سیاسی

مذاکره با آمریکا تحریم‌ها را کاهش نمی‌دهد

عضو شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی گفت: مطمئناً برخلاف نظر رئیس جمهور، اگر ما از غنی‌سازی هم کوتاه بیاییم، غرب دست از سر ما بر نمی‌دارد زیرا مشکل ما با غرب، اسلام مبتنی بر ولایت فقیه است.
 گردهمایی اصناف و بازاریان مسجد امام خمینی (ره) بازار تهران با حضور حسن غفوری فرد دبیر کل جامعه اسلامی ورزشکاران و عضو شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی برگزار شد.
غفوری‌فرد در ابتدا با توجه به مذاکرات اخیر گروه 1+5 و ایران در رابطه با مسئله هسته ای، اظهار داشت: در روزهای اخیر بحث توقف فعالیت هسته ای ایران در خصوص تعلیق غنی سازی اورانیوم 20% در برابر برداشتن برخی تحریم‌ها بر علیه ایران است.
وی افزود: گروه 5+1 چند سال قبل با همکاری 3 کشور آلمان،انگلستان و فرانسه تشکیل گردید و بعد کشورهای آمریکا ،چین و روسیه نیز به این گروه پیوستند و این گروه تشکیل شده از 5 قدرت اصلی که حق وتو را در سازمان ملل دارند هستند.
دبیر کل جامعه اسلامی ورزشکاران با بیان اینکه 95% تسلیحات هسته ای دنیا در اختیار کشورهای تشکیل دهنده این گروه است، تصریح کرد: هیچ‌گاه در 50 سال اخیر سابقه نداشته است که این کشورها بر سر مسئله‌ای متحد باشند جز مسئله هسته‌ای ایران و اگر  مواضع این کشورها را در برابر مسائل دیگر ببینید می‌بینید که همیشه غربی‌ها در یک طرف و بلوک شرق در طرف دیگر بودند و حتی در مسائل اخیر سوریه نیز شاهد هستیم آمریکا و متحدان غربی از تروریست‌ها حمایت می کنند و روسیه و چین از دولت بشار اسد حمایت می‌کنند.
غفوری‌فرد ادامه داد: مسئله اتحاد این قدرت‌ها در برابر ایران نشان دهنده این است که نظام اسلامی ایران توانسته تحولی شگرف در دنیا ایجاد کند که اینچنین در برابر آن موضع‌گیری انجام می‌شود.
وی همچنین به فروپاشی شوروی سابق اشاره و یادآور شد: در زمانی که شوروی فروپاشید ،تعدادی از نیروگاهها و تاسیسات هسته ای آن در کشور اوکراین بود  و آن زمان بنده معاون آیت ا... هاشمی و رئیس سازمان تربیت بدنی بودم که رئیس جمهور اوکراین به ایران آمد و با آقای هاشمی دیدار کردند و جالب اینکه زمانی این دیدار انجام شد که اوکراین اعلام کرده بود تمام تاسیسات هسته ای خود را از بین خواهد برد.
عضو شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی اضافه کرد: آقای هاشمی وقتی در این مورد با رئیس جمهور اوکراین صحبت کردند ،ایشان اعلام کردند که ما مقداری از این‌ها را نگه می‌داریم و این مقدار برای منفجر کردن کره زمین به تعداد 20 بار کافی است و این بدان معنی است که این قدرت بسیار زیاد در دست یکسری کشور محدود است که هیچ قانونی را رعایت نمی‌کنند و فقط در حال تهدید و تحریم کشورهای دیگر هستند.
غفوری فرد سه نوع غنی سازی اورانیوم را در جهان مرسوم دانست و گفت: غنی سازی 3 الی 15 درصد برای مصرف در نیروگاه‌ها ،غنی سازی 20 تا 90 درصد برای مصارف پزشکی و غنی سازی بالای 90 درصد برای ساخت تسلیحات هسته ای.
وی ادامه داد: تا چند سال قبل ،غربیها این فشار را بر ایران می آوردند که نباید هیچ غنی سازی در ایران صورت پذیرد، ولی امروز آنها با غنی سازی 20درصد با شرط و شروطی موافقت می کنند و در مذاکرات اخیر دو دیدگاه اصلی در میان است.
دبیر کل جامعه اسلامی ورزشکاران گفت:برخی بر این عقیده اند که ایران می‌خواهد در برابر لغو برخی تحریم‌ها امتیاز بدهد و از بخشی از حقوق خود بگذرد البته با موافقت تمامی ارکان نظام جمهوری اسلامی و برخی دیگر بر این عقیده‌اند که رئیس جمهور ایران به رغم مخالفت رهبری با اینگونه اقدامات ،به تنهایی تصمیم بر پذیرش برخی شروط گرفته است.
غفوری فرد همچنین به اخبار رسانه‌های غربی اشاره و تصریح کرد: در اخبار رسانه‌های غربی داریم که همزمان با توقف غنی‌سازی 20 درصدی اورانیم تحریم‌ها لغو خواهد شد و دلیل موافقت ایران را نیز بر اساس جلسه‌ای که در 2 هفته آینده انجام خواهد شد می‌دانند زیرا قبلا فاصله جلسات ماه‌ها طول می‌کشید.
وی با طرح این پرسش که سوال اصلی اینست که توافق صورت گرفته تصمیم کل نظام است و یا شخص رئیس جمهور؟گفت: اگر تصمیم کل نظام است ،این شرایط اعلام شده دارای پشتوانه است اما در صورتی که مطلب به طریق دیگری پذیرفته شده باشد از پشتیبانی کافی برخوردار نخواهد بود اما تحلیل‌ها بر این عقیده استوار است که رئیس جمهور ایران که در دوره قبل صحبت از عدم ترمز قطار هسته ایران می‌کرد ،تنها شش ماه بعد از انتخابات سال 88 به سمت تعادل در رابطه با مسئله هسته ای ایران پیشرفته و سرسختی گذشته را کنار گذاشته است و این نشان اصلی از اثرگذاری‌های تحریم‌های اعلام شده بر علیه ایران است.
عضو شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی افزود: در یکی از مذاکرات سالهای اخیر قرار بر این شد که ایران اوارنیوم با غنی سازی 3 درصد را به روسیه بفرستد و 20 درصد تحویل بگیرد که این مورد با بینش و تدبیر عمیق رهبری، مخالفت شد وگرنه شاید صدمات جبران ناپذیری به کشور وارد می شد.
غفوری فرد با بیان اینکه ایران هم به پشتوانه توانایی نیروی انسانی و علمی نشان داد که می تواند اورانیوم با غنی سازی بالاتر را تولید کند، اظهار داشت: بطوری که رهبری در یکی از بیانات خود فرمودند:ساخت بمب هسته ای را خلاف شرع و حرام می دانیم ولی اگر بخواهیم و تصمیم بگیریم ،می توانیم آنرا تولید نماییم و کسی هم به هیچ طریقی نمی تواند جلوی اینکار را بگیرد.
وی سیاست دوگانه رئیس جمهور را  تنها مسئله پیش رو دانست و گفت: رهبری در سخنان خود در 19 بهمن امسال اعلام می دارند فکر کردن به رابطه با آمریکا بسیار ساده‌لوحانه است . اما آقای احمدی نژاد در 22 بهمن و در سخنرانی عمومی اعلام می‌دارند که آنها جلو بیایند بنده هم تصمیم گیری می کنم.
 «این صحبتها موجب شد در رسانه های دنیا تحلیلهای گوناگونی صورت پذیرد به صورتی که اعلام می کنند یکی از مهمترین نشانه های تغییرات رئیس جمهوری ایران در برابر مسئله هسته ای ،اصرار و پافشاری کم سابقه برای مذاکره با آمریکاست و بازهم بحث اثرگذاری تحریمها مطرح می شود . در ادامه این تحلیلها داریم که اقتصاد ایران در شرایط ناموفق است.»
دبیر کل جامعه اسلامی ورزشکاران گفت: آقای بهمنی ریاست بانک مرکزی در آذرماه 90 شرایط جامعه را طوری اعلام می‌کنند که در شعب ابی طالب گرفتار شده ایم . البته رهبری در مقابل و در دی ماه همان سال بصورت غیر مستقیم فرمودند:کسانی که تصور می کنند نظام در شعب ابی‌طالب گرفتار شده، عده‌ای رو سیاه هستند.
غفوری فرد اظهار داشت: رئیس جمهور در برابر سخنان رئیس مجلس که تحریم‌ها را بی اثر می داند می گوید: «لابد تصمیمات ایشان اثر دارد اگر تحریم‌ها اثر ندارد، ایشان مگر در جریان فروش نفت نیستند» و اینها همه نشان از رفتار خلاف جهت دولت در برابر نظام ورهبری دارد .
وی در ادامه افزود: تحلیل غرب بر این مدعاست که آقای احمدی نژادی که تحریم‌ها را کاغذ پاره ای بیش نمی‌دانست ،بعد از انتخابات سال 88 به این نتیجه رسیده است که باید برای مسئله هسته ای منحصرا با آمریکا معامله کند.
عضو شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی گفت: صاحبنظران معتقدند که متقاعد شدن حکومت به ناتوانی در پیشبرد مسئله هسته ای که این مسئله برای نظام بسیار خطرناک است حتی در دوران اصلاحات نیز چنین نظری داده نشد اما عملکرد آقای احمدی نژاد موجب شده چنین تحلیلی صورت پذیرد.
غفوری فرد «تلاش برای جلب نظر رای دهندگان در انتخابات بعدی و استفاده از طرح پوتین و مدودف ،زیرا ایشان بارها اعلام نمودند که افتخار می کنند معاون آقای مشایی باشند»، «تلاش برای معرفی خود بعنوان یک فرد معتدل در جامعه اسلامی ایران و جامعه جهانی» و «پرش از قطار هسته ایران به بیرون و درامان ماندن از گزند دشمنان نظام» دیگر تحلیل‌های صاحبنظران سیاسی در خصوص تغییر نگرش احمدی نژاد دانست.
دبیر کل جامعه اسلامی ورزشکاران افزود: در جلسه گروه 1+5 و ایران با توجه به بسته پیشنهادی ایران که در 9 گام تدوین شده است ، تا 6 ماه آینده شروطی رعایت شود، بطوریکه آقای جلیلی از موفقیت آمیز بودن مذاکرات سخن گفتند اما این درحالی است که خانم اشتون از ارائه توضیحات به خبرنگاران سر باز زدند.
وی ادامه داد: این توافقات موجب خواهد شد برخی تحریم‌ها لغو شود و البته تحلیل جهان غرب بر این است ایران غنی سازی 20 درصد را تعلیق خواهد کرد و فعالیتهای غنی سازی ایران محدود به همان 3درصد خواهد بود که باید در نیروگاهها استفاده شود و تنها نیروگاهی هم که ایران میتواند از این مورد استفاده نماید نیروگاه نیمه تعطیل بوشهر است.البته روسیه در این مورد هم شروطی را تعیین نموده که سوخت این نیروگاه باید از کشور روسیه تامین گردد.
عضو حزب موتلفه تاکید کرد: مطمئنا بر خلاف نظر رئیس جمهور، اگر ما از غنی‌سازی هم کوتاه بیاییم ،غرب دست از سر ما بر نمی دارد زیرا مشکل ما با غرب ،اسلام مبتنی بر ولایت فقیه است.
غفوری فرد تصریح کرد: آنها با اسلام عربستان، قطر و دیگر کشورها مشکلی ندارند حتی با اسلام اخوان المسلمین و مصر هم مشکلی ندارند بلکه با اسلامی مشکل دارند که مبتنی بر اصل ولایت فقیه و نهضت عاشورایی است و شیعه در اسلام یک مبحث جداست زیرا شیعه از عاشورا سرچشمه می‌گیرد.

https://shoma-weekly.ir/ApDyu7