بین الملل

منطقه تحمل جنگ دیگری را ندارد

رئیس جمهور با اشاره به اینکه امنیت در منطقه قفقاز برای جمهوری اسلامی ایران بسیار حائز اهمیت است، تصریح کرد: مرزهای تاریخی ایران و ارمنستان بستر رفاه، همگرایی و امنیت منطقه محسوب می‌شود و تهران مصمم به ادامه همکاری در همه زمینه‌ها به نفع رفاه و ثبات منطقه است.

سید ابراهیم رئیسی در پاسخ به تماس تلفنی «نیکول پاشینیان» نخست وزیر ارمنستان، با ابراز نگرانی از تداوم تنش در منطقه گفت: منطقه قفقاز شرایط خاصی را طی می‌کند و متاسفانه هنوز آرامش به این منطقه بازنگشته است.

رئیس شورای‌عالی امنیت ملی همچنین با اشاره به نفوذ رژیم صهیونسیتی در منطقه، حضور آن را ضد امنیت و تهدیدی برای کل منطقه ازجمله میزبانانشان معرفی کرد.

رئیسی با بیان اینکه پیوسته اوضاع و تحولات را در منطقه قفقاز رصد می‌کنیم، خاطرنشان کرد: منطقه تحمل جنگ دیگری را ندارد.

رئیس جمهور با اشاره به اینکه امنیت در منطقه قفقاز برای جمهوری اسلامی ایران بسیار حائز اهمیت است، تصریح کرد: امضا کنندگان بیانیه سه جانبه آتش‌بس به مفاد آن پایبند باشند و از هرگونه اقدامی در جهت ایجاد تنش در منطقه دوری کنند.

رئیسی افزود: مرزهای تاریخی ایران و ارمنستان بستر رفاه، همگرایی و امنیت منطقه محسوب می‌شود و تهران مصمم به ادامه همکاری در همه زمینه‌ها به نفع رفاه و ثبات منطقه است.

«نیکول پاشینیان» نخست وزیر ارمنستان نیز در این تماس تلفنی با ارائه گزارشی از آخرین وضعیت تحولات در منطقه قفقاز گفت: جمهوری اسلامی ایران همواره در رفع تنش‌ها و بحران‌های منطقه نقشی سازنده و تاثیرگذار داشته است.

«نیکول پاشینیان» همچنین با ابراز خرسندی از روابط رو به گسترش تهران و ایروان، تاکید کرد: ارمنستان به دنبال تعمیق روابط با جمهوری اسلامی ایران در تمامی زمینه‌ها است.

ایروان اوایل روز گذشته اعلام کرد که ارتش آذربایجان اواخر روز دوشنبه با استفاده از توپخانه و هواپیماهای بدون سرنشین ارمنستان را گلوله باران کرد.

درخواست ایران از آذربایجان و ارمنستان در پی تشدید تنش و درگیری

سخنگوی وزارت امور خارجه با ابراز نگرانی از تشدید تنش و درگیریهای مرزی بین جمهوری آذربایجان و جمهوری ارمنستان، خواستار خویشتنداری و حل و فصل اختلافات از طریق مسالمت آمیز و بر اساس حقوق بین‌الملل بین دو کشورشد.

ناصر کنعانی بار دیگر غیر قابل پذیرش بودن هرگونه تغییرات در مرزهای جمهوری آذربایجان و جمهوری ارمنستان از سوی جمهوری اسلامی ایران را مورد تاکید قرار داد .

کنعانی با تاکید بر اینکه جمهوری اسلامی ایران به دقت تحولات مرتبط با این موضوع را تحت نظر دارد، بر لزوم رعایت تمامیت ارضی دو کشور جمهوری آذربایجان و جمهوری ارمنستان تصریح و آمادگی کشورمان برای هرگونه مساعدت به حل و فصل اختلافات بین دو کشور همسایه را اعلام کرد.

روسیه از جمهوری آذربایجان و ارمنستان خواست تا از ایجاد تنش بیشتر خودداری کنند

وزارت خارجه روسیه اعلام کرد که این کشور از ارمنستان و جمهوری آذربایجان خواسته تا از ایجاد تنش بیشتر در مرز خودداری کنند و نسبت به آتش‌بس پایبند باشند.

به گزارش خبرگزاری اسپوتنیک، وزارت امور خارجه روسیه با انتشار بیانیه‌ای عنوان داشت: «ما از طرفین می‌خواهیم از تشدید بیشتر اوضاع خودداری کنند، خویشتن‌داری پیشه کرده و براساس بیانیه‌های سه‌جانبه سران روسیه، جمهوری آذربایجان و ارمنستان که به تاریخ ۹ نوامبر ۲۰۲۰، ۱۱ ژانویه و ۲۶ نوامبر ۲۰۲۱ برمی‌گردد، نسبت به آتش‌بس پایبند باشند

وزارت خارجه روسیه تاکید کرد تمامی مناقشات میان ارمنستان و جمهوری آذربایجان باید "به طور اختصاصی از طریق سازوکارهای دیپلماتیکی و سیاسی" حل‌وفصل شوند.

وزارت خارجه روسیه همچنین گفت که این کشور درخواستی را از سوی ارمنستان جهت کمک به حل‌وفصل وضعیت در مرز با جمهوری آذربایجان دریافت کرده است.

وزارت امور خارجه روسیه در ادامه این بیانیه اعلام کرد: «ما رابطه نزدیکی با باکو و ایروان داریم. ما درخواستی را از سوی رهبری ارمنستان مبنی بر کمک به حل‌وفصل این وضعیت پیش‌آمده براساس توافقنامه‌های دوجانبه موجود و از طریق "سازمان پیمان امنیت جمعی" (CSTO) دریافت کرده‌ایم. امیدواریم با میانجیگری روسیه آتش‌بس به طور کامل اجرا شود

پس از ۷ سال، سفیر امارات به تهران برگشت

"سیف محمد عبید الزعابی"، سفیر امارات در ایران به تازگی به تهران بازگشته و فعالیت خود را در نمایندگی این کشور بعد از ۷ سال مجددا به صورت رسمی آغاز کرده است.

وزارت خارجه امارات در ۳۰ مردادماه سال جاری در بیانیه‌ای اعلام کرد: در چارچوب تمایل رهبری امارات برای تحکیم روابط با جمهوری اسلامی ایران و در اجرای تصمیم قبلی خود مبنی بر ارتقای سطح نمایندگی دیپلماتیک به درجه سفیر و نیز در راستای تماس تلفنی ۲۶ ژوئیه ۲۰۲۲ شیخ عبدالله بن زاید آل نهیان وزیر امور خارجه و همکاری‌های بین المللی و جناب آقای دکتر حسین امیر عبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران، طی روزهای آینده سیف محمد الزعابی، سفیر امارات به تهران باز می‌گردد.

این وزارتخانه اعلام کرد که این تصمیم بر اساس هماهنگی‌های مستمر با وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران و بر اساس موازین دیپلماتیک جاری بین کشورها صورت می‌گیرد.

وزارت امور خارجه امارات در بیانیه خود تاکید کرد: سیف محمد الزعابی با هماهنگی و همکاری مقامات ایران، به منظور کمک به پیشبرد روابط دوجانبه و دستیابی به منافع مشترک دو کشور همسایه و منطقه، در روزهای آینده برای انجام وظایف دیپلماتیک خود در سفارت امارات، به تهران بازخواهد گشت.

با توجه به این بیانیه، خبرنگار ایسنا کسب اطلاع کرد که از ۱۰ روز پیش سفیر امارات به تهران بازگشته و فعالیت خود را در نمایندگی امارات در تهران به صورت رسمی آغاز کرده است.

"سیف محمد عبید الزعابی" از سال ۲۰۱۱ سفیر امارات در تهران بود ولی در سال ۲۰۱۵ امارات اقدام به سطح کاهش روابط با ایران کرد و سفیر خود را از تهران فراخواند .

در پی قطع روابط ایران و عربستان در سال ۱۳۹۴، امارات متحده عربی نیز به عنوان بزرگ‌ترین شریک تجاری ایران طی سال‌های اخیر به تبعیت از ریاض، سطح روابط سیاسی و دیپلماتیک خود را با تهران کاهش داد و این روابط از سطح سفیر به کاردار تنزل پیدا کرد. امارات همچنین در آن سال تصمیم گرفت که تعداد دیپلمات های ایرانی موجود در آن کشور را کاهش دهد.

در این سال‌ها روابط ایران و امارات، دوران پر از فراز و نشیبی را طی کرده است چنانکه گاهی رقابت‌ها و اختلافات موجود بین دو کشور به سمت خصومت سوق پیدا کرده ولی به نظر می‌رسد که در مدت اخیر مقامات دو کشور در تعاملات دیپلماتیک رسمی و غیررسمی خود تلاش‌ کرده‌اند به رغم برخی از اختلاقات از جمله ارتباط نزدیک موجود بین امارات و رژیم صهیونیستی و هشدار چندین باره ایران در مورد عواقب این موضوع، این روابط را مدیریت کنند و براساس اظهارات علی باقری، معاون سیاسی وزیر امور خارجه در آذرماه سال گذشته بعد از سفر به امارات، صفحه جدیدی در روابط ایران و امارات باز کنند.

با توجه به این که "سیف محمد عبید الزعابی" پبش از این سفیر بوده است برای فعالیت مجدد خود نیازی به ارائه استوارنامه خود به مقامات جمهوری اسلامی ایران نداشت.

هاآرتص: ارتش اسرائیل نبرد اصلی را باخته است

یک رسانه عبری زبان در گزارشی به دروغ پردازی ارتش رژیم صهیونیستی و تلاش آن برای گمراه کردن افکار عمومی اذعان و تاکید کرد که این مسئله منجر به "شکست داخلی" آن شده است.

روزنامه عبری زبان "هاآرتص" در گزارشی درباره نتایج تحقیقات ارتش رژیم صهیونیستی درباره شهادت شیرین ابو عاقله، خبرنگار فلسطینی شبکه الجزیره در کرانه باختری نوشت که ارتش این رژیم تلاش می‌کند که حقایق درباره اتفاقات مهم ازجمله قتل ابو عاقله، تجاوزات به غزه و دیگر اقدامات را کتمان کند.

این روزنامه نوشت که این مسئله و دروغپردازی ارتش رژیم صهیونیستی در واقع باعث شده است که در "نبرد حقیقی" شکست بخورد.

در این گزارش آمده است: ارتش اسرائیل اخیرا تلاش کرد تا در نشستی رسانه‌های داخلی و خارجی را برای پوشش اعلام نتایج تحقیقات نظامی درباره پرونده شیرین ابو عاقله بسیج بکند اما خبرنگاران اطلاعات اعلامی ارتش را نپذیرفته و آن را باور نکردند و همین مسئله خبرنگار یکی از رسانه ها را به حد "انفجار" رساند و وی تاکید کرد که اطلاعات اعلامی ارتش اسرائیل نادرست است.

هاآرتص در ادامه نوشت: این اولین بار نیست که رسانه‌های خارجی روایت های ارتش اسرائیل از اتفاقات رخ داده را باور نمی‌کنند و این یک پدیده بسیار رایج است و تنها به خبرنگاران خارجی محدود نمی‌شود؛ طبق یک نظرسنجی که توسط موسسه دموکراسی اسرائیل در ابتدای سال جاری میلادی منتشر شد، اعتماد اسرائیلی‌ها به ارتش به پایین‌ترین سطح خود در بیش از یک دهه گذشته رسیده است و انکار حقایق، تغییر در روایات و پنهان کردن اطلاعات در این موضوع سهیم بوده‌اند.

هاآرتص در ادامه گزارش خود با اشاره به اینکه ارتش رژیم اشغالگر در بسیاری از اتفاقات و رویدادهای بزرگ، اطلاعات جزئی و غیر موثق را منتشر کرده است، تاکید کرد که این رویکرد در کوتاه مدت و بلندمدت عواقبی را برای تل‌آویو به همراه خواهد داشت.

این رسانه در ادامه نوشت: گزارش‌های متعدد و متفاوت ارتش در خصوص کشته شدن ابوعاقله بیانگر "شکست داخلی" ارتش است و همزمان با افزایش میزان انتقادات بین‌المللی از عملکرد ارتش اسرائیل، مقامات بلند پایه تل‌آویو و ارتش پیام‌های متناقضی را در این زمینه ارسال می‌کنند و در هیچ موردی حاضر به پذیرش مسئولیت نیستند.

مخالفت قطر با افتتاح کنسولگری موقت رژیم صهیونیستی در دوحه

دولت قطر با افتتاح کنسولگری موقت رژیم صهیونیستی در دوحه در جریان برگزاری مسابقات جام جهانی فوتبال مخالفت کرد.

رسانه‌های عبری زبان طی روزهای گذشته از انجام مذاکراتی بین رژیم صهیونیستی و قطر در مورد افتتاح کنسولگری موقت این رژیم در دوحه خبر داده بودند که برخی منابع در گفت‌وگو با روزنامه "العربی الجدید" این مسئله را تکذیب و اعلام کردند که این درخواست از طریق فیفا مطرح شده و دوحه هم آن را نپذیرفته است.

در همین راستا، روزنامه عبری زبان هاآرتص به نقل از یک مسئول بلندپایه اسرائیلی مدعی شده بود که طی روزهای اخیر گفت‌وگوهایی با قطری‌ها در مورد افتتاح کنسولگری موقت رژیم صهیونیستی در دوحه برای کمک‌رسانی به اسرائیلی‌ها در جریان برگزاری مسابقات جام جهانی انجام شده است.

شبکه عبری زبان کان نیز تاکید کرده که قطر اهمیتی به درخواست افتتاح کنسولگری موقت رژیم صهیونیستی نداده اما مذاکرات در این زمینه همچنان ادامه دارد.

با این حال، برخی منابع در گفت‌وگو با العربی الجدید هرگونه مذاکره مستقیم بین قطر و رژیم صهیونیستی در رابطه با این مسئله را رد کرده و عنوان کردند که طرف صهیونیستی با فیفا گفت‌وگو کرده و سعی داشته تا مسئولان فیفا را راضی کند قطر را برای موافقت با این درخواست تحت فشار قرار دهند اما در نهایت، دوحه این درخواست را نپذیرفته است.

https://shoma-weekly.ir/i62HcZ