سیاسی

ملت نمی تواند به جریانی که این تعداد رد صلاحیت دارد، اعتماد کند

اینها اگر به قانون اساسی ملتزم هستند و قانون اساسی را قبول دارند باید تابع قانون اساسی باشند. قانون اساسی می گوید شورای محترم نگهبان مسئول رد صلاحیت، اعلان صلاحیت و عدم احراز صلاحیت است. حالا اگر یک مجموعه ای و یک جریانی 3000 اصلاح طلب را مطرح کرد و از آن 2970 نفر به تأیید شورای محترم نگهبان نرسیدند، درنتیجه خود این مجموعه مورد تأیید نیست.
امیر زینلی- باز هم موسم احراز صلاحیت ها فرا رسید و باز هم جناحی که همیشه دم از قانون گرایی و التزام به قانون اساسی می زند، به بهانه رد صلاحیت ها، هجمه های خود را علیه شورای نگهبان آغاز کرد. برای اینکه بدانیم، این جریان، چگونه در مقابل شورای نگهبان ایستاده است، سراغ دکتر اسد الله بادامچیان، نایب رئیس شورای مرکزی حزب مؤتلفه اسلامی رفته ایم.

با توجه به هجمه ای که همیشه قبل از هر انتخابات علیه شورای نگهبان به راه می افتد، شاید لازم باشد بعضی نکات دوباره مطرح شوند. خود شما بارها مورد ارزیابی شورای نگهبان قرار گرفته اید و صلاحیت شما احراز شده است. آیا نظارت استصوابی، این همه هیاهو بر انگیز است؟

شورای محترم نگهبان پاسدار جایگاه برتر مجلس که رأس همه امور است می باشد و ریاست جمهوری که دومین مقام کشور طبق قانون اساسی است به حساب می آید. طبق قانون اساسی پاسدار این دو نهاد و جایگاه است. به همین علت است که نباید به جوسازی ها نگاه کند و نباید تحت تأثیر فضاسازی های منفی قرا ر گیرد و رسیدگی نماید. این نهاد بسیار ارزشمندی است که در طول این سال ها برای سلامت نظام و برای سلامت اینکه گزیده های ملت دارای صلاحیت و اصلح باشند خدمات ارزشمندی را انجام داده است هرچند تهاجمات گوناگونی به آن می شود ولی او با این تهاجمات کنار نمی رود و تحت تأثیر هم قرار نمی گیرد. بنابراین شورای محترم نگهبان در هر دوره که کار می کند مورد تهاجم قرار می گیرد.

فراوانی این حجم از ثبت نام ها می تواند ناشی از چه سیاستی باشد؟

حالا که در این انتخابات حدودا 12000 نفر ثبت نام کرده اند طبیعی است که تعداد کسانی که از نظر شورای محترم نگهبان واجد شرایط شناخته نشوند و یا خود شورای نگهبان احراز صلاحیت نکند فراوان است و من به اینکه این تعداد ثبت نام کرده اند نگاه منفی ندارم بلکه نگاه مثبت دارم. هرچقدر انقلاب ما پیش می رود میزان تحصیلات و سطح موقعیت افراد بالا می رود و تعداد داوطلب برای مجلس زیاد خواهد شد و شاید نیاز به بررسی جدید باشد و بنابراین اصل این مشکل ندارد، مشکل این است وقتی تعداد بالاست نوع بررسی ها زحمت زیادتری پیدا می کند.

در این میان بیشترین اعتراض ها از جناح اصلاحطلبان، بود که البته مسبوق به سوابق فراوان هم هستند. آیا این همه اعتراض از طرف آنها مفهوم خاصی دارد؟

مسئله مهم مسئله سیاسیون است. از نظر اصلاح طلبان تعداد زیادی رد صلاحیت شده اند. نباید اینها به شورای نگهبان ایراد بگیرند. حق اعتراض دارند و می توانند اعتراض کنند، بحث نمایند و صحبت کنند و شورای نگهبان هم از آنها خواسته اگر اعتراضی دارید اعتراضتان را کتبی بدهید، از شما دعوت به عمل می آید و مسئله تان بررسی می شود. پس حق اعتراض دارند. از 12000 نفر که ثبت نام کرده اند، 3000 نفر آنها نامزد اصلاح طلبان هستند، خیلی غیر طبیعی به نظر می آید. احتمالا یک برنامه خاصی داشتند و خواستند همه افرادشان را ببرند حتی آنهایی که خود ایشان می دانند اینها سابقه محکومیت زندان دارند و در فتنه 88 دستگیر شده اند و زندان رفته اند و بعضی هایشان محکومیت های دیگری دارند. به همه اینها گفته اند ثبت نام کنید که بعدا رد صلاحیت شوند و گردنشان را کج کنند. این کار خوبی نیست. البته عیبی ندارد اختیار با خود ایشان است این همه کارها را که انجام دهند بدتر می شود و نتیجه اش این می شود که رد صلاحیت می شوند. اینها اگر به قانون اساسی ملتزم هستند و قانون اساسی را قبول دارند باید تابع قانون اساسی باشند. قانون اساسی می گوید شورای محترم نگهبان مسئول رد صلاحیت، اعلان صلاحیت و عدم احراز صلاحیت است. حالا اگر یک مجموعه ای و یک جریانی 3000 اصلاح طلب را مطرح کرد و از آن 2970 نفر به تأیید شورای محترم نگهبان نرسیدند، درنتیجه خود این مجموعه مورد تأیید نیست. وقتی از یک جریانی 3000 نفر بنا به تأیید نهاد رهبری عدم صلاحیت و عدم احراز صلاحیت دارند آیا ملت می تواند به این جریان اعتماد نماید؟ اینها متوجه نیستند که چه می گویند.

https://shoma-weekly.ir/LpNRen