سیاسی

منطق غرب با واقعیت‌های امروز تطابق ندارد

- در روند مذاکرات با غرب از گذشته تا کنون یک بدبینی وجود دارد که در همین راستا در پی تغییر شرایط و ادامه مذاکرات هستیم.

حسن لاسجردی- در روند مذاکرات با غرب از گذشته تا کنون یک بدبینی وجود دارد که در همین راستا در پی تغییر شرایط و ادامه مذاکرات هستیم. به همین دلیل باید به گونهای ظرفیت سازی شود که هم بتوانیم اصول را حفظ کنیم و هم در ادامه تعاملات با غرب مشکلات را برطرف کنیم و بتوانیم موضوع هستهای ایران را به ثمر بنشانیم.

این یک واقعیت است که در هر مذاکرهای، طرفین با یک امیدواری به سمت حل مشکلات گام برمی دارند. بنابراین در هنگام تعامل و مذاکرات بدون درنظر گرفتن آیندهای مثبت نخواهیم بود و البته کسانی هم که در این توافقات به دور میز مینشینند به آینده این مذاکرات خوشبین و امیدوار هستند. البته این موضوع تا حدودی به حسن نیتها و قول و قرار بین کشورها هم مربوط میشود. به عنوان مثال کشورهای غربی با توجه به عملکرد دولت قبلی اطمینان خود را از دست داده بودند که در حال حاضر سیاستها مبتنی بر این است که اعتمادها احیا شود. و در کنار این اعتمادسازیها باید توجه کرد که کشورهای ۱+۵ چقدر در حرفهای خود جدی هستند. غرب باید بداند که منطقی که براساس گذشته با خود حفظ کرده است با شرایط فعلی مطابقت ندارد. بنابر این باید به گونهای رفتار شود تا در پرونده هستهای به نتایج مطلوب دست پیدا کرد.

غربیها برای اینکه بتوانند امتیازات بیشتری بگیرند موضوعات انحرافی چون موشکهای بالستیک را مطرح میکنند. بنابراین در شرایط موجد بهترین راه این است که با خونسردی فضای حاکم را کنترل کنیم تا مسائل هستهای به بهترین شکل ممکن حل شود.

باید توجه کرد که زبان دیپلماسی یک زبان نرم و غیر تهاجمی است. برای اینکه طرفین مذاکره به یکدیگر ثابت کنند که تمایل به حل مشکلات دارند، در حوزه دیپلماتیک مجبور به استفاده از ادبیات نرم و حتی گاهی سکوت هستند. اما در حوزه دیپلماسی آنچه که اهمیت دارد، اراده یک ملت است. ملت ایران در راهپیمایی ۲۲ بهمن و در پاسخ به زیاده خواهی، بیادبی مقامات امریکایی حضوری متراکمتر و پرشورتر داشت و اعلام کرد، به هیچ وجه تسلیم نخواهد شد.
https://shoma-weekly.ir/Vov4Vr