سیاسی

منتخبان اولویت رفع مشکلات مردم را فراموش نکنند

چه اصولگرایانی که به مجلس راه پیدا می‌کنند و چه اصلاح‌طلبان، مشاوره‌های اقتصادی از کارشناسان بگیرند و این مساله را در اولویت بگذارند.
فکر می‌کنید نتیجه انتخابات مورد دلخواه اصولگرایان باشد؟

نتیجه هر چه که باشد، چه مورد دلخواه اصولگرایان یا چه برخلاف میل آنها، اصولگرایان آن را قبول دارند. این پذیرش رأی نیز خودش نوعی تمرین دموکراسی است. در یک دوره‌ای اصولگرایان در مجلس، اکثریت را داشته‌اند و در دوره‌ای دیگر اصلاح‌طلبان در مجلس اکثریت بودند. همین مساله عین دموکراسی است.

بزرگ‌ترین اشتباه اصولگرایان درلیست انتخاباتی‌شان چه بوده است؟

بالاخره هر گروه و جناحی، همان‌قدر که نقاط قوت دارد، به یک میزانی هم ضعف دارد. اما واقعیت این است که باید درد مردم را شناخت. مردم الان روی مسایل اقتصادی بسیار تمرکز کرده‌اند یعنی بزرگ‌ترین مشکل‌شان مسایل اقتصادی است. بنابراین اگرچه هر دو گروه یعنی هم اصلاح‌طلب و هم اصولگرا از برنامه‌های اقتصادی گفتند اما شاید در این موضوع اصلاح‌طلبان کمی با برنامه‌ریزی و پشتوانه بهتری پیش رفتند. بنابراین تنها توصیه‌ام این است که چه اصولگرایانی که به مجلس راه پیدا می‌کنند و چه اصلاح‌طلبان، مشاوره‌های اقتصادی از کارشناسان بگیرند و این مساله را در اولویت بگذارند.

تحلیل‌ها نشان می‌دهد که این انتخابات بسیار مهم است و نتیجه‌اش نوعی وزن احزاب را نشان می‌دهد. نظر شما چیست؟

بله. قطعا میانگین کار وزن جناح‌ها و گروه‌ها را مشخص می‌کند. اما تمام امیدمان این است که پیروز شوندگان در مجلس به افراد به‌عنوان رقیب نگاه نکنند و نگاه رقابتی را کنار بگذارند.

چقدر مجلس نهم توانست همانند نظر مردم با دولت برای پیشبرد اهدافش همراهی کند؟

باید بدانیم که تکلیف دولت از مجلس جداست. اما اگر مجلسی با نهایت تخصص روی کار باشد، کمک خوبی برای قوه مجریه است. ضمن اینکه کمک به دولت فقط این نیست که هر چه دولت گفت، مجلس تایید کند. استیضاح وزرا هم خودش نوعی کمک به دولت است تا ایراداتش را بشناسد. نباید چون مجلسی از ابزارهای نظارتی‌اش استفاده می‌کند، بگوییم که مجلسی بود که چوب لای چرخ دولت می‌گذاشت.

اما در مساله برجام به‌نظر می‌رسید که چوب لای چرخ دولت گذاشته شد.

این طور نیست. بالاخره هر طرح یا لایحه و مساله که مطرح می‌شود، هم مخالف دارد و هم موافق. در نهایت هم تصمیم مجلس را در تصویب برجام دیدید.

به عنوان آخرین سوال، حضور مردم روز جمعه پای صندوق‌های رأی را چه طور دیدید؟

بسیار خوب بود. به نظرم بیشتر از آنکه به این مساله بپردازیم که چه کسی انتخاب می‌شود باید به حضور مردم بپردازیم. مهم عزت و اقتدار ملی است که حفظ شد. با مدیریت خوبی هم که توسط مسوولان صورت گرفت، بسترها برای اینکه دنیا سر تعظیم برای ایران فرود آورد، فراهم شد.

https://shoma-weekly.ir/XsK7Nw