بین الملل

مخالفان سوریه و معارضه با یکدیگر

در هفته گذشته و با حمایت آمریکا شاهد برگزاری اجلاس مخالفان بشار اسد در دوحه بودیم . اجلاسی که بدنبال آن بود تا معارضین سوری را با تمام اختلافاتی که دارند به دور هم جمع کند و برای براندازی دولت بشار اسد استراتژی جدیدی را برگزینند . نشستی که از همان زمان شکست آن مشخص بود.
رضا سرخ پوش - در هفته گذشته و با حمایت آمریکا شاهد برگزاری اجلاس مخالفان بشار اسد در دوحه  بودیم . اجلاسی که بدنبال آن بود تا معارضین سوری را با تمام اختلافاتی که دارند به دور هم جمع کند و برای براندازی دولت بشار اسد استراتژی جدیدی را برگزینند . نشستی که از همان زمان  شکست آن مشخص بود.
در همین رابطه کارشناسان معتقدند این به اصطلاح معارضینی که هم دور یک میز جمع شده اند به راحتی و برای کسب امتیازات بیشتر حاضرند همپیمانانشان را  نیز قربانی کنند. این مسئله به اختلافات زیادی که در بین گروه های مخالف بشار اسد وجود دارد بر می گردد. اتفاقی که در منطقۀ شیخون در شمال حلب افتاد خود شاهدی بر این مدعاست . در این حادثه در درگیری بین معارضان کرد و ارتش آزاد سوریه بیش از 40 نفر کشته شدند و این نشان می دهد نه تنها معارضین یکدست نیستند، بلکه در برخی موارد در تعارض کامل با یکدیگر قرار دارند و بر روی مسئله ای همچون بسط سلطه ممکن است همدیگر را قربانی کنند که در شیخون و اشرفیه این کار را انجام دادند. در چند منطقۀ مهم دیگر نیز اتفاقات مشابه رخ داده است.
غربی ها به شدت دنبال آن هستند تا اتفاقات سوریه را مربوط به جنبش اخوان‌المسلمین سوریه بدانند اما آنچه که از شواهد امر بر می آید این است که مخالفان بشار اسد در سوریه صرفا از اخوانی ها تشکیل نمی شوند هرچند در آن حضور دارند. به نظر می‌رسد که در حال حاضر اگرچه هواداران اخوان‌المسلمین در عرصه سیاسی مناقشه سوریه تا حدی مطرح هستند، ولی دیگر گروه‌ها، از قبیل سکولارها، هواداران القاعده، سلفی‌های سنتی و سنی‌های غیرسلفی هم در این معرکه حاضرند که لزوما حامی و شیفته آموزه‌ها و آرمان‌های جنبش اخوان نیستند. هر چند که جنبش اخوان‌المسلمین نیز اکنون در عرصه جهان عرب یک موجودیت واحد و بدون جناح‌بندی و اختلاف نظر نیست و هواداران آن در کشورهای مختلف عرب خاورمیانه، در همه مسایل سیاسی و اعتقادی لزوما نظر واحد و موضع مشترکی با هم ندارند. آنچه در این بین جالب می باشد این است که به دلیل مواضع حکومت سوریه و کمک‌های اغلب پادشاهی‌های عربی به مخالفان حکومت بشار اسد، دست کم در کوتاه مدت و میان مدت، اسلام گرایان معارض حکومت سوریه رابطه مثبتی با پادشاهی‌های ضد اسد خواهند داشت این نیز خود یک نقطه منفی در افکار جهان اسلام علیه معارضان سوری ایجاد کرده است.
لازم به ذکر است که اجلاس دوحه از آنجا شروع شد که هیلاری کلینتون، وزیر خارجۀ آمریکا چندی پیش اعلام کرده بود که مجلس ملی سوریه، نمایندۀ معارضۀ سوریه نیست و تنها نمایندۀ بخشی از معارضه است و نه همۀ آنها. این موضع خانم کلینتون وزیر خارجۀ آمریکا پیام خاصی داشت، اول اینکه براساس باور آمریکا، ناکارآمدی مجلس در جمع کردن مخالفان را نشان می داد و دوم اینکه ایجاد یک ساختار در برگیرندۀ جایگزین را هم به گونه ای مطرح می کرد.

https://shoma-weekly.ir/3HdiXQ