بین الملل

مقدمه‌ای بر گزارش سفر به کره شمالی

کره شمالی تنها کشوری است که به علت سه دهه تحریم غرب علیه آن کشور دل به بیرون نبسته و تنها به اتکاء داشته‌های خود کشورش را اداره می‌کند، مردم به آنچه خود تولید می‌کنند قانع و الگو و سبک زندگی خود رابر آن اساس تنظیم نموده‌اند.

کره شمالی تنها کشوری است که به علت سه دهه تحریم غرب علیه آن کشور دل به بیرون نبسته و تنها به اتکاء داشته‌های خود کشورش را اداره می‌کند، مردم به آنچه خود تولید می‌کنند قانع و الگو و سبک زندگی خود رابر آن اساس تنظیم نموده‌اند.
اولویت اول کشور قدرت دفاعی باز دارنده در برابر تهدیدات غرب و همسایگان وابسته به آن بوده لذا به بخش‌های رفاه اقتصادی و توسعه همه جانبه کشور اولویت‌های بعدی را داده‌اند ولی به موضوع فرهنگی و حفظ انگیزه و پشتیبانی ملی از نظام کره بر اساس باورهای ایدئولوژیک اهمیت ویژه‌ای داده شده به گونه‌ای که مردم کره با اعتقاد نه بر اساس زور از نظام و رهبری‌شان حمایت و پشتیبانی می‌کنند.
جشن شصتمین سالگرد پیروزی کره شمالی بر آمریکا و 17 کشور اقماری‌اش در منطقه به ویژه کره جنوبی فرصت بازنگری توانمندی‌ها و ظرفیت‌های این ملت مقاوم و نشان دادن قدرت دفاعی ملی آن کشور هم به جهانیان ؟ که امسال با حضور 1500 میهمان خارجی و دهها خبرنگار شبکه‌های بین‌المللی برای اولین بار به نمایش گذاشته  شده تا قدری از واقعیت‌های زندگی مردم کره و قدرت کار جمعی و گروهی آنها به بیرون منعکس گردد، کار جمعی و هماهننگ که حقیقتاً باید الگو برای کشورهای مقاوم در برابر تحریم‌هاو فشارهای زورگویان دنیا باشد.

دیدار با رییس مجلس جمهوری دموکراتیک خلق کره

روز 4/5/92 پس از استراحت شب، طبق برنامه اعلام شده هیئت باید ضمن دیدار با رییس مجلس خلق کره و عضو شورای مرکزی حزب هدیه اختصاصی به رهبر کره را به همراه دیگر هیات تقدیم می کرد و سپس در جلسه مذاکره و گفتگو با وی شرکت می کرد.

رییس هیات حزب مؤتلفه پس از توضیح راجع به ویژگی های تابلو فرش گل برجسته اهدایی برای رهبر کره به رییس مجلس در ضمن دیدار با رییس مجلس خلق کره، سالگرد پیروزی ملت کره در جنگ با آمریکا را تبریک گفت و پیام مکتوب حزب مؤتلفه اسلامی در این رابطه خطاب به رهبر کره را تقدیم وی کرد و افزود:

اگر چه امروز شصت سال از این پیروزی شما و شکست آمریکا و متحدانش می گذرد ولی متاسفانه دولتمردان آمریکا همچنان دچار اشتباه محاسباتی در باره کشورهای مقاوم در شرق و غرب آسیا هستند.

ترقی در ادامه گفت: غرب هنوز نتوانسته خود باوری و حریت و آزادگی و شجاعت و استقلال طلبی همراه با تنفر از ظالمان و ستمگران و سلطه گران را که در گوشت و پوست ملتهای کره و ایران و سوریه وجود دارد درک کند.

وی افزود: امروز شرق و غرب قاره آسیا در اثر سیاستهای توسعه طلبانه و زورگویانه آمریکا در جنگ و خونریزی و تهدید و ناامنی بسر می برد. وملتهای خاور میانه و آسیای جنوب شرقی هر روز شاهد حوادث و وقایع تلخ ترور، جنگ داخلی، حمله هواپیما های بدون سرنشین و انفجارات تروریستی توسط آمریکا و مزدوران او در منطقه آسیا هستند.لذا امروز هیچ کس تردیدی ندارد که ریشه اصلی مشکلات و بحران های شرق و غرب آسیا سیاستهای آمریکاست که متاثر از انگلیس و اسرائیل است.

ترقی در این دیدار خواستار تقویت همگرایی بین احزاب کشور های آسیایی با هدف هم افزایی و هماهنگی ملی در برابر تهدیدات ، ضد آسیایی، غرب و آمریکا شد.

رییس مجلس کره در این دیدار، ضمن خوش آمدگویی به هیت ایرانی، پیروزی تاریخی مردم کره در جنگ با آمریکا و 15 کشور متحد او را مرهون رهبری آقای کیم ایل سونگ دانست و افزود: مبارزات حق طلبانه ملت کره در آن مقطع موجب صلح و ثبات امروز کشور کره شده است.

وی با تجلیل از مقاومت ملت ایران در برابر تحریم های آمریکا و غرب و پیشرفتهایی که علی رغم تحریم در همه زمینه ها داشته تاکید کرد: حضور هیئت ها در این جشن رابطه ما با کشور های شرکت کننده را تقویت و استحکام خواهد بخشید. و امیدواریم روابط بین احزاب و هیئت های این سفر گسترش یابد.

حضور هیات اعزامی حزب مؤتلفه اسلامی در مراسم ضیافت به میزبانی رییس مجلس خلق کره

در این ضیافت که به افتخار حضور حزب مؤتلفه اسلامی از ایران و احزابی از کشور های بنگلادش و مغولستان ترتیب یافته بود، مباحث و گفتگوی دوستانه ای بین احزاب و رییس مجلس و عضو کمیته مرکزی حزب کارگر کره صورت گرفت.

ترقی در این دیدار دوستانه، به سیاستهای دوگانه آمریکا در خصوص ایران و کره پرداخت و گفت: هر روز سران آمریکا پیام آمادگی برای مذاکره مستقیم به ایران و کره می دهند، بدون اینکه در رفتار خصمانه خود تغییر داده و یاصداقتی از خود نشان دهند، رهبر انقلاب اسلامی ایران در سخنان اخیر خود اعلام داشتند به آمریکا اعتماد ندارند و او را در پیشنهاد مذاکره صادق نمی دانند، از یک طرف پیشنهاد مذاکره می دهند و از سوی دیگر تحریم های اقتصادی خود را تشدید می کنند. این سیاست دوگانه در مورد دموکراسی و حقوق بشر و تروریسم هم اعمال می شود.

ترقی با محکوم کردن اقدام اتحادیه اروپا در خصوص قرار دادن حزب اله لبنان در لیست تروریست ها گفت: اینکه تروریستهای جنایتکار صادر شده به سوریه برای مقابله با دولت قانونی بشار اسد از نظر آمریکا نیستند ولی حزب اله که به کمک ارتش سوریه رفته را تروریست اعلام می دارند خیلی مضحک و خنده دار است، آمریکایی ها و غربی ها فکر می کنند مردم دنیا این دوگانگی را نمی فهمند.

ترقی خاورمیانه بدون آمریکا را منطقه ای امن و همراه با صلح و آرامش دانست و تاکید کرد باید در شرق آسیا هم کاری کرد که آمریکا نتواند اهداف تنش زا و بحران ساز خود را پیاده کند.

دیگر احزاب حاضر در جلسه نیز مواضع هیئت ایران را تایید و از مقاومت ملت ایران در برابر آمریکا و ایستادگی مردم کره در برابر زیاده خواهی تجلیل کردند.

رییس مرکز امور بین الملل حزب مؤتلفه اسلامی در این دیدار چند پیشنهاد را برای ایجاد صلح و امنیت و همگرایی بین کشورهای شرق و غرب آسیا ارائه داد. وی گفت:

- ترویج پایبندی ملتهای آسیا به فرهنگ و تمدن چندین هزار ساله خود و مقاومت در برابر تهاجم فرهنگی غرب.

- نهادینه سازی ارزشهای تمدنی آسیا مثل همزیستی مسالمت آمیز- عدالت خواهی و معنویت و مردم سالاری ایدئولوژیک، احترام به مذاهب یکدیگر و مبارزه با افراطی گری مذهبی .

- تقویت پیمانهای سیاسی و اقتصادی و فرهنگی منطقه ای.

- اصلاح الگوی مصرف با رویکرد مصرف کالاهای تولید آسیا .

- انتقال مرجع حل اختلافات بین کشور های آسیا از غرب به محوریتی قابل اتکا در خود آسیا.

از جمله راهبردهای تحقق صلح و امنیت در منطقه آسیاست.




https://shoma-weekly.ir/tFf53D