سیاسی

مهربانی و اخلاق حسنه پدرم همیشه خاطرم هست

یکی از مهم‌ترین ویژگی‌هایشان که همیشه در ذهنم هست مهربانی، رأفت و اخلاق حسنه ایشان بود. همیشه برایم تکیه‌گاه و بهترین و نزدیک‌ترین و صمیمی‌ترین و شاید اولین دوست بود. در هر تصمیم‌گیری و کار مهمی که داشتم دوستانه و صمیمانه همراه و در کنارم بود.

به مناسبت دومین سالگرد درگذشت مرحوم محمدنبی حبیبی، دبیرکل حزب مؤتلفه اسلامی، خبرنگار هفتهنامه شما بر آن شد با تنها دختر آن مرحوم گفتگو کند که در ادامه متن آن را میخوانید.

از ویژگیهای مرحوم حبیبی در قامت پدر بگویید.

یکی از مهمترین ویژگیهایشان که همیشه در ذهنم هست مهربانی، رأفت و اخلاق حسنه ایشان بود. همیشه برایم تکیهگاه و بهترین و نزدیکترین و صمیمیترین و شاید اولین دوست بود. در هر تصمیمگیری و کار مهمی که داشتم دوستانه و صمیمانه همراه و در کنارم بود.

سایر ویژگیهایشان چطور؟

پدر بسیار منظم بود و واقعاً ساعتهایمان را با ایشان تنظیم میکردیم. اگر قرار بود کاری را در ساعت مشخصی انجام دهد حتی اگر خسته بود آن را در ساعت مقرر انجام میداد. ویژگی بارز دیگرش مداومت به خواندن نماز شب بود. از دوران کودکی تا قبل از ازدواجم شبی را به یاد ندارم که از خواب بیدار شده باشم و ایشان را مشغول عبادت ندیده باشم. همیشه یک ساعت الی یک ساعت و نیم قبل از نماز صبح تا حتی یکی دو ساعت بعد از نماز صبح اگر فرصت داشت و جلسهای نداشت مشغول عبادت، نماز شب، خواندن قرآن و پرداختن به امور دینی میشد. با وجودی که مشغولیتهای اجتماعیاش زیاد بود، ولی پیگیری مسائل دینی و مطالعه قرآنی را ترک نکرد.

اشارهای به شیوههای تربیتی مرحوم حبیبی کنید.

یادم نمیآید شخصاً با من سر موضوعی دعوا یا بحث کرده باشد، اما اگر موضوعی بود که خلاف نظرشان بود و به مصلحت نمیدید در کمال مهربانی و آرامش در فرصت مقتضی گوشزد میکرد و به ما یادآوری میکرد. ممکن بود موضوعات درسی یا اخلاقی باشد. هیچگاه یادم نمیآید در مسائل تربیتی صدایشان را بلند شنیده باشم.

در خصوص رسیدگی به اقوام و محرومان هم اشارهای کنید.

در اقوام به مهربانی و رأفت زبانزد بود. از اقوام اگر کسی مشکلی داشت یا گرهای در کارش بود قطعاً از پدر برای حل مشکل جواب نه نمیشنید. مهمتر اینکه خودشان پیگیر حل مشکلات بقیه بود. چند خانواده را میشناختم که از لحاظ مالی شرایط خوبی نداشتند و پدر خانواده یا حضور نداشت یا به رحمت خدا رفته بود. پدر مرتباً پیگیر حل مشکلاتشان میشد و اگر لازم بود مبلغی را برای کمک میداد و اگر مشکلی داشتند کاری را که برای حل مشکل لازم بود انجام میداد. همچنین دفتری داشت و در آن لیست تعداد زیادی از افراد مستحق که نیاز مالی داشتند یادداشت کرده بود و مدام به آنها رسیدگی میکرد.

https://shoma-weekly.ir/SBkj8Z