سیاسی

مستمری مددجو باید ۳ برابر می‌شد نه یارانه

فاطمه رهبر گفت: در دو ماه گذشته دولت بانک اطلاعات مددجویان را از ما گرفت اما پول را به حساب یارانه آنها پرداخت کرد و حدود 4 هزار نفری که هم‌پوشانی بین امداد و بهزیستی داشتند را پالایش کرد که این تعداد در میان یک میلیون و 600 هزار خانوار رقم قابل توجهی نیست. این در حالی بود که طبق قانون، افزایش مستمری خانواده‌های مددجویان امداد و بهزیستی باید به حساب سازمان ریخته شود نه حساب یارانه آنها.

معاون حمایت و سلامت خانواده کمیته امداد به اقدام انتخاباتی دولت در واریز اضافه مستمری مددجویان امداد به حساب یارانه‌ها واکنش نشان داد و گفت: ان‌شاءالله واریز مستمری در قالب یارانه‌ها برای خدا بوده باشد.

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم، فاطمه رهبر در نشست خبری صبح امروز خود در تشریح دستاوردهای معاونت حمایت و سلامت خانواده کمیته امداد در سال 95 اظهار داشت: کاهش تعداد مددجویان و پالایش، هدایت خدمات و اعتبارات به سمت مناطق محروم، صفر کردن پشت نوبتی‌های جهیزیه و وام ضروری، احیای طرح شهید رجایی و کاهش تعداد پرونده‌هایی که تحویل مددجویان بود از اولویت‌های اصلی این معاونت در سال گذشته بود.

وی با بیان اینکه یک میلیون و 600 هزار خانوار که شامل 3 میلیون نفر می‌شوند تحت پوشش کمیته امداد قرار دارند، گفت: در سال گذشته و در قالب طرح پالایش، 250 هزار خانوار از چرخه دریافت مستمری خارج شدند که با توجه به خروج این افراد از دایره مستمری‌بگیران، 82 میلیارد تومان صرفه‌جویی شد و از محل این صرفه‌جویی، در اسفند ماه سال گذشته موفق شدیم پشت نوبتی‌های جهیزیه را به صفر برسانیم.

معاون حمایت و سلامت خانواده کمیته امداد با اشاره به جلسه شب گذشته با پرویز فتاح در خصوص مدیریت کمک به ایتام گفت: در این جلسه قرار شد اطلاعات ایتام بر اساس دختر و پسر بودن، سادات، سن و ... تفکیک شود تا مدیریت بهتری در خصوص حامیان ایتام انجام گیرد چرا که برخی از ایتام چند ده حامی دارند و برخی دیگر حتی یک حامی نیز ندارند و این به دلیل آن است که برخی حامیان ایتام، شرایط خاصی را می‌خواهند و ما امیدواریم این طرح تا شب‌های قدر ارائه شود و در این بخش نیز مدیریت خوبی اعمال شود.

رهبر با بیان اینکه در حال حاضر یک میلیون و 300 هزار سالمند، 330 هزار دانش‌آموز، 73 هزار دانشجو و طلبه تحت پوشش کمیته امداد قرار دارند به موضوع جهیزیه مددجویان پرداخت و گفت: در سال گذشته به بیش از 116 هزار مددجوی امداد، کمک هزینه ازدواج پرداخت شد و امسال نیز پیش بینی می‌شود این کمک هزینه به 100 هزار نفر اختصاص یابد. این در حالی است که در سال سال گذشته 195 هزار وام ضروری نیز تقدیم شد و این وام به غیر از وام اشتغالی است که تا سقف 5 میلیون تومان به مددجویان پرداخت شد.

وی خاطرنشان کرد: علاوه بر این موارد 24 هزار فقره معافیت سربازی، 60 هزار اجاره مسکن، 13700 مورد پرداخت اقساط معوق بانک مسکن انجام شد و این در حالی است که 82 هزار خانواده روستایی و عشایر بیمه شدند و امروز همه مددجویان کمیته امداد، تحت پوشش بیمه درمانی و تکمیلی قرار گرفتند.

معاون حمایت و سلامت خانواده کمیته امداد گفت: در حال حاضر 88 هزار نفر تحت برنامه‌های رفع سوء تغذیه برای کودکان زیر 6 سال قرار گرفته‌اند که ماهانه 75 هزار تومان دریافت می‌کنند و علاوه بر این به منظور نگهداری از سالمندان در منزل نیز ماهانه 100 هزار تومان به پرستاران آنها که عمدتاً از خانواده‌های آنها هستند، داده می‌شود که 14 هزار و 600 نفر را شامل می‌شود.

رهبر با بیان اینکه در حال حاضر 660 هزار خانواده تحت پوشش کمیته امداد در مناطق محروم کشور ساکن هستند گفت:در سال گذشته 23 هزار و 500 منبع آب، 70 هزار بخاری نفتی و گازی و 9 هزار آبگرمکن در این مناطق توزیع شد و امسال در مناطق و استان‌های جنوبی و شرقی در تلاشیم تا وسائل سرمایشی را توزیع کنیم.

وی در ادامه این نشست با اشاره به قانون برنامه توسعه مبنی بر افزایش مستمری مددجویان کمیته امداد گفت:‌ بر اساس ماده 79 قانون توسعه، مقرر شدن مستمری خانوارها بر مبنای متوسط 20 درصد حداقل دستمزد تعیین شود که این قانون نیازمند 4 هزار میلیارد تومان اعتبار از سوی دولت بود که خوشبختانه این قانون تصویب شد و در بودجه سال جاری نیز قرار گرفت.

معاون حمایت و سلامت خانواده کمیته امداد در پاسخ به این سوال که چرا دولت مستمری دو ماهه اول امسال را که همزمان با ایام پیش از انتخابات ریاست جمهوری بود، به حساب یارانه این خانوارها واریز کرده است گفت:‌ در دو ماه گذشته دولت بانک اطلاعات مددجویان را از ما گرفت اما پول را به حساب یارانه آنها پرداخت کرد و حدود 4 هزار نفری که هم‌پوشانی بین امداد و بهزیستی داشتند را پالایش کرد که این تعداد در میان یک میلیون و 600 هزار خانوار رقم قابل توجهی نیست. این در حالی بود که طبق قانون، افزایش مستمری خانواده‌های مددجویان امداد و بهزیستی باید به حساب سازمان ریخته شود نه حساب یارانه آنها.

وی عنوان کرد:‌ ما نگران این هستیم اگر این مستمری به شکل یارانه پرداخت شود، با توجه به مشکلات دولت در پرداخت یارانه‌ها، این مستمری نیز ادامه پیدا نکند.

رهبر تصریح کرد: پرداخت مستمری یک خدمت از ده‌ها خدمت است و ما سطح‌بندی و برنامه‌ریزی برای مستمری‌ها داریم و نباید پول به دست مددجو داده شود، بسیاری از مددجویان با اقدام دولت که پول به حساب یارانه‌شان ریخته شده به ما هجوم آورده‌اند در حالی که کارت‌های دریافت مستمری برخی از این افراد در دست صاحبخانه است یا در دست سرپرست خانواری است که با آنها زندگی نمی‌کند.

وی گفت:‌ در هر صورت دولت به ما قول داده که در پرداخت مستمری خرداد ماه این مشکل را حل کند.

معاون حمایت و سلامت خانواده کمیته امداد در پاسخ به سوال تسنیم که آیا از این اقدام دولت شکایت خواهید کرد یا خیر خاطرنشان کرد: ما از اینکه این قانون تصویب شده و در بودجه سال جاری نیز گنجانده شده است خوشحالیم و ان‌شاءالله که اقدام دولت در واریز مستمری به حساب یارانه‌ها برای رضای خدا بوده باشد چرا که مددجویان با توجه به این افزایش درآمدشان رضایتمندند.

https://shoma-weekly.ir/qC5Lmy