سیاسی

مرحوم حبیبی تحزب را پایه تفکر و اندیشه اسلامی می‌دانست

مرحوم حبیبی معتقد به کار تشکیلاتی بود. تحزب را پایه تفکر و اندیشه اسلامی بدین شکل می‌دانست که گروهی از متفکران و صاحب‌نظران به یکدیگر نزدیک شوند و در مسیر تحقق آن هم‌اندیشی کنند و با تعامل سازنده، صادقانه و مستمر با توده مردم و اهتمام به امور مسلمین و حضور فعالانه و اثرگذار و آگاهانه در صحنه‌های سیاسی ـ اجتماعی در جهت کمک به هدایت افکار عمومی ایفای وظیفه کنند.

حسین انواری عضو شورای مرکزی- مرحوم محمدنبی حبیبی نمونهای از مدیران و خدمتگزاران صادق و با اخلاص نظام جمهوری اسلامی ایران بود که نشاط خدمت به نظام و مردم و تبعیت از مقام معظم رهبری را تا آخرین لحظات عمر با برکتش به اثبات رساند. وی در مسئولیتهای گوناگون از ابتدای انقلاب اسلامی امینی متعهد بود و با عزمی راسخ و شجاعتی مثالزدنی خدمت کرد. رفتار و کردارش نشأتگرفته از ایمان و تعهدش به اسلام ناب و همواره شاکر نعمات الهی بود. سپاسگزاری در برابر منعم به او شادابی و انگیزه مضاعف در خدمت میداد.

مرحوم حبیبی مسئولیتها را امانت و اعتباری و خودش را پاسخگوی مردم میدانست. هدف نهایی در مدیریت را ذخیره عمل صالح میدانست و از افراط و تفریط پرهیز میکرد. رعایت عدالت و انصاف در همه حال و رضایتمندی مردم را در اولویت برنامههای خود داشت. ایشان معتقد بود اعمال خالصانه موجب ذکر خیر او در میان مردم و ماندگاری و اثربخشی عمل میشود. وی کار خالصانه را ماندگار میدانست.

شیوه مدیریت

شیوه مدیریت آن زندهیاد اینگونه بود که با خطاها، لغزشها، کوتاهی و غفلت دیگران بزرگوارانه برخورد میکرد و اگر نیاز به تنبیه بود از محدوده شرعی عدول نمیکرد. او انسانی خبیر و بصیری بود و در موضعگیریهای سیاسی و اجتماعی خود مراقبت میکرد که از حریم الهی عدول نکند و منصفانه عمل کند. رضایت مردم و سلامت در اداره امور مردم را وسیلهای برای تقویت نظام مدیریت اسلامی میدانست. کوتاهی مدیران در انجام تعهدات و وظایفی را که به عهده گرفتهاند در حکم محاربه با خداوند باور داشت. شایستهسالاری و کارآمدی کارگزاران نظام و پرهیز از هرگونه رانتخواری را از حقوق مسلم مردم میدانست.

مرحوم حبیبی معتقد به کار تشکیلاتی بود. تحزب را پایه تفکر و اندیشه اسلامی بدین شکل میدانست که گروهی از متفکران و صاحبنظران به یکدیگر نزدیک شوند و در مسیر تحقق آن هماندیشی کنند و با تعامل سازنده، صادقانه و مستمر با توده مردم و اهتمام به امور مسلمین و حضور فعالانه و اثرگذار و آگاهانه در صحنههای سیاسی ـ اجتماعی در جهت کمک به هدایت افکار عمومی ایفای وظیفه کنند. وی حزب را یک جریان فکری زنده با اهداف بلند خود میدانست که بتواند کادرهای با استعداد و با انگیزه را برای قبول مسئولیتهای نظام آماده کند و عقلانیت سازنده را برای حل مشکلات و گذر از موانع و تقویت پایبندی به اسلام و افزایش مهارتها در صحنه اقدام پرورش دهد.

حقمحوری و پاسداری از ارزشهای متعالی اسلام را جزء وظایف حزب میدانست. در دورانی که دبیرکلی حزب را به عهده داشت تلاشش بر این بود که بتواند آنچه که از یک حزب اسلامی با توجه به معیارها و ارزشهای آن توقع هست در موضعگیریها و روشهای عملی و تعاملات با دیگران و تربیت کادرها اعمال کند.

https://shoma-weekly.ir/rFfR6s