سیاسی

مذاکرات هسته‌ای، مذاکره بین ایران به عنوان یک تفکر جدید با پرچم‌داران لیبرالیسم است

ظهره وند مذاکرات هسته‌ای را محدود به موضوع توان هسته‌ای ایران ندانست و بیان کرد: مذاکرات هسته‌ای در حقیقت مذاکره بین ایران به عنوان یک تفکر و پارادایم جدید با پرچم‌داران لیبرالیسم یعنی غرب و در راس آن آمریکا است.

ابوالفضل ظهره وند مذاکرات هسته‌ای را محدود به موضوع توان هسته‌ای ایران ندانست و تصریح کرد: مذاکرات هسته‌ای در حقیقت مذاکره بین ایران به عنوان یک تفکر و پارادایم جدید با پرچم داران لیبرالیسم یعنی غرب و در راس آن آمریکا است. این مذاکرات در گذشته و قبل از مسئله هسته‌ای، روی مبنای مسائل حقوق بشری آغاز شده بود.

وی با اشاره به مذاکرت حقوق بشری و دستور امام (ره) برای توقف مذاکرات بیان کرد: مسئله مذاکره یک کانال برای ورود به عرصه داخل ایران است. مذاکره زمانی اتفاق می‌افتد که دو نفر بر موضوعی اختلافی دارند و بر سر میز یا دادگاه آن را حل می‌کنند. اما مسئله ایران و غرب یک چالش پارادایمی است که در نتیجه آن یا طرف مقابل و یا ما تسلیم می‌شویم و یا به سطح بازدارندگی است.

این کارشناس مسائل بین الملل با بیان اینکه اگر اقتصاد در مسئله مذاکرات هسته‌ای شرطی شده است به دلیل ضعف عملکرد ما است، گفت: افکار عمومی فکر می‌کند اگر چنانچه این توافق صورت بگیرد، به قول آقای روحانی رئیس جمهور سابق، سیب و گلابی می‌آوریم. این مسئله ناشی از عدم درک درست صورت مسئله است.

این دیپلمات با سابقه کشورمان با اشاره به خاطرات خود از مذاکرات میدانی‌اش ابراز کرد: در مذاکرات مختلف شاهد بودم دیپلمات‌های کشورهای دیگر اعتراف می‌کردند ایران مانند روح سرگردان است و هر کجا قدم می‌گذاریم ایران حضور دارد. آن‌ها در مذاکرات افغانستان، عراق، سوریه و کشورهای دیگر حضور ایران را مشاهده می‌کردند.

وی افزود: نظام سیاسی کشورمان امروز در حال رسیدن به کمال است و این را ملت ایران و جلودار آن ولی امر نشان می‌دهد. بخشی از ساختار سیاسی کشور، خوب دیدن و خوب خواندن است تا راه حل ابتکاری و مناسب برای حل مسئله را پیشنهاد دهد. اساسا کار حکمرانی حل مسائل گذشته، حال و پیش بینی آینده است و هر چه ساختار پیچیده تر شود، مسائل آن پیچیده تر می‌شود.

ظهره وند با اشاره به روند مذاکرات در یک سال گذشته با واسطه گری اتحادیه اروپا گفت: بورل مسئول سیاست خارجی اروپا یک ابتکاری را تحت عنوان «متن با هماهنگی با واشنگتن» ارائه کرد. ایران انعطاف نشان داد و نظرات خود را به اروپا و آمریکا داد. آن متن نمی‌توانست متن نهایی باشد زیرا جایگاه بورل و اتحادیه اروپا در دادن متن نهایی نیست زیرا طرف اصلی ایران و آمریکا هستند.

وی از اعتراف اتحادیه اروپا به منطقی بودن دیدگاه‌های ایران در پاسخ به ابتکار عمل اروپا گفت و اظهار کرد: وقتی آمریکا هم پاسخ داد باز هم بورل اعلام کرد این پاسخ منطقی است. این بدان معنا است که اتحادیه اروپا تلاش دارد باب مذاکره را باز نگه دارد تا سه یا چهار مسئله باقیمانده را حل کند.

این کارشناس مسائل بین الملل در پاسخ به این سوال که آیا مسائل باقیمانده برای رسیدن به توافق قابل حل است یا خیر، تصریح کرد: اگر همه چیز را دو دستی به آمریکا بدهیم توافق قابل دست یابی است اما وقتی منافع ملی را مد نظر قرار دهیم متوجه می‌شویم مسئله خیلی پیچده تر از این حرف‌ها است.

https://shoma-weekly.ir/vGc7rK