سیاسی

ملاک نهایی تشخیص مردم است

هیچ کس، نمی‌تواند کسی را تکلیف کند که به دیگری رای بدهد. اساسانمی‌شود فهمید که به چه کسی رای داده شده است. فرض کنید بنده هم کاندیدا هستم، فلانی هم از همان حوزه انتخابیه کاندیدا است. جنابعالی که رای می‌دهید، هیچ کس نمی‌فهمد که شما به من رای دادید یا به او. هیچ کس هم تکلیف نمی‌کند که حتما باید به فلانی رای بدهی. تشخیص با خودتان است که کدام‌یک از کاندیداها برای این کار مناسب هستند
24 مرداد ماه سالروز افتتاح مجلس خبرگان رهبری با پیام امام خمینی است. آیتالله یزدی رئیس این مجلس و رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، در آستانه این روز گفتگویی داشته است که فرازی از آن در ادامه تقدیم می گردد:

در اسفندماه امسال، برای اولین بار دو انتخابات مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان رهبری همزمان برگزار میشود. نظر حضرتعالی درباره این همزمانی چیست؟

خب، قاعدتا قانونگذار با علم به فواید و شرایطی نسبت به این تقنین و همزمانی اتخاذ تصمیم کرده است. اما به هر حال با توجه به محدودیت زمانی که برای بررسی صلاحیتهای داوطلبان دو انتخابات، وجود دارد کار شورای نگهبان حداقل در این مورد سخت خواهد شد. اقتضائات هر دو انتخابات و به تبع آن شرایط کاندیداهای مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان رهبری به کلی از یکدیگر متفاوت است.

شرط مهم و اصلی کاندیداتوری مجلس خبرگان اجتهاد است و ساز و کار تشخیص آن مطابق قانون انتخابات مجلس خبرگان رهبری بر عهده فقهای شورای نگهبان گذاشته شده است. خب، ما از این جهت حداقل با نیمی از توان اعضاء یعنی شش نفر از آقایان فقهاء برای بررسی صلاحیتها روبرو هستیم و این کار را فوقالعاده برای ما سخت خواهد کرد. این علاوه بر زمانی است که ما باید به همراه سایر اعضاء از جمله آقایان حقوقدانان، برای بررسی صلاحیت نامزدهای مجلس شورای اسلامی اختصاص بدهیم. البته، تعداد نامزدهای مجلس خبرگان رهبری نسبت به مجلس شورای اسلامی، کمتر خواهد بود ولی به هر حال کار بررسی صلاحیت داوطلبان دو انتخابات با این محدودیت زمانی، مشکل است و باید فکری کرد.

درباره نقش شورای نگهبان در قوانین انتخاب خبرگان نظر خود را بیان فرمایید؟

در دوره اول که هنوز آییننامه قانونی تدوین نشده بود، تدوین مقررات انتخابات مجلس خبرگان به عهده شورای نگهبان گذاشته شده بود. ولی بعد از آن، کلیه کارهای مربوط به تدوین و تصویب قوانین خبرگان به عهده خودشان است. یعنی قوانین مربوط به ساز و کار درونی جلسات خود از جمله، نظارت و اجرای انتخابات را خودشان تصویب میکنند. خب، البته امر اجرا و نظارت بر انتخابات هم میتواند با تفویض برخی از امور به برخی نهادها همراه باشد یا نباشد. برای نمونه اخیرا وزیر کشور طی نامهای اعلام کرده بود که بر اساس آمار و به دلیل رشد جمعیت در برخی از استانها، چند نفر باید به اعضای خبرگان اضافه شوند. در پاسخ نامه ایشان رسما نوشته شد که باید از طرح این مسئله و اعلام آن خودداری شود تا موضوع در اجلاس شهریورماه خبرگان تعیین تکلیف شود. به هر حال در این موضوع اختلاف است که آیا رقم نمایندگان مجلس خبرگان باید یک رقم ثابت باشد یا یک رقم متغیر؟

همانطور که میدانید در اکثر مجالس مهم و درجه یک دنیا، تعداد نمایندگان ثابت است اما در کشور ما این موضوع محل اختلاف نظر است و باید بررسی شود که کار بررسی و اعلام نظر در خصوص آن را خود اعضای مجلس خبرگان انجام خواهند داد.

برخی شبهه میکنند که سه عضو هیئت نظارت مرکزی بر انتخابات، از داوطلبان احتمالی خبرگان هستند.

بله، داوطلب و کاندیدا هستند، منتها مردم میتوانند به آنها رای ندهند. هیچ کس، نمیتواند کسی را تکلیف کند که به دیگری رای بدهد. اساسانمیشود فهمید که به چه کسی رای داده شده است. فرض کنید بنده هم کاندیدا هستم، فلانی هم از همان حوزه انتخابیه کاندیدا است. جنابعالی که رای میدهید، هیچ کس نمیفهمد که شما به من رای دادید یا به او. هیچ کس هم تکلیف نمیکند که حتما باید به فلانی رای بدهی. تشخیص با خودتان است که کدامیک از کاندیداها برای این کار مناسب هستند و کدامیک در امر شناخت صفات مجتهد جامع الشرایط مثل عدالت، وثاقت، آگاهی به مقتضیات زمان و مکان و مدیر و مدبر بودن، مبرزتر هستند تا به آن رای بدهید. شما هستید که باید تشخیص بدهید که برای این مجلس آن مجتهد مقدس درجه یکی که با رسانهها بیگانه است ولو صاحب فتواست و و مقلد هم دارد؛ به درد عضویت میخورد یا آن مجتهدی که همه آن شرایط را داراست ولی نسبت به مسائل دنیا نیز بیتفاوت نیست؟! این دیگر به تشخیص شما بستگی دارد که به کدام یک رای بدهید.

https://shoma-weekly.ir/eUZZr6