سیاسی

موتوری با امکان بازیافت انرژی محصول اعتماد به محققین داخلی

عضو شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی گفت: نسل جدید موتورهای پایه گازسوز آماده نصب بر روی خودروهای تولید داخلی است.
به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، مصطفی میرسلیم در حاشیه نهمین همایش بین‌المللی موتورهای احتراق داخلی، در پژوهشگاه صنعت نفت با اشاره به تاریخچه تصمیم‌گیری برای طراحی موتورهای داخلی از سال 81، اظهار داشت: ما بعد از 4 سال کار با همکاری مشاوران باسابقه طراحی موتور به دانش فنی طراحی موتور داخلی دست یافتیم و سیاست مصوب این بود که از گاز به‌عنوان منبع اصلی انرژی در این موتورها استفاده کنیم.

وی با توضیح کوتاهی درباره نسل قبلی موتورهای پایه گازسوز گفت: نسل جدید موتور پایه گازسوز که شکل تقویت‌شده موتور قبلی است و 50 درصد توان بیش‌تری تولید می‌کند، طراحی و ساخته شده است و در حال آماده‌سازی برای نصب روی خودروی سمند سورن است.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام اضافه کرد: خودروهای ردیف الف و ب قابلیت استفاده از نسل جدید موتورهای پایه گازسوز را دارد.

وی سرمایه‌گذاری انجام شده برای طراحی موتور ملی را 45 میلیارد تومان اعلام کرد و گفت: برای تولید انبوه این موتور به همین میزان سرمایه‌گذاری نیاز داریم.

میرسلیم با ارائه توضیحاتی در مورد خودروهای دو نیرو یا هیبریدی که هم از برق و هم از احتراق داخلی استفاده می‌کنند، گفت: در این خودروها امکان بازیافت انرژی وجود دارد و ترمز می‌تواند به‌جای گرما برق تولید کند که باعث کاهش مصرف سوخت تا 30 درصد می‌شود.

وی تصریح کرد: نمونه‌ای از این خودرو را در فروردین‌ماه امسال آماده کردیم، اما قیمت تمام‌شده آن 50 تا 100 درصد بیش‌تر از خودروی معمولی خواهد بود و مردم از آن استفاده نخواهند کرد مگر آنکه به آن یارانه اختصاص بیابد.

رئیس هیأت مدیره مرکز تحقیقات موتور ادامه داد: استفاده از این نوع موتورها در اقتصاد ملی مزیت ایجاد می‌کند، چنانکه خودرویی که ما طراحی کردیم، مصرف سوخت را به 4.2 لیتر در 100 کیلومتر کاهش می‌دهد که متناسب با آن تولید آلاینده‌ها نیز کاهش می‌یابد.

وی تأکید کرد: در سایر نقاط جهان به‌خصوص آمریکا که از خودروهای هیبریدی استفاده می‌کنند، یارانه قابل توجهی برای استفاده از این خودروها اختصاص داده می‌شود.

به گفته مصطفی میرسلیم، گرچه موتورهای درون‌سوز مزایای بسیاری دارد که با توجه به این مزیت‌ها نمی‌توان کاربرد این گروه از موتورها را در حوزه‌های مختلف به دست فراموشی سپرد اما استفاده از موتورهای درون سوز پیامدهایی را نیز همراه دارد که یکی از این پیامدها آلودگی هواست. توجه به این پیامد که به یکی از مشکلات کلانشهرها تبدیل شده، کار متخصصانی را که در حوزه طراحی و ساخت موتورهای درون‌سوز فعالیت می‌کنند به مراتب دشوارتر خواهد کرد.

وی خاطرنشان کرد: امروز به لطف چشم‌انداز روشنی که مدیریت هوشمند برای ما به تصویر کشیده، بهره‌برداری از راهکارهای مختلف برای کاهش اتلاف انرژی و همچنین در اختیار داشتن راه‌هایی برای بازیافت انرژی و بهره‌برداری بهینه از موتورهای درون‌سوز فقط یک آینده‌نگری به شمار نمی‌آید، بلکه چنین اقداماتی می‌تواند به‌عنوان یکی از فعالیت‌های روزمره در حوزه انرژی مورد توجه قرار گیرد که می‌توان آن را در کنار توسعه کاربرد سوخت‌های سبز و همچنین گسترش کاربرد سوخت‌های ترکیبی مورد توجه قرار داد.

https://shoma-weekly.ir/8MUIPb