بین الملل

مقصر اول و آخر فاجعه منا عربستان است

در این حادثه دلخراشی که اتفاق افتاد، عربستان مقصر اول و آخر است.
"دکتر حسن لاسجردی"کارشناس مسائل بین الملل، در گفتگو با خبرنگار تقریب، پیرامون حادثه دردناک منا گفت: وقتی حادثه ای به این بزرگی می افتد، به چند عامل ازجمله عوامل انسانی، جغرافیایی، لجستیک، زیرساختها و ... بستگی دارد.

عضو شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی افزود: عربستان که در مرکز توجهات این حادثه است، نمی تواند مقصر نباشد، به دلیل اینکه همه عوامل جغرافیایی، مدیریتی، همه مربوط به عربستان است و حال آنکه شاهد بودیم، تنها کاری که مقامات عربستان دو سه روز اخیر تلاش کرده اند انجام دهند، محکوم کردن و سعی بر مقصر جلوه دادن دیگران در این حادثه است.

لاسجردی افزود: یکی از مقامات عربستان، آفریقایی تبارها را متهم و دیگری ادعاکرد که ایرانی ها خلاف جهت حرکت کرده اند و یا اینکه بی نظمی حجاج، سبب به وجود آمدن این حادثه شده است.

کارشناس مسائل بین الملل اضافه کرد: آنچه مسلم است، این است که نیروهای عربستان جدید بعد از "امیر عبدالله" به دلیل نداشتن تجربه کافی، آماده مدیریت حوادث و مراسم بزرگ نیستند، از سوی دیگر سعودیها در دوره جدید گرفتار بحران هایی است که همین بحرانها باعث شده است، نتواند از عهده مسئولیتهای خود بر آیند.

عربستان به عنوان خادم الحرمین، باید ظرفیت و عقلانیت و اندیشه خود را بالا ببرد تا بتواند به مدیریت خوبی بر چنین رویدادهایی داشته باش، اما به دلیل بحرانهایی که در باتلاق آن گرفتار شده است، با ضعف مدیریت روبروست.

لاسجردی خاطرنشان کرد: سالهای قبل آمار حجاج بالغ بر سه میلیون نفر بود، اما امسال به دلیل ساخت و سازهای اطراف مسجدالحرام، حدود دو میلیون نفر پذیرش کرده بود و شاهد هستیم که با وجود کاهش بیش از یک میلون نفری زائران، باز هم عربستان سعودی در حال فرار کردن از مسئولیت است.

وی با طرح این سؤال که اگر عربستان مقصر نیست پس چه کسی مقصر است؟ تأکید کرد: در این حادثه دلخراشی که اتفاق افتاد، عربستان مقصر اول و آخر است.

https://shoma-weekly.ir/weWXaM