سیاسی

مشکل اصلاح‌طلبان ،خودشان هستند نه شورای نگهبان/ شرط سنی گذاشتن برای انتخابات ریاست جمهوری اشتباه است

مشکل اصلاح‌طلبان، خودشان هستند نه شورای نگهبان. مشکل اینجاست که این‌ها باید در بین خودشان کسی را پیدا کنند که جزو رجل سیاسی و مذهبی باشد، موضوعی که در این طیف کم ‌پیدا می‌شود یا اصلاً نیست.
به گزارش قدس میزان حضور مردم در انتخابات دوره یازدهم مجلس موجب شد تا از همان روز برگزاری انتخابات، تحلیلهای بسیاری درباره علل کاهش مشارکت مردم و عدم اقبال آنان به احزاب و گروههای اصلاحطلب و اصولگرا مطرح شود و بسیاری از منتقدان این موضوع را مطرح کنند که در انتخابات ریاست جمهوری سال آینده فردی شانس بالای پیروزی و راهیابی به ساختمان پاستور را خواهد داشت که از مرز شعارهای چپ و راستی فراتر رفته و بتواند با برنامه و راهبرد عملیاتی اقتصاد کشور را بهپیش ببرد. در همین رابطه، با اسدالله بادامچیان دبیر کل حزب مؤتلفه و نماینده پیشین مجلس به گفتوگو پرداختیم. رز ادامه بخشی از این گفتگو را مطالعه فرمایید.

به نظرتان ابهام تعریف رجل سیاسی و مذهبی در چیست؟ زیرا سخنگوی شورای نگهبان هم گفته این تعریف ابهام دارد و باید کمی شود. در تغییراتی هم که در کمیسیون شوراهای مجلس صورت گرفته، برای نامزدهای انتخابات و رجل سیاسی و مذهبی مصادیق جدیدی همچون شرط سنی تعیینشده که صدای برخی افراد مانند آقای غرضی که احتمال حضورشان در انتخابات وجود دارد را درآورده است. ایراد این موضوع را در چه میبینید؟

اصولاً شرط سنی گذاشتن اشتباه است؛ زیرا کسانی هستند که ممکن است در این شرط سنی قرار نگیرند، اما توانمندی بالایی داشته باشند. امام(ره) در چندسالگی رهبری انقلاب را به عهده گرفتند؟ مسئله مهم توانمندی در اجراست. بهطور مثال، در مالزی زمانی که ماهاتیر محمد را روی کار آوردند تا مشکل نجیب رزاق را برطرف کند گرچه سن بالایی دارد، اما شخصیت بلند سیاسی است. یا در دیگر مسائل، وقتی بحرانی پیش میآید، شخصیتهای پخته و کارآمد سیاسی بهنوعی حلال مشکلات هستند که معمولاً سنشان بالاست و افراد سن پایین در حدود ۲۰ یا ۳۰ سال را رئیسجمهور نمیگذارند. شرط اساسی، توانمندی جسمی است؛ بنابراین مرحوم آقای هاشمی رفسنجانی وقتی توانمندی نداشت، شورای نگهبان به وی گفت توانمندی ندارد. در غیر این صورت، اگر فردی توانمندی داشته باشد، مانعی برای حضورش نیست. مسئله دیگر اینکه، تعریف رجل سیاسی باید روشن و مشخص شود. ممکن است نامزدی باشد که فردی فقیه، متدین و مخلص باشد، اما به قول امام نتواند کشور را اداره کند؛ به همین علت میفرمایند فقه مصطلح برای مرجعیت و رهبری شایسته نیست. شخصیت برجسته، کارآمد، فهیم و تجربهدار در زمره رجل میآید. رجل مذهبی یعنی فردی که در حوزه مذهب و مسائل آن چهره برجسته مذهبی و صاحبنظر است و رجل سیاسی یعنی فردی که چهره درخشان میدان سیاست است.

ابهام در تعریف رجل سیاسی و مذهبی، دلیلی شده که اصلاحطلبان میگویند شورای نگهبان در بررسی صلاحیتها گزینشی عمل میکند و تفسیر به رأی دارد که همین سبب میشود بسیاری از رد صلاحیتها اتفاق بیفتد. نظرتان دراینباره چیست؟

مشکل اصلاحطلبان، خودشان هستند نه شورای نگهبان. مشکل اینجاست که اینها باید در بین خودشان کسی را پیدا کنند که جزو رجل سیاسی و مذهبی باشد، موضوعی که در این طیف کم پیدا میشود یا اصلاً نیست. از سوی دیگر باید گفت شورای نگهبان بیحسابوکتاب به رد صلاحیت برخی افراد نمیپردازد و علاوه بر آن مرجع قانونی بررسی صلاحیتها هم شورای نگهبان است؛ بنابراین اینها یا قانون اساسی را قبول دارند یا قبول ندارند، اگر قانون اساسی را قبول دارند که در آن گفتهشده بررسی صلاحیتها و انطباق آن با شرع و قانون بر عهده شوراست؛ اما اینها میگویند من به قانون اساسی التزام دارم، درحالیکه تصریح قانون اساسی درباره شورای نگهبان را قبول ندارند، پس مشکل از خودشان است و بهتر است بروند کسانی را پیدا کنند که شورای نگهبان بتواند آنها را بر اساس معیارهای قانونی تأیید صلاحیت کند. در همین انتخابات مجلس، مشاهده کردید آقای مجید انصاری که برای اصلاحطلبان و مردم یک چهره آشناست، آیا تأیید صلاحیت نشد؟ آقای محجوب یا جلودارزاده هم همینطور، اما چقدر رأی آوردند؟ بنابراین باید ریشه مشکل را در خودشان بیابند.

https://shoma-weekly.ir/bhZkZp