سیاسی

مصری: بانکها درست عمل کنند معوقه نخواهیم داشت

سخنگوی سابق هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی گفت: اعلام اسامی بدهکاران بانکی، مشکلی از مشکلات مردم را حل نخواهد کرد، اما؛ از سوی دیگر برای مردم مهم است که آیا اصل مبلغ باردیگر به حساب بیت المال باز خواهد گشت یا خیر.

معبدالرضا مصری، سخنگوی سابق هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی، درباره نوع برخورد و اطلاع رسانی به مردم در خصوص مبارزه با مفاسد اقتصادی به خبرنگار خبرگزاری موج، گفت: معوقات بانکی پدیده ای رایج در تمامی کشورهای دنیاست و مختص به ایران هم نیست، اما؛ در خصوص اطلاع رسانی باید گفته شود که یک سری اطلاعات و اخبار در کشور وجود دارد و باید همه مردم از آن مطلع باشند، اما؛ در بعضی از مواقع این اطلاعات و اخبار و اسامی جزو دغدغه های روز مردم نیست.

عضو شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی ادامه داد: اینکه اسامی بدهکارانی که معوق بانکی دارند، مشکلی از مشکلات مردم حل نخواهد کرد و فرقی هم برای مردم ندارد که چه کسی بدهکار است، اما؛ از سوی دیگر برای مردم مهم است که آیا اصل مبلغ باردیگر به حساب بیت المال باز می گردد یا خیر.

نماینده مردم کرمانشاه در خانه ملت با اشاره به تنوع نوع معوقات بانکی، تصریح کرد: از طرفی باید به این نکته توجه داشت که تمامی نوع معوقات به یک شکل نیست و هر یک دلایل خاص خود را دارد؛ در این لیست افرادی وجود دارند که واقعا به واسطه اقتصاد لرزان و ناامنی که درخصوص وضعیت ارزی-پولی کشور رخ داد، بدهکار بانک ها شدند و کارخانه یا واحدهای تولیدی آنها به حالت تعلیق نیرو و حتی تعطیلی کامل در آمده است.

وی افزود: در مقابل تولیدکنندگان واقعی، افرادی نیز وجود دارند که این وام یا تسهیلاتی که برای بخش تولید کشور در نظر گرفته شده است را در بخش های غیرتولیدی سرمایه گذاری کردند و معوقات خود را هم پرداخت نمی کنند.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس تأکید کرد: گاهی اوقات با انتشار یک لیست که از صحت کافی نیز برخوردار نیست، ارائه آن باعث ناامنی در اطلاعات اقتصادی کشور می شود.

این نماینده مردم در مجلس، اما؛ با تأکید بر اینکه باید معوقات را از منظر دیگری نگریست، گفت: هر فرد، به هر دلیل می تواند از بانک تقاضای وام مدنظر خود را داشته باشد، اگر بانک ها در ازای آن وام و تسهیلات وثیقه لازم را اخذ کنند دیگر معوقه های بانکی که معنا ندارد.

وی افزود: باید یک آمار را ارائه کنیم که حدود 4هزار میلیارد تومان وام خوداشتغالزایی از طریق کمیته امداد و دولت به جمعیت کثیر و اقشار آسیب پذیر اعطا شده است، اما؛ این مقدار وام تنها نیم درصد کل مبالغ معوقات بانکی هم نیست.

وی در پایان گفت: افرادی که به نوعی از وضعیت معیشتی پایین تری برخوردار هستند، به دنبال تعهد هستند، اما؛ افرادی که وام های بزرگی را دریافت کردند و بالطبع پولدارتر هم هستند، اصلا تمایلی به تسویه حساب معوقات خود ندارند و این یک ضرر برای اقتصاد کشور است.

https://shoma-weekly.ir/0ZKPGo