بین الملل

موفقیت استراتژی وحشت

در ماجراجویی جدید اسرائیل که بعد از شکست تقریبی داعش در عراق و تجزیه این کشور اتفاق افتاد بهانه مرگ سه جوان اسرائیلی باعث شد تا مردم غزه بار دیگر مورد حملات رژیم صهیونیستی قرار گیرند.
امیر صابری- در ماجراجویی جدید اسرائیل که بعد از شکست تقریبی داعش در عراق و تجزیه این کشور اتفاق افتاد بهانه مرگ سه جوان اسرائیلی باعث شد تا مردم غزه بار دیگر مورد حملات رژیم صهیونیستی قرار گیرند.

حالا با مشاهده مجدد مقاومت حماس از سوی سران اسرائیل، رئیس رژیم صهیونیستی با اذعان ضمنی به درماندگی این رژیم در مقابل موشکهای گروههای مقاومت فلسطینی، آتشبس را فرصتی برای پایان دادن به رنج دو طرف دانست و خواستار برقراری آرامش میان دو طرف شد.

شیمون پرز پسازآن از آتشبس سخن میگوید که ارتش صهیونیستی در متوقف کردن شلیک موشکهای مقاومت ناکام مانده است. عدم توان رصد تحرکات نیروی مقاومت از باریکه ۱۲ کیلومتری غزه حالا به دو مورد مهم بازمیگردد، اول ضعف دستگاههای پیچیده اطلاعاتی اسرائیلیها که همواره سرویسهای اطلاعاتی خود را در زمره خبرهترین در دنیا میدانند و اکنون آنها با امکانات راداری پیشرفته خود، توان رصد مقاومت را ندارند و دوم افزایش قدرت اطلاعاتی و گسترده شدن تحرکات نیروی مقاومت.

ساخت موشکهای مقاومت در یک محدوده ۳۶۰ کیلومتری خود نشان از این دارد که دستگاههای امنیتی رژیم صهیونیستی نتوانستند آنها را رهگیری و رصد کنند. موشکهایی که نیروی مقاومت با استفاده از آنها توانسته به خوبی عمق اسرائیل را مورد هدف قرار داده و وزارت جنگ سرزمینهای اشغالی را با موشکهای دور برد تهدید کند.

اخبار واصله از جنگ و غافلگیری اسرائیلیها نشان میدهد که آنها به طور کلی از توانمندیهای مقاومت مطلع بوده، اما از جزئیات پیشرفتهای مقاومت آگاهی نداشتهاند. این ایجاد رعب و وحشت در سران اسرائیلی که به شهرک نشینان نیز سرایت پیدا کرده است تبدیل به برگ برنده و استراتژی مقاومت شده است تا جایی که شیمون پرز را وادار به این کرده است که آتش بس را فرصتی برای پایان دادن به رنج دو طرف بخواند.

موشکهای دست ساز مقاومت اگرچه برد چندانی در مقابل موشکهای رژیم صهیونیستی نداشته باشند اما تاکنون توانستهاند استراتژی ایجاد وحشت را درمیان شهرک نشینان به خوبی اجرا کنند و این اثرات روحی فراوانی برای رزمندگان مقاومت تا به اینجا داشته است.

به علاوه آنکه سران تل آویو به واسطه ترس شدیدی که بر ساکنان یهودی ایجاد شده، متوجه این شده که این سه میلیون نفر توان و تحمل جنگ و در ادامه زندگی در پناهگاهها را نخواهند داشت. به طوریکه، نارضایتی ساکنان جنوب فلسطین از ادامه پرتاب موشکها از نوار غزه، دولت اسرائیل را مجبور به عقب نشینی از مواضع قبلیاش کرده است.

راکتهای مقاومت تمامی مراکز نظامی و اقتصادی رژیم صهیونیستی را هدف قرار داده است و کار در این مراکز تقریبا فلج شده است که این بار سنگین مالی را برای این رژیم به همراه خواهد داشت.

کارشناسان مسائل اقتصادی اسرائیل با بررسی تجاوز اسرائیل به نوارغزه در طول دو هفته اخیر خسارتها و زیانهای مالی و اقتصادی بسیار بالایی را برای اسرائیل ارزیابی کردند. این کارشناسان اسرائیلی بخش اعظم زیانهای وارده به اقتصاد اسرائیل را مربوط به اقتصاد توریسم داخلی و خارجی دانستهاند که بعد از آغاز جنگ و شروع حملات موشکی غزه به اسرائیل این بخش از اقتصاد اسرائیل به کلی زیان دید. به گونهای که آنها در گزارش خود اعلام کردند خسارتهای جنگ اسرائیل علیه غزه مبلغی در حدود ۳۵ میلیون دلار برآورد میشود.

از هزینه جنگی نیز برآورد میشود نظامیان اسرائیلی در هر روز در حدود ۳۵ میلیون شکل هزینه میکنند، از این رو هزینه جنگ تا به امروز بیش از یک میلیارد شکل شده است. هزینه اصلی نظامیان صهیونیست در حملات هوایی و حملاتی که ضد نوارغزه انجام میشود و همچنین به کارگیری سلاحهای پیشرفته نظامی که به صورت میانگین در روز چهارجنگنده به پرواز در میآیند، چند صد هزار دلار است. اکنون، درجنگ نابرابری که اسرائیل به باریکه غزه باردیگر تحمیلی کرده است، حماس و جنبش فتح به عنوان دو رقیب سالها که با یکدیگر اختلاف داشتند، اختلاف خود را کنار گذاشتند و موافقت نامه همکاری را در غزه به امضا رساندند. همکاری که باعث شد باردیگر مهاجم از کرده خود علنا ابراز پشیمانی کند.

رژیم صهیونیستی در جنگ ۳۳ روزه سال ۲۰۰۶ شکست نظامی خورد ولی اینک با شکست اطلاعاتی امنیتی مواجه شده است.

https://shoma-weekly.ir/uU4Ym6