامی آیا برنامهای را برای فسادستیزی دارد یا خیر؟ و باتوجه به اینکه در جریان اظهارات رئیس بنیاد مستضعفان مؤتلفه اسلامی از معدود گروههایی بود که نامی از آن در فهرست دریافتکنندگان اموال ذکر نشد میخواستم جدیت حزب مؤتلفه درباره مقابله با فساد و پیگیری پرونده 65 میلیاردی را بدانم؟

پاسخ به یک شبهه تاریخی

بعد از پایان خوشوبش خبری مهندس میرسلیم در مقام پاسخ به دو سؤال خبرنگاران اعلام آمادگی کرد.

نماینده مردم تهران اینگونه پاسخ داد: سؤالی که درباره نخستوزیری پرسیده شد مربوط به 41 سال قبل است و قانون اساسی در آن زمان متفاوت بود و در نظام سیاسی کشور مقام نخستوزیر تعریف شده بود و قدرت اجرایی در اختیار وی بود و ریاست جمهوری بیشتر تشریفاتی بود. در انتخابات ریاست جمهوری اول که من به عنوان معاون سیاسی وزارت کشور مجری انتخابات بودم و در آن انتخابات بنیصدر پیروز شد و نامزد ما در حزب جمهوری اسلامی که مرحوم حبیبی بود پیروز نشد، بعد از چند ماه انتخابات مجلس اول را داشتیم که مجری آن انتخابات هم من بودم و برنده انتخابات ائتلاف بزرگ با محوریت حزب جمهوری اسلامی بود؛ بنابراین اکثریت مجلس با حزب بود.

وی با بیان خاطرهای تصریح کرد: یک روز بنیصدر شروع به بهانهگیری درباره انتخابات مجلس کرد، من به او هشدار دادم که مجری انتخابات مجلس من بودم که مجری انتخابات منتهی به پیروزی شما هم بودم اگر انتخابات مجلس را زیر سؤال ببری انتخاب خودت هم زیر سوال می رود که بنیصدر از آن به بعد در این باره سکوت کرد. از طرفی هم دید از افراد موردنظر خود مثل سلامتیان و... به مجلس کسی را معرفی کند رأی نمیآورد. ما در حزب جلسهای داشتیم که حزب پیشنهاد افرادی را داد که یکی از آنها من بودم، بنیصدر از میان 4 گزینه من را مطرح کرد و من یکی از پشنهادات حزب به او بودم و وی به خاطر آشنایی که با من در خارج از کشور و انجمن اسلامی دانشجویان داشت این پیشنهاد حزب را پذیرفت و او بیشتر با دید استفاده ابزاری به ما نگاه میکرد. اما چون پیشنهاد حزب و اکثریت بودم ناگزیر شد مطابق قوانین مردمسالاری بپذیرد.

شفافیت تخلف 65 میلیاردی بدون هوچیگری

نماینده مردم تهران در ادامه به شکل کامل و جامع به توضیح درباره موضوعات مرتبط با شهرداری تهران پرداخت و گفت: در شهرداری دو نوع موضوع به طور کلی مطرح است، یک قسم تخلف و قسم دیگر جرم است. تخلف در شهرداری فراوان وجود دارد و میزان خلاف و جریمهها مشخص است؛ بنابراین تخلف مسئله غیرعادی نیست. در مورد این خلافها من ابتدا تذکری را در سال 90 به شهردار وقت دادم و مبنای آن این بود که در سال 85 طی بازدیدی که مقام معظم رهبری از بالای کوه انجام دادند متوجه شدند که ساخت و سازهای انجام گرفته بی قواره و غیراصولی است. شورای شهر و شهردار هردو بعد از آن بخشنامهای ارسال میکنند که ساختوسازهایی که بالای ارتفاع 1800 متر ساخته شده است باید تبدیل به فضای سبز شود و اگر انجام میشد بسیار ارزشمند بود.

ماجرای پروانه روی ارتفاع 1800 متر

وی تأکید کرد: چهارسال پروانهای برای ساخت در ارتفاع بیش از 1800 متر صادر نمیشد در سال 90 من متوجه شدم روی خاک گچ ریختهاند و این در عمران و معماری به معنای آن است که قرار است ساختوساز شود آن هم در فضای سبز، در این شرایط من به شهرداری اعتراض کردم، آنها دستور توقف پروژه را دادند و این پروژه یک سال متوقف شد اما در سال 91 روال ادامه یافت باز اعتراض کردم و گفتم با این روند تراکم منطقه دو برابر خواهد شد و منطقه کشش جمعیت را نخواهد داشت. در پاسخ گفتند که ما کارشناسی کردیم و من بیان کردم این کارشناسی نادرست است و اینجا گنجایش ندارد و درکنار یک مجموعه فرهنگی ورزشی بزرگ در ولنجک است که موجب عذاب مردم میشود. اما آنها به خاطر کسب درآمد از محل فروش تراکم خواستار درآمد بودند.

موضوع درآمد شهرداری از تراکم به زمان شهرداری آقای کرباسچی برمی گردد که به رییس جمهور وقت گفت ما از شما بودجه نمی خواهیم اما از مرحوم هاشمی مجوز گرفت تا اگر کسی تخلف کرد و ساختمان 5 یا 6 طبقه ساخت اول نادیده بگیرند و سپس بعد از اتمام کار جریمه آن را استرداد کنند و او را به کمیسیون ماده 100 نبرند. این منبع درآمد خوب و شیرینی بود و بعدها کار به جایی رسید که تراکم سیار را اعطا کردند.

میرسلیم با اشاره به نیاز شهرداری به درآمد گفت: در آن زمان شهرداری به جای پول به پیمانکاران خود تراکم داد و این برگهها در قالب اوراق بهادار به طلبکاران پرداخت شد. در اینجا دو اشکال وارد است، اول اینکه خلاف ضوابطی که وضع شده است تراکم سیار فروخته شده است، موضوع بعدی جرم است که امیدواریم به آن رسیدگی شود و آن تولید برگ بهادار است که بر خلاف قوانین پولی و بانکی بانک مرکزی است که موجب نقدینگی زیاد میشود.

یک اعتراض به حق

رییس شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی ضمن بیان فروش دوگونه تراکم هلوگرامدار و سیار توسط شهرداری تصریح کرد: اعتراضی که بنده کردم در خصوص مقابله با تخلف به شهرداری بود در همان زمان به شورای شهر وقت نیز این مطلب را بیان کردم که مورد دفاع آقایان از طرح واقع شد، با این شرایط رونوشت نامه را به دفتر مقام معظم رهبری ارسال کردم. در همان سال یعنی93 معظم له برای روز درختکاری اقدامی نکردند و تنها سالی بود که ایشان در روز درختکاری درخت نکاشتند و به جای آن چند روز بعد با شورای شهر و شهرداری، دادستانی کل و محیط زیست دیدار داشتند که از بنده هم به دلیل این سابقه پیگیری و مکاتبه با دفتر ایشان، دعوت شد. سخنان رهبر انقلاب در آن دیدار مؤید تذکر جدی به آنها بود اما تخلفها به خاطر نیاز شهرداری ادامه داشت.

وی با اشاره به خدمات شهرداری در دوره قبل خاطرنشان کرد: شهرداری از نظر اجرایی کارهای مناسبی انجام داد و در این میان ممکن است تخلفهایی صورت بگیرد، لیکن روند فعالیت باید اصلاح شود که متأسفانه این اتفاق نیفتاد و من همچنان این خلافها را دنبال میکنم من مجدد در دوران ریاست آقای مسجد جامعی در شورای شهر تهران هم تذکراتی را درباره فروش تراکم دادم که 70 درصد درآمد شهرداری از فروش تراکم است، باید دید چه اتفاقاتی در زمینه فروش تراکم در تهران افتاده است که تهران تبدیل به یک شهر بیقواره شده است.

نماینده تهران ادامه داد: ردوبدل شدن رشوه جرم است، طبق اسنادی که در این خصوص به دست من رسید دیگر نمیتوانستم سکوت کنم و این در زمانی مطرح شد که موضوع تحقیق و تفحص در مجلس مطرح بود و رأی نیاورد و آقای قالیباف بابت این رأی نیاوردن طرح خرسند شد و از رییس وقت مجلس تشکر کرد. اینها در روزنامههای اسفند 95 موجود است و نیاز به افشاگری من نیست. چند هفته بعد مسئله فروش تراکم مشخص شد. این اسناد به دست من رسید و شروع به تحقیق کردم و مطابق روال قانونی پرونده را به قوه قضائیه واگذار کردم. من قاضی نیستم اما مسئلهای را کشف کردم و بدون آبروریزی آن را به قوه قضائیه سپردم. و یقین دارم دستگاه قضایی بهدقت تمام به این موضوع رسیدگی خواهد کرد و ابعاد پنهان آن فاش خواهد شد و این به نفع مجلس انقلابی و به مصلحت نظام ما است. شما هم باید به عنوان خبرنگار با حفظ آبروی افراد حق را بگویید و از مجادلات بیهوده پرهیز کنید.

حزب کهن می شود اما کهنه نه

در ادامه مراسم دکتر اسداالله بادامچیان این بار با همان انرژی ابتدای جلسه آماده پاسخگویی به سؤالات خبرنگاران شد. وی درباره جوانگرایی گفت: حزب نیروهای جوان دارد؛ احزاب کهنه نمیشوند اما کهن میشوند. در کشورهای غربی هم روال به این شکل است که نیروهای جدید در کنار نیروهای قدیمی هستند و در شبکه تشکیلات مؤتلفه اسلامی مسئولین تشکیلات جوان هستند و ما به این مسئله افتخار میکنیم. در حوزه تصمیمگیری نیز در شورای مرکزی جوانان سهم مناسبی را به خود اختصاص دادهاند.

ارتباطات مناسب با احزاب سایر کشورها

بادامچیان ضمن بیان رابطه مؤتلفه اسلامی با احزاب سایر کشورها تأکید کرد: روابط ما با حزب حاکم چین در سطح مطلوبی است، در زمینه مقابله با کرونا با چینیها تعاملات خوبی داشتیم که متأسفانه به دلیل سخنان سخنگوی وزارت بهداشت در مقطعی این تعامل قطع شد، اما مجددا با مذاکره منتهی به اهداء چهل هزار ماسک به مؤتلفه اسلامی شد که ما آن را به وزارت بهداشت تحویل دادیم.

دبیرکل حزب موتلفه اسلامی تاکید کرد: فعالیت های بین المللی حزب موتلفه اسلامی در هماهنگی کامل با وزارت خارجه انجام می شود.

وی ادامه داد: ما همچنین با دبیرخانه کمیته احزاب اسلامی در ارتباط هستیم و در هفتهای که گذشت نشست نیروهای مقاومت را برگزار کردیم.

بادامچیان گفت: در ارتباط با موضوع لبنان نیز ابراز همدردی کرده و با ارسال پیامی به سیدحسن نصرالله این حادثه را تسلیت گفتیم. همچنین با سفیر لبنان دیدار کرده و گزارش وی در زمینه مسائل و مشکلات لبنان را دریافت کردیم و من هشدارهایی در خصوص کمکهای بیگانه و سازمان ملل به آنها دادم. لبنان مرکزیت مهمی است و ملت لبنان راه خود را پیدا کرده است. مسئله خبر سلطه چین نیز امر باطلی است؛ ملت ایران هرگز زیر بار سلطه نمیرود.

یک جنجال کوچک خبری

ساعت با شتاب به سمت پایان مراسم میرفت و دبیرکل به سؤالات مطرح شده پاسخ میداد. خبرنگار اعتمادآنلاین میانه بحث درست در جایی که موضوع پایگاه عینالاسد مطرح شد به سبک نگاه رسانههای همقلم خود، گفت چهل سال است همه چیز برای مسئولین رایگان است، بادامچیان با لبخندی به او یادآور شد که کشور در مقطع طولانی مدتی در دست اصلاحطلبان بوده است و قریب هشت سال است که در اختیار اعتدالیون است و شرایط امروز محصول ناکارآمدی کسانی است که نتوانستهاند کشور را اداره کنند. همه مسئولین نظام شامل این موضوع نیستند. ما اگر میخواهیم نقد کنیم باید نقد سالم داشته باشیم.

پایان عصرانه با طعم انتخابات

پایان دورهمی خودمانی خبری بادامچیان با ارائه اخباری درباره انتخابات ریاست جمهوری و انتخابات شوراهای شهر و روستا همراه شد. بادامچیان با تاکید بر ضرورت پرهیز از باندبازی در این زمینه گفت: باید از باندبازی در انتخابات پرهیز کرد و عقلا هم به این رسیدهاند که باید کشور را به دست تحزب اسلامی داد و مؤتلفه اسلامی نیز حزب پر سابقه ای است و پیشنهادمان این است که دولتسازی به سبک حزبی را با مؤتلفه اسلامی که صاحب تجربه و برنامه و تیم است واگذار کنند و اگر قرار بر ائتلاف شد نیز در چارچوب به ائتلاف میپیوندیم و ائتلاف یک امر عقلایی اقتضایی است.

وی در پایان گفت: درباره انتخابات ریاست جمهوری پیشنهاد ما به شورای نگهبان این است که تعریف کاملی از رجل سیاسی و مذهبی ارائه بدهد. علت این است که برخی از نامزدها رجل سیاسی هستند اما رجل مذهبی نیستند و یا بلعکس؛ شورای نگهبان باید یک تعریف کاملی ارائه کند تا از تعداد علاقمندان و متقاضیان کم شود
https://shoma-weekly.ir/0ePLuW