سیاسی

محصول عزل ونصب های اتوبوسی گریز از تحزب است

فضای گریز از تحزب در کشور فضایی است که از دولت قبل به وجود آمده است و دولت آقای احمدی نژاد مقدار زیادی این فضا را گسترش داد و از طرف دیگر هزینه وابستگی به احزاب در کشور بسیار بالا رفته است.
حمیدرضا ترقی، معاون بین الملل حزب موتلفه اسلامی در گفت و گو با خبرنگار جمهوریت با انتقاد از فضای حزب گریزی در کشور گفت: فضای گریز از تحزب در کشور فضایی است که از دولت قبل به وجود آمده است و دولت آقای احمدی نژاد مقدار زیادی این فضا را گسترش داد و از طرف دیگر هزینه وابستگی به احزاب در کشور بسیار بالا رفته است.


ترقی در ادامه این مطلب افزود: این مسئله البته در تمامی دولت ها تا اندازه ای وجود دارد به طور مثال در حال حاضر به طور تقریبی تمام نیروهایی که به شکلی در دولت قبل بودند و اصولگرا تلقی می شدند یا تابلوی اصولگرا داشتند و یا به نام اصولگرا فعالیت می کردند، همه کنار زده شده اند.

وی با تاکید بر این مطلب ادامه داد: زمانی که مدیری در کشور احساس کند که وابستگی اش به یک جریان سیاسی منجر به از کار افتادن و بیکار شدن وی شود بدون شک نمی توانیم توقع داشته باشیم تمایل به مشارکت در احزاب بالا برود.

ترقی هم چنین تصریح کرد: در حال حاضر وزرایی داریم که هیچ سمتی ندارند و زندگی شان دچار مشکل است . برخی زندگی ها به خاطر وابستگی افرادبه جریان های سیاسی تباه می شود.

عضو حزب موتلفه اسلامی با انتقاد از این دست از مسائل ایجاد هزینه برای اعضای احزاب را منجر به از بین رفتن تمایل دیگران برای فعالیت حزبی توصیف و تصریح کرد: این مسائل نشان می دهد که به طور کلی در فضای سیاسی کشور هزینه وابستگی به احزاب بالا رفته است و کسانی می توانند به این احزاب وابسته باشند که از یک حاشیه امن و پشتوانه دیگری برخوردار باشند چرا که در غیر این صورت جرات فعالیت حزبی در کشور نخواهند داشت.

فضای مجلس با تحزب مشکلی ندارد

ترقی در پاسخ به این سوال جمهوریت که چرا مجلس به عضویت افراد در احزابی که در زمان فعالیت خود قانونی بوده اند حساسیت نشان می دهد، گفت: فضای مجلس با احزاب مشکلی نداشته و ندارد بلکه بیش تر حساسیت هایی نسبت به برخی از جریان های سیاسی مثل جریان مرتبط با فتنه بعد از انتخابات سال 88 است.

وی تاکید کرد: ممکن است برخی وزرا در دفاع از خود به این مسئله اشاره کنند که وابستگی به جریان های سیاسی ندارند تا اگر در گوشه ای عملکردی داشته اند که این عملکرد از نگاه مجلس زیر سوال است، آن را به عنوان یک رفتار سیاسی تلقی نکنند و بیش تر یک رفتار و کار اداری تلقی شود.

ترقی این فضا رابه ضرر تحزب در کشور خواند و گفت:زمانی که هزینه وابستگی به تحزب را بالا ببریم و ملاک عزل و نصب های ما در پست های تخصصی و غیر سیاسی وابستگی یا عدم وابستگی به جریان های سیاسی خاص باشد، موجب می شود که ما نتوانیم در کشور روند دموکراتیک و گسترش فعالیت احزاب را دنبال کنیم .

وی تصریح کرد: با ادامه این روند آرمانی که اکثر گروه های سیاسی در کشور دارند که اصل هشتم قانون اساسی را در قالب فعالیت های حزبی نظام مند کنند، محقق نمی شود.

روش و عملکرد احزاب در کشور باید اصلاح شود/ گناه وضعیت حزب گریزی به پای خود احزاب نیز نوشته می شود

ترقی در ادامه اظهارات خود روش و عملکرد خود احزاب را نیز در وضعیت فعلی تحزب در کشور موثر دانست و گفت:زمانی که احزاب نتوانستند در کادرسازی برای دولت سازی، در تدوین برنامه برای اجرای بهتر در کشور و در کارکردهایی که باید در کشور داشته باشند توفیق مناسبی به دست بیاورند، وضعیت تحزب و حزب گرایی به چالش کشیده می شود.

وی در این خصوص افزود:احزاب نمی توانند در مشارکت سیاسی مردم نقش مناسبی داشته باشند و این مسائل ضعف هایی است که باعث می شود خود دولت ها و دولتمردان اعتمادی به احزاب نداشته باشند.

ترقی تاکید کرد: لذا اگر این کارکرد رشد یافته و احزاب بتوانند جایگاه خود را در افزایش مشارکت سیاسی مردم، کادرسازی برای اداره کشور و ارائه برنامه مطلوب برای اداره کشور پیدا کنند، این کارکردها وگرایشهاتغییر می کند.

بخشی از توفیق کارکردهای احزاب در کشور در گرو توانمندی مالی آن ها است

ترقی در ادامه اظهارات خود وضعیت و توانمندی مالی احزاب را در توفیق آنان موثر توصیف و تصریح کرد:مواردذکر شده نیازمند مولفه هایی برای تحقق است که یک بعد ان به توانمندی های مالی احزاب برمی گردد.

وی ادامه داد: از اساس در کشور احزاب هم چون کشورهای دیگر از منابع مالی مناسبی برخوردار نیستند درحالیکه در کشورهای دیگر مدرسه و دانشگاه حزبی دارند و برای تربیت نیرو از این امکانات استفاده می کنند.

ترقی هم چنین تاکید کرد:احزاب در کشور ما برای تامین مالی خود به شدت درگیر مشکل هستند و قانون به آن ها اجازه فعالیت اقتصادی نمی دهد.

شخصیت گرایی و فقدان فرهنگ کار جمعی، موانع حرکت به سمت حزب فراگیر

ترقی با بیان این که در شرایط امروز احزاب فراگیر در قالب جبهه و ائتلاف شکل میگیرد، گفت:این مسئله نشان می دهد که احزاب به تنهایی اگر نتوانند هم سلیقه های خود را دور هم جمع کنند، نمی تواند کارکرد سیاسی داشته باشند و برای برد در عرصه های انتخاباتی باید به ائتلاف روی بیاورند.

وی ادامه داد: بنابراین نفس این که تنهاائتلاف ها می توانند در انتخابات موفق شوند نه یک حزب مستقل نشان می دهد که باید به سمت احزاب فراگیری برویم که بتواند تمامی نیروها را پوشش دهد.

وی در تشریح موانع بر سر راه تحقق حزب فراگیر گفت: گرایش به شخصیت ها و شخصیت گرایی و فقدان فرهنگ کار جمعی موانع حرکت به سمت حزب فراگیر هستند.

عضو ارشد حزب موتلفه اسلامی در خاتمه تاکید کرد: این موانع برطرف نشود کماکان احزاب بین زمین و هوا در کشور معلق هستند.

https://shoma-weekly.ir/8FdeTf