سیاسی

مصری: رأی ممتنع نوعی رفع مسئولیت است

سخنگوی هیأت رئیسه مجلس، حذف رأی ممتنع را رافع ابهام از رأی‌گیری‌های مجلس خواند و گفت:‌ رأی ممتنع زمینه رفع مسئولیت نمایندگان را فراهم می‌کند.
عبدالرضا مصری با اشاره به موضوعات مطرح شده مبنی‌بر حذف آرای ممتنع در رأی‌گیری‌های صحن علنی مجلس، گفت: در شرایطی که نماینده در جریان بررسی موضوعی برای موافقت یا مخالفت به جمع بندی نرسد، رأی خود را به عنوان ممتنع ارائه می کند، اما رای ممتنع تفاوتی با رای مخالف ندارد.

نماینده مردم کرمانشاه در مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه رأی ممتنع یکی از نکات ابهام‌انگیز در موضوع رأی‌گیری‌های مجلس است، افزود:‌ آرای ممتنع تاثیر فراوانی در تعیین سرنوشت یک موضوع دارند، از این رو حذف رأی ممتنع از هر جهت به نفع مجلس و نمایندگان است.

عضو شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی با تأکید بر اینکه نحوه و نوع رأی گیری باید به دو بخش موافق و مخالف تقسیم شود، تصریح کرد: رأی ممتنع هیچ فایده‌ای برای پیشبرد بحث‌‌های مجلس ندارد، چون این نوع رأی هیچ اثری برای کشور ندارد.

مصری با اشاره به پیشنهاد برخی نمایندگان مبنی بر باقی ماندن اما بی‌اثر شدن رأی ممتنع، گفت:‌ با پیشنهاد بی‌اثر کردن رأی ممتنع این سؤال پیش می‌آید که چرا اصلا این‌گونه رأی وجود داشته باشد، از این رو نماینده با یک موضوع موافق یا مخالف است، پس بودن رأی ممتنع در رأی‌گیری‌ها بی‌معنا است.

این نماینده مردم در مجلس نهم، با تأکید بر اینکه وجود رأی ممتنع زمینه رفع مسئولیت نمایندگان را فراهم می‌کند، گفت:‌ وجود رأی ممتنع فضا را برای بی‌توجهی و پیگیری نکردن اطلاعات از سوی نماینده ایجاد می‌کند.

سخنگوی هیأت رئیسه مجلس، با بیان اینکه کمیسیون تدوین آیین‌نامه داخلی مجلس امکان اصلاح مواد مربوط به نوع رای اعتماد به وزاری کابینه و رأی‌گیری مجلس را دارد، افزود:‌ نمایندگان باید با تدوین طرحی در جهت تحقق این موضوع و رفع ابهامات در حوزه رأی‌گیری تلاش کنند.

https://shoma-weekly.ir/09t87A