بین الملل

مرگ «الماجد» کار مشترک عربستان ۱۴ مارس و دستگاه اطلاعاتی ارتش لبنان بود

مرگ الماجد در واقع باعث از بین رفتن جعبه سیاه بندربن سلطان رئیس سازمان اطلاعات و امنیت عربستان تلقی می‌شد و حرف و حدیث‌های فراوانی پیرامون نحوه ترور وی به وجود آمده است.
هفته گذشته خبر دستگیری «ماجد الماجد» سرکرده گردانهای عبدالله عزام در لبنان به عنوان عامل اصلی انفجار ماه گذشته در مقابل سفارت جمهوری اسلامی ایران در لبنان منتشر شد. درست چند روز پس از انتشار خبر دستگیری این تبعه سعودی خبر مرگ ناگهانی و مشکوک وی هم منتشر شد. ارتش لبنان در حالی خبر مرگ وی را در بیمارستان نظامی منتشر کرد که جمهوری اسلامی ایران هم قصد داشت در مراحل بازجویی و محاکمه وی حضور داشته باشد. یکی از نکاتی که این مرگ مشکوک را در وضعیت  پرابهامتری قرار میدهد، این است که نقش عربستان سعودی و شخص بندر بن سلطان در این اقدامات تروریستی است که گفته میشود در صورت زنده ماندن «ماجد الماجد» میتوانست باعث افشای نقش آنها شود به همین بهانه به سراغ حسن هانی زاده کارشناس مسائل خاورمیانه رفتیم و نظر وی را در این خصوص جویا شدیم:

حسن هانیزاده در گفتگو با «شما» در خصوص مرگ مشکوک ماجد الماجد سرکرده گردانهای عبدالله عزام در لبنان و عامل اصلی حمله تروریستی به سفارت جمهوری اسلامی ایران در بیروت اظهار کرد: مرگ الماجد در واقع باعث از بین رفتن جعبه سیاه بندربن سلطان رئیس سازمان اطلاعات و امنیت عربستان تلقی میشد و حرف و حدیثهای فراوانی پیرامون نحوه ترور وی به وجود آمده است.

وی مرگ الماجد را حاصل همکاری مشترک عربستان سعودی گروه ۱۴ مارس و دستگاه اطلاعاتی ارتش لبنان دانست و خاطرنشان کرد: مجموعه گروهها و مختلفی مانند گروه ۱۴ مارس عربستان سعودی و دستگاه اطلاعاتی ارتش لبنان از مرگ الماجد سود میبردند در مرگ وی دست داشتند تا نقش آنها در اقدامات تروریستی که در منطقه اتفاق میافتد پنهان باشد. کارشناس مسائل خاورمیانه در خصوص نحوه شرکت جمهوری اسلامی در بازجویی و محاکمه ماجد الماجد نیز گفت: طبق توافقنامه بین المللی که وجود دارد سفارتخانه هر کشور جز خاک آن کشور محسوب میشود و با توجه به این مطلب جمهوری اسلامی هم باید در این محاکمه شرکت کند، ولی عربستان سعودی که نقش اصلی در کشته شدن وی را داشته است به دنبال این بود که جمهوری اسلامی در این محاکمه شرکت نکند.

هانیزاده در خصوص انگیزه عربستان از حمایت کردن از این گونه اقدامات تروریستی نیز اضافه کرد: عربستان سعودی چندین استراتژی را به نیابت از آمریکا و رژیم صهیونیستی در منطقه دنبال میکندکه اساسیترین آن قطع محور تهران، دمشق و بیروت است.

وی در ادامه گفت: با توجه به اینکه آمریکا و اسرائیل در سوریه نتوانستند به هدف خود دست پیدا کنند و استقامت دولت و ملت سوریه باعث شکست آنها شد قصد دارند تا موج اقدامات تروریستی را به سمت کشورهای دیگر منطقه مانند عراق و لبنان بکشانند و عربستان هم دنباله روی سیاست آنها در منطقه است.

این کارشناس مسائل خاورمیانه به ایجاد جنگ طایفهای در لبنان به عنوان یکی از مهمترین انگیزههای عربستان در حمایت از این اقدامات تروریستی اشاره کرد و افزود: عربستان به دنبال این است که متحدان جمهوری اسلامی در لبنان را از صحنه سیاسی لبنان محو کند بنابراین با اقدامات تروریستی به دنبال ساقط کردن حزب الله لبنان است. هانیزاده در پایان گفت: ایجاد جنگ شیعه و سنی در لبنان به سود عربستان در منطقه تمام خواهد شد و آنها با ایجاد جنگ داخلی میان حزب الله به عنوان یک گروه شیعه با دیگر گروههای حاضر در لبنان مانند ۱۴ مارس به عنوان یک گروه سنی، فضایی را شبیه به فضای سوریه در این کشور ایجاد خواهند کرد که خوشبختانه تاکنون موفق به عملی کردن آن نشدهاند.

https://shoma-weekly.ir/XWpsjk