سیاسی

مرگ بر آمریکا مبنای قرآنی دارد

یک موقع مرگ بر ابولهب است، یک موقع مرگ بر اصحاب اخدود است، یک موقع مرگ بر منافقین و لعن کسانی است که اسلام را به انحراف کشیده‌اند. یک موقع هم جبهه مقابل ما است که جبهه کفر و الحاد و نماد آن امریکاست. این تا زمانی است که این سبک، روال، شیوه و سلطه بر دولتمردان امریکا سیطره داشته باشد، اما اگر یک وقتی رسید که اهل ایمان بر دولت امریکا مسلط شدند، مثل دولت‌های غیر سلطه‌گر عالم بدیهی است همان طور که به بسیاری از کشورها نمی‌گوییم مرگ بر ... به امریکا هم نخواهیم گفت، چون امریکا نماد کفر و الحاد و یکی از نشانه‌های ایمان اعلام برائت و انزجار نسبت به کفر و الحاد است.

شعار مرگ بر ... از تعالیم دینی ما نیست. این تعبیر برخی از سیاسیون برای محو شعار مرگ بر آمریکا است. برای بررسی صحت و سقم این مدعا به سراغ حجت الاسلام محمد حسن ذاکری رفتیم که هم فرزند حوزه است و هم با سیاست آشنا.

میخواهیم وجه دینی شعار مرگ بر امریکا را در قرآن بررسی کنیم.

بحث مرگ بر امریکا که نمادی است از نسبت کفر و الحاد. این مطلب در هر عصری متفاوت است. در قرآن کریم میبینیم خدای تبارک و تعالی بحث اصحاب اخدود را مطرح میکند که اینها اهل ایمان را در درون گودالهای آتش میانداختند و شاید اولین کورههای آدمسوزی را همین یهودیان که اصحاب اخدود بودند، راه انداختند و مسیحیان را به تعبیر قرآن درون گودالهای آتش میسوزاندند. در آنجا خدای تبارک و تعالی میفرماید: «قُتِلَ أَصْحَابُ الْأُخْدُودِ* النَّارِ ذَاتِ الْوَقُودِ»(1) اینجا خداوند میفرماید مرگ بر اصحاب اخدود. مرده باد! این تعبیر قرآن کریم نسبت به کسانی است که اهل ایمان را مورد آزار و اذیت قرار میدادند و ظلم و ستم میکردند.

در قسمتهای متعددی از قرآن کریم، بحث لعن اهل کفر بیان شده است. این تعابیر نشان میدهد اصل شعار مرگ بر امریکا به عنوان اعلام انزجار نسبت به اهل کفر و نماد الحاد هر عصری است، لذا میبینیم در عصر وجود نازنین پیامبر اکرم(ص) هم وقتی ابولهب آن خباثتها را انجام میدهد و در برابر رسول اکرم(ص) ایستادگی و ایشان را آزار و اذیت میکند، آن تعابیر نسبت به ابولهب در قرآن میآید که خداوند یک سوره را در مذمت او و همسرش نازل میکند.

آن تعبیری که در روایات ما نسبت به لعن هست، این است که طعن دعا علیه کسی است که میشود نفرین کردن. اهل ایمان برای این که انزجار قلبی خود را نشان بدهند، این را از آموزههای اسلامی قلمداد میکنیم که نماد کفر و الحاد را در دنیای معاصر که همان امریکاست لعن کنیم. شعار مرگ بر امریکایی که ملت مظلوم ایران و سایر ملتهای مظلوم سر میدهند، یعنی طلب و درخواست نابودی کفر، الحاد و ظلم و پاک شدن از این خباثتها است.

به نظر من شعار مرگ بر امریکا دعا علیه امریکاست. یعنی ما از خدا میخواهیم نابودی این نماد کفر، الحاد، ظلم و ستم را شاهد باشیم، لذا این شعار هم ریشه در تعالیم اسلامی و قرآنی ما دارد و در آیات متعدد قرآن، هم طلب مرگ برای اهل کفر و کسانی که مؤمنین را مورد آزار و اذیت قرار میدهند آورده شده است و هم آیاتی را در مورد لعن اهل کفر و الحاد داریم.

ما در مراسم برائت در حج هم همین شعار را میدهیم. آیا این مصداق نفرین نیست که در حج به مشکل برنخوریم؟

شبههای که وهابیت میکرد همین بود که نفرین کردن در حج جایز نیست و جدال از محرمات حرام است و آنها این را مصداق جدل میدانند، در صورتی که این برائت از مشرکین است و نه جدال با اهل ایمان. آنچه که نهی شده جدال کردن و گفتن لا والله و قسمهای جلاله است که از محرمات احرام است، لکن برائت از مشرکین، مصادق جدال نیست که از محرمات احرام باشد، بلکه اعلام انزجار و برائت است. روح حج این است که ما از نماد کفر و الحاد اعلام انزجار و برائت کنیم و به سمت توحید برویم. لاالهالاالله یک قسمتش توحید و یک قسمتش نفی غیر از خداست. ما لا اله را توحید و لاالهالاالله را اعلام انزجار و برائت از هر کسی و هر چیزی غیر از خدا میدانیم.

پس این افرادی که یکی از رؤسایشان چند سال پیش در دانشگاه گفتند من مرگ را دوست ندارم از حیات صحبت کنید و این روزها دارند به سمت حذف این شعار میروند، چگونه توجیه میشود؟

ملت ایران و اسلام عزیز برای هیچ کس مرگ را نمیطلبد، خود خداوند تبارک و تعالی فرموده است و انبیای الهی بارها از خداوند تبارک و تعالی محو کفر و کفار را طلب کردهاند. در سوره مبارکه نوح، حضرت نوح(ع) از خدا میخواهند که خدایا! دیّاری از اینها را روی ارض باقی نگذار. معنای این چیست؟ یعنی خدایا! اینها را نابود کن. استدلالش هم این است که اینها به جز کفر و الحاد تولید دیگری و جز فساد ثمری ندارند، لذا این که ما بخواهیم کفر، الحاد و ستم نابود شود چیز پسندیدهای است. وقتی میگوییم مرگ بر امریکا نه این که از خدا بخواهیم ملت امریکا را نابود کند. نخیر! ما میگوییم آن دولتمردان و آن سیاست و سیطره و گفتمانی که بر امریکا مسلط است که گفتمان ستم، کفر و الحاد است، نابود شود، والا خیلی از مسلمان هم ساکن امریکا هستند. خیلی از متولدین امریکا هم مسلماناند و با پیشانیبندی که رویش نوشته شده است من مسلمان امریکایی هستم در مراسم حج شرکت میکنند و خودشان از مشرکین، کفار، الحاد، کفر و تزویر ابراز انزجار میکنند.

ما باید بین آحاد مردم با سیاستمدارانی که بر آنها مسلط هستند تفکیک قائل شویم. شعار مرگ بر امریکا یعنی مرگ بر نماد کفر و الحاد که در حال حاضر امریکا است و این که امام، امریکا را تعبیر به شیطان بزرگ کردند، حقیقتاً همین گونه است. نه این که بگوییم مردم امریکا شیطان هستند. وقتی امام فرمود امریکا شیطان بزرگ است، یعنی تکتک و آحاد مردم امریکا شیطان هستند؟ نه، آن نماد سیاستمداری که با تزویرها و حقههایی که میزنند و میدانیم همهشان تحت سیطره صهیونیستها و لابیهای قدرتمند صهیونیستی هستند، بر این مردم سلطه پیدا کردهاند و خود مردم امریکا هم شاید جزو مظلومین عالم محسوب شوند که تحت سیطره چنین آدمهای خبیثی قرار گرفتهاند، لذا مرگ بر امریکا اعلام انزجار نسبت به نماد کفر و الحاد است.

یک موقع مرگ بر ابولهب است، یک موقع مرگ بر اصحاب اخدود است، یک موقع مرگ بر منافقین و لعن کسانی است که اسلام را به انحراف کشیدهاند. یک موقع هم جبهه مقابل ما است که جبهه کفر و الحاد و نماد آن امریکاست. این تا زمانی است که این سبک، روال، شیوه و سلطه بر دولتمردان امریکا سیطره داشته باشد، اما اگر یک وقتی رسید که اهل ایمان بر دولت امریکا مسلط شدند، مثل دولتهای غیر سلطهگر عالم بدیهی است همان طور که به بسیاری از کشورها نمیگوییم مرگ بر ... به امریکا هم نخواهیم گفت، چون امریکا نماد کفر و الحاد و یکی از نشانههای ایمان اعلام برائت و انزجار نسبت به کفر و الحاد است.

ممکن است عدهای بگویند ما امریکا را مصداق کفر و الحاد نمیدانیم.

دولتی که دستش آغشته به خون مسلمانان و اهل ایمان است، این دیگری بر کسی پوشیده نیست. امریکا در عراق، افغانستان، پاکستان، سوریه و سایر کشورها و ملتهای مظلوم فجایعی را به بار آورده که در تاریخ ثبت شده است و کسانی که از گذشته و حال امریکا بیخبر باشند، به نظر میرسد اطلاعاتشان خیلی ناقص است و یا غرض دارند و نمیخواهند بپذیرند امریکا نماد شیطان و شیطان نماد کفر و الحاد است.

پینوشت:

(1) قرآن کریم، سوره بروج، آیات 4ـ5.

https://shoma-weekly.ir/ODtB7v