سیاسی

مدیریت‌جهادی در تقابل با "ما نمی‌توانیم" است

مدیریت جهادی یعنی مقابله با احساس حقارت و تکیه بر عزت و اعتماد به نفس ملی، مدیریت جهادی یعنی کنار گذاشتن تردید و فکر کردن به پیروزی و بهروزی و عبور از موانع با بصیرت و قدرت مدیریت جهادی یعنی دوری جستن از لذت‌ها و پذیرش دردها و رنج‌ها و مشکلات برای انجام کارهای بزرگ و تاریخی و ماندنی.
اشـاره: محمدکاظم انبارلویی یکی از نویسندگان و تحلیلگران برجسته کشور است که طی سه دهه گذشته در حوزه‌های سیاسی و اقتصادی آثار ارزشمندی از خود به جای گذاشته است. وی نزدیک به دو دهه سردبیر روزنامه رسالت و اینک رئیس مرکز سیاسی حزب موتلفه اسلامی است. علت نام گذاری سال 1393 تحت عنوان "اقتصاد و فرهنگ با عزم ملی و مدیریت جهادی” توسط رهبر معظم انقلاب جان سوالات ما از وی در این گفتگو بود.

رهبر معظم انقلاب در آغازین روز سال جدید عنوان "اقتصاد و فرهنگ با عزم ملی و مدیریت جهادی” را برای این سال برگزیدند. به نظر شما در پازل گفتمانی دهه عدالت و پیشرفت، توامانی اقتصاد و فرهنگ با چه عنایت و التفات خاصی صورت گرفته است؟

گفتمان پیشرفت و عدالت همچنان در دستور کار انقلاب و نظام است. آنچه که قدرت‌ها را مجبور کرده در برابر اقتدار ملت ایران زانو بزنند و تن به مذاکره بدهند پیشرفت‌های کشور در ابعاد گوناگون است. ایران اسلامی با تدابیر رهبری معظم انقلاب در شاهراه ترقی و پیشرفت افتاده است و هیچ قدرتی نمی‌تواند این سیر را تغییر دهد. آنان‌که علمای اسلامی را متهم‌ می‌کردند که اگر قدرت را در دست بگیرند کشور به قهقرا می‌رود، امروز به التماس افتاده‌اند که قدری سرعت پیشرفت را پائین بیاورید که حساسیت قدرت‌های پیشرفته کاسته شود و فشار‌ها و تهدید‌ها و تحریم‌های آنان کاهش یابد. غرب پیشرفت‌های ایران را خطری برای خود می‌داند به طوری که به ترور دانشمندان ایران روی آورده و ننگ تروریسم را به جان خرید به امید اینکه چرخ پیشرفت کشور را در فناوری‌های نوین متوقف کند اما خوشبختانه حضور شجاعانه دانشمندان ایران در عرصه‌های گوناگون این توطئه را خنثی کرد. امروز ما به خاطر رشک و حسد جهانخواران مجبوریم برخی از پیشرفت‌های کشور را مخفی کنیم.

امروز ما به این سطح رسیده‌ایم پای هر ثبت پیشرفت اقتصادی،اجتماعی یک پیوست فرهنگی داشته باشیم. ما بدون عنایت فرهنگ غنی اسلام و ایران نمی‌توانیم این مسیر را ادامه دهیم. همان‌قدر که اقتصاد ما مورد هجوم قدرت‌های جهانی است بیشتر از آن فرهنگ ما مورد هجوم است فرهنگ غرب از زمین و آسمان تهاجم خودر ا علیه اسلام از مدتها پیش شروع کرد.

و امروز ما در اوج این نبرد نا‌برابر هستیم به همین دلیل مقام معظم رهبری مقابله با این یورش را مستلزم عزم ملی و مدیرت جهادی در همه زمینه‌ها می‌دانند.

به نظر شما شاخصه‌های مدیریت جهادی در عرصه اقتصاد و فرهنگ چیست؟ و در مقابل مدیریت جهادی چه نوع مدیریتی قرار دارد؟

مدیریت جهادی را ما در جنگ تحمیلی تجربه کردیم. ما در دفاع مقدس خط بطلان بر گمانه«ما نمی‌توانیم» کشیدیم.

برای کار نکردن ممکن است ده‌ها دلیل وجود داشته باشد اما برای کار کردن و پیشرفت کردن فقط یک دلیل لازم است وآن اینکه «ما می‌توانیم» با همین منطق ما قله‌های بزرگی را در عرصه‌های سیاست، اقتصاد، امنیت‌ فتح کردیم. امروز ما یک نظام مستقر و مقتدری داریم که در طوفان‌های سیاسی و نظامی در منطقه و جهان همیشه پیروز و سربلند بودیم و هستیم.

مدیریت جهادی یعنی مقابله با احساس حقارت و تکیه بر عزت و اعتماد به نفس ملی، مدیریت جهادی یعنی کنار گذاشتن تردید و فکر کردن به پیروزی و بهروزی و عبور از موانع با بصیرت و قدرت مدیریت جهادی یعنی دوری جستن از لذت‌ها و پذیرش دردها و رنج‌ها و مشکلات برای انجام کارهای بزرگ و تاریخی و ماندنی.

مقام معظم رهبری در دیدار نوروزی خود در حرم رضوی (ع) 10 پرسش کلیدی در مورد اقتصاد مقاومتی را مطرح و با زبانی رسا و روشن که همه‌کس می‌تواند بفهمد پاسخ دادند. خود ارایه همین رهنمود‌ها مصداق روشنی از مدیریت جهادی است. امام و رهبری طی 35 سال گذشته انقلاب را با مدیریت جهادی اداره کردند. ما باید الگوی مدیریت جهادی را از همین رفتار مدیریتی امام و رهبری معظم انقلاب بیاموزیم و در همه عرصه‌ها پیاده کنیم.

آیا عزم ملی نیازمند اجماع نخبگان نیست؟ امروز برخی از نخبگان در دولت نقطه نظرات متفاوتی در خصوص اقتصاد و فرهنگ دارند؟ ایا با این اختلاف نظر‌ها می‌توان به تحقق عزم ملی امیدوار بود؟

عزم ملی مرهون اعتماد ملت و آگاهی نخبگان است. برخی که در راه پیشرفت کشور سنگ اندازی می‌کنند و نگاه آنها به قدرت‌های خارجی است نخبه نیستند، نخبه تعریف دارد. نخبه که نوکر اجنبی نیست. نخبه به توانایی‌های داخل فکر می‌کند.

به ده‌میلیون دانش آموخته دانشگاه‌ها و 4 میلیون دانشجوی خوش فکر انقلابی فکر می‌کند. با این لشگر علمی و جوان یک انقلاب اقتصادی تمام عیار می‌شود انجام داد. ما باید در طول اجرای برنامه بیست ساله زیر ساخت‌های اقتصادی کشور را مقاوم کنیم تا در برابر طوفان‌های اقتصادی جهان بایستد تهدید‌های نظامی و تحریم‌ها را پاسخگو باشد.

آیا مسئول همه نابسامانی‌ها در عرصه فرهنگ که باعث دغدغه مندی رهبر معظم انقلاب شده است، دولت می‌باشد؟

دولت در قبال مسائل فرهنگی مسئولیت‌های کلیدی دارد. آموزش و پرورش و آموزش عالی در دست دولت است. وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مسئولیت‌های کلیدی در مورد فرهنگ کشور دارد. سالانه میلیارد‌ها تومان بودجه صرف دستگاه‌هایی که مسئولیت فرهنگ کشور را به عهده دارند، می‌شود. برخی می‌خواهند با فرا‌فکنی بگو‌یند بنگاه‌های دیگری در کشور وجود دارند که عهده‌دار مسئله فرهنگ کشور هستند. این حرف پذیرفته نیست دولت حرف اول را در فرهنگ می‌زند و باید نسبت به مسئولیت‌های قانونی خود پاسخگو باشد.

امروز ایمان وباورهای مردم در زمینه فرهنگ مورد هدف دشمن است مسئولیت مقابله با این پدیده به عهده دولت است. دولت باید فرماندهی این مقابله را به عهده‌گیرد.

https://shoma-weekly.ir/NLybDu