سیاسی

مشکلات کشور و راه حل های پژوهشی

بسیاری از پژوهش ها در کشور براساس نیازهای موجود نیست و اتلاف وقت است، پژوهش ها باید مبتنی بر حل مشکلات کشور تعریف شود.
عضو شورای مرکزی حزب مؤتلفه اسلامی بمناسبت هفته پژوهش گفت: بسیاری از پژوهش ها در کشور براساس نیازهای موجود نیست و اتلاف وقت است، پژوهش ها باید مبتنی بر حل مشکلات کشور تعریف شود.

وی با اشاره به شعار محوری هفته پژوهش یعنی پژوهش و فناوری کلید توسعه پایدار، گفت مهمترین اصل در تبیین و تشریح و عملیاتی نمودن پژوهش مؤثر اینست که حلقه وصل پژوهش های بنیادی به پژوهش های کاربردی را پیش بینی کنیم.

رئیس مرکز مطالعات و برنامه ریزی حزب مؤتلقه اسلامی گفت: در سیاست های کلی برنامه پنجم توسعه واژه های ارتقا،تحول،دستیابی،رشد، توسعه و هدفمند نمودن بسیار بکار رفته است و همه این کلید واژه ها برای تحقق بندهای ابلاغی سیاست های برنامه پنجم بایستی مبتنی بر پژوهش های کاربردی باشد.

فارسی نژاد افزود: متأسفانه هنوز فرهنگ تحقیق و پژوهش بطور کامل سمت و سوی رفع نیازهای کشور را به خود نگرفته است ، چرا که اگر این مهم محقق شده بود خیلی زود ابرقدرتهای دنیا سر تعظیم بر دانش ایران فرود می آوردند و دیگر فضای تحریمی در کار نبود.

وی در ادامه گفت: اگر چه به لحاظ پیشرفت علمی، قله های خوبی را فتح کرده ایم اما زمانی این حرکت کامل میشود که نیازهای داخلی کاملاً مرتفع شده باشد و این موضوع جز با یک حرکت فراگیر و منسجم در سطح کشور از دانشگاه تا صنعت و فرهنگ محقق نمی شود.

فارسی نژاد با یادآوری فرمایشات رهبری در مهرماه سال86 گفت: مقام معظم رهبری طی ده سال گذشته بارها و بارها در جلسات مختلف بر پژوهش هدفمند برای خدمت رسانی بهتر تأکید فرموده اند لیکن از سوی دستگاههای اجرایی توجه کافی صورت نگرفته است.

رئیس مرکز مطالعات و برنامه ریزی حزب مؤتلفه اسلامی با تأکید بر اولویت پژوهش های کاربردی در مقوله تثبیت فرهنگ اسلامی – ایرانی در زندگی مردم گفت: متاسفانه برخی اساتید دانشگاه و دانشجویان برای انجام پژوهش هدایت درستی را ندارند و با پرداختن به موضوعات غیر ضرور و غیر کاربردی اتلاف وقف می کنند. اینکه مقاله ای پذیرش ISI بگیرد اولویت نیست، اولویت مقاله وپژوهشی است که رفع نیازهای داخلی بکند.

فارسی نژاد گفت: درحوزه کتب مرجع تا کی چشم به منابع خارجی باید دوخت و با ترجمه گرایی ،منابع مطالعاتی دانشجویان را فراهم کرد ،ما نیاز به یک جهاد واقعی در حوزه پژوهش های کاربردی داریم، ما در شرایط کنونی نیاز داریم به پژوهش هایی بپردازیم که پازل خودکفایی کشور را تکمیل کنند.

وی در پایان با اشاره به فرمایشات رهبری در جلسه با اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: تذکرات رهبری در مقوله های فرهنگی، حکایت از عقب ماندگی حوزه پژوهش کشور در امور فرهنگی ، می کند.

اینکه ما برای دفاع در مقابل تهاجم فرهنگی دشمن کاری نکردیم در سطح جامعه مشهود است از وضعیت لباس و مد و فرهنگ مصرف گرفته تا رفتارهای اجتماعی مان تحت تأثیر بی چون و چرای ماهواره و فرهنگ غربی است.

الگوسازی مؤثر در حوزه فرهنگ امروزه اولویت پژوهش هاست که لازم است به آن دقت شود، متاسفانه مسئولین در حوزه فرهنگ کوتاهی کرده اند و سنگینی بار این کار علاقه مندی آنها را نیز به ورود به این عرصه کم کرده است، موضوع حل مشکلات فرهنگی اگر در اولویت قرار می گرفت بسیاری از مشکلات اقتصادی کشور را مرتفع می کرد اما حوزه فرهنک همیشه مظلوم واقع شده است.

https://shoma-weekly.ir/I1fwWC