سیاسی

مطالبه امروز جنبش دانشجویی باید اقتصاد دانش بنیان باشد

عضو شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی گفت: خاصیت پررنگی که در تاریخچه جنبش دانشجویی وجود دارد ضد فساد، ضد انحراف و ضد اشرافی‌گری بوده است که اگر بتوانند این رویکرد را همواره حفظ کنند آینده این جنبش هم مثل گذشته کارنامه خوبی را بر جای خواهد گذاشت.
مهدی اسلامی در گفتگو با خبرنگار سیاسی "خبرگزاری دانشجو"، با اشاره به فرصت‌ها و تهدیدات جنبش‌های دانشجویی در شرایط فعلی اظهار داشت: ۱۶ آذرنماد ایستادگی جنبش دانشجویی در مقطعی است که بسیاری از مردم به خاطر واقعیت از آرمان‌ها دست شسته بودند و با توجه به کودتای ۲۸ مرداد ۳۲ و کنار گذاشتن وحدت مشارکت کنندگان در نهضت ملی شدن صنعت نفت کودتای آمریکایی انگلیسی پیروز شد.

وی به یاس و دلسردی حاکم بر جامعه تا آغاز نهضت امام خمینی(ره) اشاره کرد و با تاکید بر ادامه این یاس و ناامیدی تا سال ۴۱ اظهار داشت: جنبش دانشجویی در‌‌ همان مقطع و با یک فاصله چهار ماه نشان داد که رویکرد متفاوت از عمده جامعه دارد و آرمان گرایی را حس کرد.

اسلامی تصریح کرد: به نظر می‌رسد که امروز هم جنبش دانشجویی ویژگی‌هایی دارد که درست‌ترین و اصلی‌ترین آن آرمان خواهی است و آرمان خواهی با نگاه به واقعیت می‌تواند برای امروز هم مفید باشد لذا آنچه میان دانشجویان است نوعی عدم وابستگی به مادیات، دلبستگی به آرمان‌ها، آمادگی برای انعطاف و عدم تصلب اندیشه است.

عضو حزب موتلفه اسلامی بیان کرد: این امر منجر به این شده است که آن‌ها بیش از آنکه در روزمرگی دنیا غرق شوند دغدغه آنچه که برای آن‌ها آرمان است را داشته باشند لذا با چنین نگاهی می‌توان از جنبش دانشجویی انتظار داشت دغدغه حفظ آرمان‌های انقلاب را فرا‌تر از بروکراسی حاکم بر قوای اداری دنبال کنند.

مدیرموسسه مطبوعاتی شما افزود: به نظر می‌رسد که در سال‌های اخیر این یک کارنامه نسبتا خوبی از جنبش دانشجویی بر جای گذاشته که در موارد مختلف هشدار و تذکرهایی به مسئولان قوای مختلف داده که این نگاه حاکی از نوعی آرمان خواهی است.

اسلامی با تاکید بر اینکه جنبش دانشجویی در طول تاریخ نهضت دانشجویی ایران از رویکرد ضداستکباری برخوردار بوده است، اضافه کرد: این جنبش همیشه در صف مقابله با توطئه‌ها بوده و از‌‌ همان ۱۶ آذر مقابله با توطئه و ۱۵ سال مبارزه مردم با شاه و پیروزی امام خمینی تا انقلاب دوم که بحث لانه جاسوسی بود و همین طور در دوره دفاع مقدس و دوره‌های بعد همواره در صف مقدم بوده‌اند.

عضو موتلفه اسلامی با اشاره به اینکه به نظر می‌رسد در دهه اخیر هم دانشجویان مومن انقلاب در صف اول مقابله با توطئه بودند، ادامه داد: خاصیت پررنگی که در تاریخچه جنبش دانشجویی وجود دارد ضد فساد، ضد انحراف و ضد اشرافی‌گری بوده است که اگر بتوانند این رویکرد را همواره حفظ کنند آینده این جنبش هم مثل گذشته کارنامه خوبی را بر جای خواهد گذاشت.

اسلامی اظهار داشت: جنبش دانشجویی باید فرا‌تر از الگوگیری از بیرون و با‌‌ رها کردن نوستالژی گذشتگان که موجب گم کردن هدف فعلی است به دنبال اهداف امروز انقلاب اسلامی باشد.

وی به تسخیر سفارت انگلستان اشاره کرد و با بیان اینکه همه ما به نقش خبیث دولت انگلیستان واقف هستیم، تصریح کرد: این امر عدم رضایت رهبر معظم انقلاب را فراهم کرد و شاید نوعی دلبستگی به توفیق‌های گذشته جنبش دانشجویی موجب گم کردن اهداف شد که به نظر می‌رسد جنبش دانشجویی در دهه پیشرفت و عدالت هدف متفاوتی را باید دنبال کند.

اسلامی افزود: باید از جنبش دانشجویی انتظار داشته باشیم برای خواسته‌های امروز کشور که جنبش نرم افزاری است دانش دانشگاه‌ها را به یک دانش کاربردی تبدیل کرده و کمک کند اقتصاد کشور به دانش متکی شود.

عضو حزب موتلفه اسلامی بیان کرد: با توجه به سابقه جنبش دانشجویی امید است جنبش دانشجویی همواره پیشگام شود و به نظر می‌رسد که در این زمینه کم کاری‌هایی هم وجود داشته که از نقاط ضعف جنبش محسوب خواهد شد کمااینکه اگرچه رویدادهای خوبی هم داشتیم اما باید نهضت فراگیرتری در میان دانشجویان رخ دهد.

اسلامی رفتارهای ناشی از غلبه احساسات با تحریکات عوامل خارج از دانشگاه را از جمله آفات تشکل‌های دانشجویی عنوان کرد و افزود: برخی از این موارد منجر به پیشامد حوادث تلخی برای کشور شده که نارضایتی رهبر معظم انقلاب و عموم مردم را به دنبال داشته که باید این آفت‌ها کنترل شود اگرچه طبیعت دانشجویی رویکرد شور و نشاط و احساسات است اما باید از سطحی شدن جلوگیری کند.

وی به مطالبه رهبر معظم انقلاب در زمینه کرسی‌های آزاداندیشی اشاره کرد و با بیان اینکه این مهم همواره بر زمین مانده است، خاطر نشان کرد: باید این کرسی‌ها به تولید علم منتهی شود و بتواند سخن جدیدی را از گفتمان انقلاب اسلامی تولید کند لذا با صحبت از نظم جدید برای جهان، تئوریزه نکردن تجربیات به دست آمده از انقلاب در دانشگاه و کرسی‌های آزاداندیشی دور از انتظار است که کرسی‌های آزاد اندیشی می‌تواند منتهی به تئوریزه کردن نظم مورد انتظار جهان شود و با ارائه فرمول عملیاتی قابل تدریس در کشورهای متاثر از بیداری اسلامی شود.

https://shoma-weekly.ir/wm9WEK