سیاسی

مرحوم حبیبی معتقد بود هیچ‌گاه ایران و آمریکا بنا به تفاوت ذاتی، جمع‌پذیر نیستند

دیدگاه مرحوم حبیبی همان دیدگاه امامین انقلاب بود. او معتقد بود که آمریکا مظهر استکبار است و پرچمدار طاغوت و هیچ‌گاه جمهوری اسلامی و آمریکا بنا به تفاوت ذاتی، جمع‌پذیر نیستند.

حسن کربلایی، کارشناس رسانه و فعال سیاسی در گفتگو با خبرنگار هفته نامه شما، درباره جایگاه مرحوم حبیبی در میان احزاب و جریان‌های سیاسی گفت: به اعتقاد من یکی از ویژگی‌های بزرگ مرحوم و مجاهد برجسته جناب آقای حبیبی فراحزبی بودن ایشان است. به این معنا که او اگر چه حزب مؤتلفه اسلامی را با باور و سلیقه و دیدگاه‌های خود منطبق یافته بود و در قالب و با عنوان این حزب فعالیت سیاسی خود را به انجام می‌رساند اما به هیچ عنوان انقلابی‌گری را منحصر به خود و حزب خود نمی‌دید و از حیث اخلاقی و مشی مسلمانی و جدا از بحث‌های سیاسی و سلایق سیاسی، میان خود و دیگران مرزکشی نمی‌کرد. در واقع ایشان تمامی بندگان خدا را هدف مهر و عنایتشان قرار می‌داد زیرا به‌خاطر خدا دوست می‌داشت و به‌خاطر خدا ، دشمنان خداوند را دشمن می‌داشت و این ویژگی کوچکی نبود. یعنی بر اساس نفسشان رفتار نمی‌کرد. این گونه بود که مرحوم حبیبی در هر حزب و گروهی دوستانی داشت که به ویژگی‌ها و خصایص انسانی و اسلامی‌شان واقف بود و وی را گاه حکم قرار می‌داد تا اختلاف‌ها یا حل شود یا کمرنگ شود و افراد و گروه‌ها تقرب حداکثری یابند.

وی در بخش دیگری از این گفتگو در رابطه با دیدگاه مرحوم حبیبی نسبت به جریان غربگرا و مذاکره با آمریکا بیان کرد: دیدگاه مرحوم حبیبی همان دیدگاه امامین انقلاب بود. او معتقد بود که آمریکا مظهر استکبار است و پرچمدار طاغوت و هیچ‌گاه جمهوری اسلامی و آمریکا بنا به تفاوت ذاتی، جمع‌پذیر نیستند. جمهوری اسلامی در پی صیانت از استقلال و عزت کشور و مسلمین و مظلومین عالم است اما آمریکای جهانخوار، مکار و جانی قداره‌بند و زورگو و تمامیت‌خواه است. جمهوری اسلامی اگر در برابر چنین موجودی و دولتی عقب بنشیند یا نرمش نشان دهد، یعنی از تمامی آرمان‌ها و در واقع از ذات روشن خود دست شسته است و این یعنی تسلیم و نفی و دور شدن از ذات مطهر خود! از این رو ایشان مذاکره با شیطان بزرگ را در جهت ایجاد صلح و مودت نه شدنی و نه کارساز و نه به صلاح ایران و مسلمانان و مظلومان می‌دانست. چرا مسلمانان و مظلومان؟! زیرا ایران امید محرومان و مظلومان و سرمشق انقلابیون سراسر جهان است.

کارشناس رسانه در خصوص دیدگاه مرحوم حبیبی نسبت به دولت در تراز انقلاب اسلامی و مؤلفه‌های مدنظر او در رابطه با انتخاب فرد اصلح گفت: دولت در تراز انقلاب اسلامی نزد مرحوم حبیبی همان دولت شهید رجایی بود. رجایی این شهید وارسته در نهایت سادگی و اخلاص در مقام خادم ملت قرار گرفته بود و هیچ کلامی را برتر از کلام قرآن کریم نمی‌دانست. ولایتمدار بود و در جهت منویات امام روح‌الله گام برمی‌داشت. هیچ لذتی و هیچ کاری و هیچ عبادتی را برتر از خدمت به اسلام و ملت اسلام نمی‌دانست. دولت شهید رجایی بنا به اخلاص و خادمیت، مثال زدنی بود از این رو در نظر مرحوم حبیبی دولت آن شهید والامقام؛ دولت در تراز انقلاب محسوب می‌شد. دولتی که نه مرعوب خواص داخلی می‌شد و نه تسلیم قدرت‌های خارجی. نه وامدار این و آن بود و نه به عامل ضدانقلاب و ضددین و ضدمردم باج می‌داد. دولتی که از ابرقدرت‌ها نمی‌ترسید و رفاه و سازندگی ایران را در همت و توان ایرانی جستجو می‌کرد. دولتی که رانت را نفی می‌کرد و همگان را در پیش قانون یکسان می‌دید.

https://shoma-weekly.ir/Dy7e68