سیاسی

میرسلیم: اهمیت جنگ اقتصادی کمتر از جنگ تحمیلی نیست

عضو شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی گفت: ما از سند چشم‌انداز عقب افتادیم اما به دنبال آن هستیم که به آن برسیم.
مصطفی میرسلیم صبح امروز در همایش کارگاه‌ اقتصاد مقاومتی که در استانداری خراسان‌رضوی برگزار شد، اظهار کرد: در بحث اقتصاد مقاومتی مقام معظم رهبری بیش از 15 سال است که معماری آن را آغاز کردند که در نهایت سال گذشته ابلاغ شد.

وی بیان کرد: برای خروج از مشکلات تنها راه امیدبخشی که وجود دارد بحث اقتصاد مقاومتی است.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: کار تحریم‌ها آغاز شده و اکثر ما در جمهوری اسلامی آن را جدی نگرفتیم و عده‌ای بر این باور بودند که اصلا آن را مطرح نکنیم و ما سند چشم‌انداز را فارغ از بحث تحریم‌ها مطرح کردیم؛ متاسفانه غیر واقع بینانه بوده که ما بعد از 10 سال قدم جدی برداریم و بعید است تا 1404 بتوانیم به اهداف آن دست یابیم.

میرسلیم تصریح کرد: مقام معظم رهبری در طی 10 سال گذشته در شعارهای ابتدای سال از شعارهای اقتصادی استفاده کردند و در چند سال اخیر بر اجرای اقتصاد مقاومتی توسط مسئولان تاکید داشتند.

وی عنوان کرد: امروز اقتصاد مقاومتی یک الگو در زمینه اقتصاد است و یک مکتب نیست و ما باید فساد را در اقتصاد از بین ببریم و همچنین وابستگی به واردات را از بین ببریم و خیلی از کالاهای وارداتی را می‌توانیم در داخل تولید کنیم و باید صادرات غیر نفتی را گسترش دهیم و بر اقتصاد مردمی و اقتصاد دانش بنیاد تاکید داشته و آن را محور قرار دهیم.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام عنوان کرد: به طور کلی اقتصاد مقاومتی یک الگوی اقتصادی است و البته بحث تحریم را ما در اسلام و شعب ابی‌طالب داشتیم اما اسلام رشد بیشتری داشت و ما هم می‌توانیم از تحریم‌ها استفاده کنیم و نظام سلطه را به عقب برانیم.

میرسلیم تصریح کرد: اقتصاد مقاومتی اقتصادی است که اقتصاد کارآمد را به دنبال دارد اما مستقل هم هست، اقتصاد مقاومتی حتی برای اقتصاد جهانی نیز قابل تاثیر است و البته اقتصاد مقاومتی به تنها به معنای مقاومت اقتصادی نیست بلکه استفاده از تمام توانایی‌های کشور است و باید توجه داشت که اقتصاد مقاومتی به معنای اقتصاد ریاضتی نیز نیست.

وی افزود: اقتصاد مقاومتی به دنبال رسیدن به ثروت ملی و برخورداری همگان است و البته در دنیا هم برای ما مطرح بوده است و موضوعی تاکنون نبوده که مقام معظم رهبری این گونه برای آن سرمایه گذاری کنند؛ در حقیقت اقتصاد مقاومتی اقتصادی درون‌زا است.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام خاطرنشان کرد: حتی اگر مذاکرات ژنو هم به پیروزی رسید نباید اقتصاد مقاومتی را فراموش کنیم و مسئولان هم باید به الگوی مصرف توجه کنند و مردم هم نباید اسراف کنند و نباید ما در ماه رمضان 40 درصد بیشتر مصرف داشته باشیم.

میرسلیم تصریح کرد: مقاومت اقتصادی در کشورهای دیگر نیز وجود داشته که ما در مسائلی چون ایجاد ذخایر راهبردی و سرمایه‌گذاری نفتی آن را در کشورهای پیشرفته می‌بینیم و در اجلاس داووس نیز برخی مباحث اقتصاد مقاومتی مطرح شد.

وی اظهار کرد: ما از سند چشم‌انداز عقب افتادیم اما به دنبال آن هستیم که به آن برسیم و البته بحث تحریم‌ها را همه پذیرفته‌اند و متاسفانه بی‌ثباتی نرخ ارز فشار زیادی بر مردم وارد کرد و متاسفانه رشد اقتصادی در برنامه پنجم منفی 2 درصد است.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: امروز نفت است که کشور را اداره می‌کند و اگر گلوگاه نفت را ببندند ما با مشکل اساسی رو‌به‌رو می‌شویم که آن‌ها نیز این مسئله را خوب تشخیص داده‌اند و ما در بحث اقتصادی مقاومتی مشکلاتی چون بهره‌وری ضعیف عوامل تولید و شاخص فضای کسب و کار نیز در رتبه 149 جهان داریم و در رکود تورمی به سر می‌بریم.

وی خاطرنشان کرد: از سال 84 تا 92 دولت 182 درصد موسسات دولتی را افزایش داد و این درحالی بود که شعار کوچک‌سازی سر می‌داد و مشکل بعدی اقتصادی کشور وابستگی به درآمدهای نفتی و دیگری سهم اندک مالیات در بودجه دولت است.

میرسلیم در ارتباط با برخی از نشانه‌های ضعف اقتصاد مقاومتی بیان کرد: ما مسائلی چون نبود گسترش اقتصاد دانش‌بنیان و نوآوری و مداخلات دولت در اقتصاد ملی را داریم و همچنین وابستگی تولید ملی به واردات مواد اولیه و گستردگی اقتصاد غیر رسمی را داریم و منابع طبیعی کشور نیز در حال تخریب است که این امر بسیار نگران‌کننده است.

وی تاکید کرد: امروز اهمیت جنگ اقتصادی که در آن قرار داریم کمتر از جنگ تحمیلی نیست و باید به سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی در برنامه ششم توجه ویژه داشته باشیم و رویکرد ما باید آینده‌نگری باشد.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام تصریح کرد: اقتصاد مقاومتی بعد ایستایی دارد یعنی اگر شرایطی پیش بیاید می‌تواند در برابر مشکلات بایستد و از سویی نیز قابلیت پویایی دارد و در توسعه کار آفرینی نیز این اقتصاد بسیار حائز اهمیت است و متاسفانه هدفمندی ایرانی‌ها مردم را به سمت تنبل کردن سوق داد.

میرسلیم عنوان کرد: صادرات نفتی ما در 10 سال اخیر از 65 درصد به 85 درصد رسید و متاسفانه امروز ما و قطری‌ها را در مسابقه گذاشتند تا منابع خود را زود خارج کنیم و به غربی‌ها بفروشیم درحالی که این ذخیره راهبردی ما است که البته باید پتروشیمی را به جای نفت صادر کنیم.

وی اظهار کرد: شفاف‌سازی اقتصادی و سالم‌سازی کشور ما در جهان رتبه 152 را دارد که این برای جمهوری اسلامی بسیار دردناک است و متاسفانه فساد نهادینه شده است و ما با این فساد نمی‌توانیم به رشد اقتصادی برسیم.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: ما باید برنامه‌های تحریمی را رصد کنیم و تعامل سازنده‌ای با جهان داشته باشیم و کاری کنیم که در صورت تحریم مشکلات زیادی برای دشمنان به وجود آید.

https://shoma-weekly.ir/do774y