سیاسی

مشکلات اقتصادی دوره جنگ را با پتانسیل‌های داخلی حل کردیم

میرمحمدصادقی به موضوع تحریم ها اشاره و تصریح کرد: به نظر من ارتباط دادن مساله تحریم‌ها با اقتصاد داخلی و وضعیت معیشتی مردم کار صحیحی نبود و بهتر بود که آقای روحانی به صورت جداگانه این مسائل را مورد توجه قرار می‌داد.
 روزنامه اصلاح طلب آرمان امروز در گفتگویی با علاءالدین میرمحمدصادقی یکی از صادر کنندگانی که از پشتیبانان مالی انقلاب اسلامی بوده به بررسی مسائل اقتصادی پرداخته است.

*چربش سیاست در دولت بیشتر از اقتصاد است

او در این گفتگو با تاکید بر اینکه "دولت هنوز موفق نشده پاسخ مناسبی به مطالبات مردم در زمینه مسائل اقتصادی بدهد" افزود: دولت با دو چالش مهم درباره این مساله روبه‌رو بوده است: نخست اینکه مسائل سیاسی در دولت آقای روحانی نسبت به مسائل اقتصادی چربش بیشتری داشته و در اولویت نخست دولت قرار داشته است.

عضو هیات نظارت حزب موتلفه اسلامی با بیان اینکه "اگر دولت از همان ابتدا اجازه نمی‌داد مسائل سیاسی بر مسائل اقتصادی سایه بیفکند مطمئنا شرایط اقتصادی وضعیت بهتری نسبت به امروز پیدا می‌کرد" گفت: با این وجود این اتفاق رخ نداد و انرژی و هزینه دولت بیشتر صرف مسائل سیاسی شد. نکته دوم اینکه متاسفانه نوعی بی‌تدبیری در مدیریت مسائل اقتصادی در دولت مشاهده می‌شود که ضرورت دارد آقای روحانی و تیم اقتصادی ایشان هرچه سریع‌تر جلوی این بی‌تدبیری‌ها را بگیرند.

* ارتباط تحریم ها به اقتصاد کار درستی نبود

میرمحمدصادقی به موضوع تحریم ها اشاره و تصریح کرد: به نظر من ارتباط دادن مساله تحریم‌ها با اقتصاد داخلی و وضعیت معیشتی مردم کار صحیحی نبود و بهتر بود که آقای روحانی به صورت جداگانه این مسائل را مورد توجه قرار می‌داد.

وی افزود: ما در گذشته دوران جنگ را نیز پشت سر گذاشتیم و در آن دوران که وضعیت اقتصادی از امروز بسیار بدتر بود هیچ‌گاه مسائل خارجی را به وضعیت معیشتی مردم گره نزدیم و تلاش کردیم مشکلات اقتصادی را با استفاده از پتانسیل‌های درونی کشور حل کنیم.

"ما باید شرایط هر مقطع زمانی را با توجه به شرایط همان زمان در نظر بگیریم و تلاش کنیم برای مشکلات داخلی راه‌حل‌های داخلی پیدا کنیم. بنابراین گره زدن مساله تحریم‌ها به وضعیت معیشتی مردم کار صحیحی نبود. با این وجود خوشبختانه مساله رفع تحریم‌ها به نتیجه منطقی و مطلوبی رسید و امیدواری زیادی برای آینده به وجود آمده است. "

به گزارش «سراج24»، پیش از این فرشاد مومنی کارشناس مسائل اقتصادی در گفت و گویی با آرمان به عملکرد اقتصادی دولت و تیم مشاوره روحانی انتقاد کرده بود. وی با اشاره به گفت‌وگوی تلویزیونی اخیر رئیس جمهور گفته است که "قاطعانه می‌توان گفت تیم اقتصادی و مشاوره‌دهنده دولت از نقایص و کاستی‌هایی برخوردار هستند و بخش‌های بزرگی از واقعیت‌ها از چشم رئیس جمهور پنهان باقی مانده است."

او از عدم پشتیبانی فکری روحانی در حوزه اقتصاد گفت و افزود: کیست که نداند آنچه به عنوان کاهش تورم در اقتصاد ایران روی داده است ارتباط بسیار ناچیزی با سیاست‌های اقتصادی اتخاذ شده از سوی دولت دارد. حقیقت این است زمانی که وی به مردم در باب تنش‌زدایی تعهد داد، که به نظر می‌توانست یک سیاست اصولی و راهگشا برای کشور باشد، بخش اندکی از سهم آینده‌هراسی و تورم موجود بسته شد، که به هیچ روی این مسأله ارتباطی با سیاست اقتصادی نداشت و اتفاقا اشتباهات فاحش تیم اقتصادی دولت و به ویژه مسئول بانک مرکزی سبب شد که چشم‌اندازهای کاهش تورم و ترکیدن حباب آینده‌هراسی بسیار زود متوقف شود و اگر آنها مرتکب آن خطا نمی‌شدند بدون اینکه کوچک‌ترین نیازی به سیاست‌های اقتصادی باشد تورم کاهش چشمگیرتری پیدا می‌کرد. اما رئیس بانک مرکزی و همفکران وی در دولت جلوی این کار را گرفتند.

وی در بخشی دیگر از این مصاحبه از یک مساله مهم پرده برداشته و گفته است: "مسأله مهم دیگری که از سخنان رئیس جمهور برمی‌آید آن است که مشاوران دولت واقعیت‌ها را به رئیس جمهور نگفته یا به صورت ناقص می‌گویند که روند کاهش تورم یک وجهه بسیار فاجعه‌آمیز دیگری نیز دارد و آن هم به گسترش بی‌سابقه فقر، فلاکت و فروپاشی طبقه متوسط مربوط می‌شود."

https://shoma-weekly.ir/emn5nj