سیاسی

مصلی اگر نمایشگاه است، نامش را عوض کنید

کافی است با کودکی در بغل در گرمای ظهر یک روز داغ یا در زیر باران یک روز سرد در خیابان طالقانی روی آسفالتهای کثیف بر روی زیر انداز نازکت نماز خوانده باشی تا درک کنی که مادری که ۲۶ سال قبل طلایشان را برای ساخت مصلی هدیه کرده‌، از بازگشت نمازجمعه به دانشگاه تهران به بهانه برگزاری نمایشگاه‌های فرهنگی چه احساسی دارد.
کافی است با کودکی در بغل در گرمای ظهر یک روز داغ یا در زیر باران یک روز سرد در خیابان طالقانی روی آسفالتهای کثیف بر روی زیر انداز نازکت نماز خوانده باشی تا درک کنی که مادری که ۲۶ سال قبل طلایشان را برای ساخت مصلی هدیه کرده، از بازگشت نمازجمعه به دانشگاه تهران به بهانه برگزاری نمایشگاههای فرهنگی چه احساسی دارد.

خاصه آنکه ستاد نمازجمعه تهران همچنین طی استفتائی از مقام معظم رهبری پرسیدند که با توجه به اینکه ساخت مصلی اساساً به منظور برگزاری نمازجمعه بوده است و دانشگاه تهران محلی موقتی و به صورت اضطرار بوده است؛ آیا برگزاری نمایشگاهها در مصلی، در حالی که خود نمازجمعه به این مکان نیاز دارد؛ جایز است؟ و نیز، آیا در حالیکه امکان استفاده از مصلی جهت ترویج نمازجمعه و فرهنگ نماز وجود دارد؛ استفاده از آن در موارد غیر مجاز است؟ ایشان در پاسخ به این استفتاء فرمودند: «اقامه نمازجمعه در مصلای یادشده مقدم بر سایر امور است و اگر برپایی نمایشگاهها مزاحم با نمازجمعه باشد جایز نیست.»

این روزها اما به بهانه نمایشگاه فرهنگی، نمازجمعهام القرای جهان اسلام به ثبات نرسیده و بار دیگر به دانشگاه تهران بازگردانده شده است، از دیگر بهانهها عدم تکمیل ساختمان مصلی و خطرات عمرانی آن برای نمازگزاران است (که ظاهرا این خطرات فقط متوجه نمازگزاران است!). کافی است به طرح کشیده شده بر دیوار شرقی شبستان مصلی نگاهی کنید تا متوجه شوید با این سرعت پیشروی، ساخت ۲۴ مناره برای مصلا و دیگر ساختمانهای پیش بینی شده شاید دهها سال دیگر زمان ببرد. آنچه پیش رو دارید نظر برخی اعضای شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی درباره این موضوع است:

فضل الله فرخ از اعضای قدیمی ستاد نمازجمعه تهران که طی ۳۵ سال گذشته نقش موثری در برگزاری نمازهای جمعه تهران داشته است در خصوص تاریخچه احداث مصلی گفت: حضرت امام در پاسخ به نامه مقام معظم رهبری فرمودند که مصلی ساده ساخته شود و تزئینات اسلام آمریکایی در آن نباشد. این پدر شهید با اشاره به اهتمام ستاد نمازجمعه تهران برای تاسیس مصلی تصریح کرد: این زمینها را برادران ستاد نمازجمعه نظیر آقایان حاج حسین رحمانی، آقای میرزایی، آقای سید علی مقدم تحویل گرفتند و مراسم کلنگزنی با حضور حضرت آیت الله خامنهای انجام شد.

وی افزود: زمینهای عباس آباد تپه بود و اعضای ستاد نمازجمعه آنها را مسطح کردند و دور زمین دیوار کشی نمودند. تا اینکه نوبت به طراحی نقشه برای این پروژه عظیم رسید. در زمان نقشه کشی هیئت امنایی تشکیل شد و آقایان میرزایی و سید علی مقدم به عنوان اعضای ستاد نمازجمعه تهران کارها را با محوریت امام جمعه پیگیری میکردند. مدتی آقای رضایی، بعدا آقای علایی و سپس آقای نادری متولی ساخت مصلی شدند. فرخ ادامه داد: با این اوصاف امروز برای نمازگزاران جای سوال وجود دارد که چرا پس از گذشت ۲۶ سال هنوز نماز میبایست در دانشگاه تهران برگزار شود. این عضو ستاد نمازجمعه تهران با اشاره به روند سریع احداث و تکمیل مصلیها در استانهای مختلف کشور این سوال را مطرح کرد چرا تهران به عنوان امالقرای جهان اسلام که امام جمعه آن مقام معظم رهبری است و یک تریبون جهانی محسوب میشود، نباید صاحب یک مصلای در خور وشان پایتخت جهان تشیع باشد؟ وی به برگزاری نماز طی چند هفته گذشته در مصلی گفت: در این چند هفته جمعیت بیش از دو برابر شده بود. اما اینکه دوباره به دانشگاه برگشتهایم، برای متدینین و نمازگزاران جای سوال شده است.

جواد مقصودی؛ رئیس اسبق ستاد نمازجمعه تهران نیز گفت: هدف اولیه ما در آن دوران که از حضرت امام برای احداث مصلی در زمینهای عباس آباد کسب اجازه کردیم ایجاد یک آسایش و راحتی برای نمازگزاران بود. اگر نمازگزار ما آسایش نداشته باشد مطمئنا جمعیت آن تقلیل پیدا میکند.

وی با اشاره به برنامههای هیئت مدیره کنونی در خصوص برگزاری نمایشگاه کتاب در مصلی گفت: مصلی یک ریشه الهی دارد و برای نماز ساخته شده است. چرا برخی به دنبال کارهای مادی، خرید و فروش، برگزاری نمایشگاههایی که افرادی در آن حضور دارند و مراجعه میکنند که شکل و شمایل آنها غیر مانوس با نماز است و ۱۸۰ درجه با اهداف مصلی فاصله دارد. اگر قرار است در مصلی به جای اقامه نماز نمایشگاه برگزار کنند تابلو و نام مقدس مصلی را از روی زمینهای عباس آباد بردارند بنویسند نمایشگاه یا فروشگاه بزرگ تهران.

مقصودی با اشاره به تصمیم نظام برای احداث ساختمان اجلاس سران در کمتر از ۶ ماه گفت: چرا باید ساخت مصلی ۲۶ سال طول بکشد؟ محمدعلی امانی قائممقام دبیرکل حزب مؤتلفه اسلامی نیز در رابطه با پیشنهاد ستاد نمازجمعه تهران مبنی بر مشارکت قوا در هیئت امنای مصلی گفت: هر چقدر بتوانیم از کمکهای دیگران به منظور ساخت سریعتر مصلی استفاده نماییم، خوب است. وی همچنین در رابطه با اقامه نمازجمعه به مصلی افزود: هر چند کارشناسان امر باید در این رابطه صحبت نمایند لیکن در چند هفتهای که نماز در مصلی برگزار شده بود مردم بسیار رضایت داشتند. خانم فاطمه رهبر درخصوص پیشنهاد ستاد نمازجمعه برای حضور سران سه قوه و شهردارتهران در هیئت امنای مصلی گفت: پیشنهاد خوبی است ولی متاسفانه عملیاتی نیست و حتی ممکن است در حیطه وظایف برخی از قوا مانند قوه قضاییه نگنجد. وی افزود: پیش بینی واختصاص بودجه مناسب در لایحه سالانه و واگذاری اجرا به شهرداری تهران میتواند کارساز باشد. اسدالله عسکراولادی عضو ارشد اتاق بازرگانی نیز گفت: مصلی مســقف است و مردم محفوظترند. البته فاصله پارکینگها تا محل اقامه نماز زیاد اســت. ولی در مجموع مصلی از دانشگاه تهران به مراتب بهتر است.

https://shoma-weekly.ir/cWbLP9