سیاسی

مسئولان حکومتی باید از خود لیاقت نشان دهند

ما باید غیر از توقع فداکاری از مردم ، در سطح مسئولان حکومتی، از خود لیاقت نشان دهیم. سعی و تلاشی کمتر از اقتضای این نظام مقدس و بویژه ترک فعلها، موجب نگرانی معتقدان به این نظام و معتقدان به آبرو و ترقی آن می شود و شده است
مهندس سید مصطفی میرسلیم رییس شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی در گفتگو با خبرنگار هفته نامه شما درباره ارجحیت بین احساس تکلیف و توانایی گفت: این دو ملاک مکمل یکدیگرند، اگر کسی احساس تکلیف بکند ولی فاقد توانایی لازم باشد،فرصتش به بطالت می گذرد و جز حسرت نتیجه ای نخواهد داشت؛ و اگر توانایی لازم را داشته باشد و احساس تکلیف نکند به میدان نخواهد آمد و اگر هم دیگران او را به میدان بیاورند او تعهدی ابراز نخواهد کرد و در نتیجه فعالیتش کم اثر خواهد شد.

وی ادامه داد: بنابراین، تعهد لازم است تا فداکاری صورت گیرد و امروز با توجه به شرائطی که در آن قرارگرفته ایم چنان تعهدی که حکایت از صداقت و اخلاص و دوری از نفاق و مردم فریبی و تکبر می کند، لازم است ، و توانایی هم ضروری است زیرا برای حل مسائل پیچیده ای که امروز با آن مواجهیم یعنی کاهش قدرت خرید مردم در اثر کاهش فاحش ارزش پول ملی و تورم مزمن به علاوۀ ادامۀ رکود و بیکاری جوانان و فارغ التحصیلان و نیز رسوخ گستردۀ فساد توأم با ادامۀ احتمالی تحریمها، توانایی چند بعدی ایجاب می کند برای چاره جویی مؤثر آن مشکلات اضطراری، از نظر دانش و به ویژه تجربه اقدام در شرایط ویژه و بحرانی. به طور خلاصه احساس تکلیف باید بر مبنای تواناییها باشد و هر فرد باید برآورد دقیق و درستی از تواناییهای خود داشته باشد و متناسب با آن به ایفای تکالیف خود بپردازد نه افراط و نه تفریط، و این تناسب بسیار اهمیت دارد، کسی که در طول زندگی حرفه ای خود یک مدرسه یا یک حجره را نتوانسته درست اداره کند چگونه می تواند مدعی ادارۀ امور اجرائی کشور بشود؟

نماینده مجلس شورای اسلامی در پاسخ به این سوال که چرا داوطلب برای این سمت زیاد است؟ افزود: اشکال در قانون انتخابات است که هنوز پس از سپری شدن ۴۰ سال به صورت جامع اصلاح نشده است: ملاکهای تشخیص رجل سیاسی-مذهبی بودن و نیز واجد شرائط مدیر و مدبر بودن برای مردم مشخص نشده و محدودیتی مطرح نگردیده است لذا هرکس به خود حق می دهد ثبت نام کند! در هیچ کشوری مانند ما از افراد داوطلب این گونه بدون ملاک ثبت نام نمی کنند و این بار نیز بیش از ۵۹۰ نفر برای ثبت نام مراجعه کرده بودند که خیلی از آنها به شوق خودنمایی بوده است! به نظر این جانب این اصلاح قانون پس از گذشت پنج سال از تاریخ ابلاغ سیاستهای کلی انتخابات، بیش از این نباید به تعویق افتد و تأخیر این چند ساله هم به هیچ وجه موجه نیست. البته برخی از افراد نیز صادقانه با احساس نگرانی از سرنوشت کشور و برای نجات مردم از فلاکت کنونی احساس نگرانی کرده و به صحنه آمده اند.

وی همچنین در پاسخ به پرسش اینکه چه کسانی برای آیندۀ ایران نگرانند؟ تشریح کرد: اصل نگرانی به دو دلیل است یکی اندوهی که از گذشته وجود دارد و ناشی از عملکردهای نادرست یا ناشایست گذشته است و دیگری به بیمی برمی گردد که نسبت به آینده وجود دارد و بیم از کسانی که سررشته امور را به دست خواهند گرفت؛ این نگرانی به چند دسته تقسیم می شود. نگرانی از آیندۀ سیاسی خود و از دست دادن سرمایۀ سیاسی نزد مردم به دلیل گفتار غیر صادقانه و رفتار منافقانه یا متکبرانه و خودکامانه؛ بدین ترتیب ممکن است یک جناح به کلی وجهۀ خود را نزد مردم از دست بدهد و این امری است که بشدت آن جناح نابکار را تهدید و پیروانشان را نگران می کند.

رییس شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی تصریح کرد:دوم نگرانی از دسیسه های بیگانگان؛ چنان دسیسه هایی نسبت به ما همواره وجود داشته و بعد از پیروزی انقلاب اسلامی بویژه از ناحیۀ آمریکا تشدید شده و تنوع پیدا کرده است و این نگرانی را در دل بسیاری از افراد انداخته که ایران با وجود بدعهدی و توطئه و شرارت آمریکا، روی خوش نخواهد دید و پیشرفت نخواهد کرد و در نتیجه گرایش آنها به سمت وادادگی و رها کردن مقاومت است و اصالت دادن به مذاکره و حتی تسلیم؛ البته این نوع تفکر با مبانی اعتقادی ما سازگار نیست و نتیجۀ تسلیم نیز جز سرافکندگی و سقوط نیست . همین بینش توأم با ترس و نگرانی و عدم خودباوری باعث شد که در دولتهای یازدهم و دوازدهم تقریبا تمام فعالیتهای اصلی که پیشرفت و اقتدار کشور بدان وابسته است، در گرو مذاکرات و نتائج آن بماند و عملا کشور با رکود بی سابقه و در نتیجه با تورم کمر شکن مواجه شود.

وی در پایان گفت: نگرانی سوم در دل کسانی است که می دانند با پیروزی انقلاب اسلامی چه دستاوردی را به همت امام راحل و فداکاری انقلابیون نخستین، کشور ما تحصیل کرده است و قدر و ارزش استقلال و آزادی و رهایی از زیر یوق طاغوت را می دانند و اندوه گینند از این که نسبت به این عطیه کم نظیر الهی ناسپاسی شده و جاه طلبی ها و دنیازدگیها و اسارتهای نفسانی و جهالتها، نگذاشته است متناسب با شأن انقلاب اسلامی، کوشش و تلاش لازم صورت گیرد و برای کشور رتبه کسب شود و مردم شریف ما به پیشرفتی که در انتظارش بودند و مستحق آنند برسند . ما باید غیر از توقع فداکاری از مردم ، در سطح مسئولان حکومتی، از خود لیاقت نشان دهیم. سعی و تلاشی کمتر از اقتضای این نظام مقدس و بویژه ترک فعلها، موجب نگرانی معتقدان به این نظام و معتقدان به آبرو و ترقی آن می شود و شده است

https://shoma-weekly.ir/aDF1ox