سیاسی

مجلس 28 ماده نظارت بر برجام را مطالبه کند

من از نمایندگان محترم خواهش می‌کنم بر اجرای این 28 ماده نظارت کنند و از دولت محترم مطالبه کنند و بخواهند که این 28 ماده را در راستای برجام که الان آمریکا زیر آن زده، تا اقدامات اروپا بدتر از این نشده، ما وارد عمل شویم.

فاطمه رهبر، عضو شورای مرکزی حزب مؤتلفه اسلامی با حضور در برنامه تلویزیونی دست‌خط اظهاراتی را درباره مسائل مختلف مطرح کرد. با توجه به سخنان مقام معظم رهبری در دیدار با دانشجویان در پی تصویب برجام بخشی از سخنان خانم رهبر و اتفاقاتی که در روز بررسی برجام در مجلس اتفاق افتاد در ادامه آمده است.

در مجلس نهم شما معتقدید که برجام یه ربع، 20 دقیقه‌ای تصویب شد؟

نه.

این اعتقاد را ندارید؟

نه، هر جایی، هر کسی - چون ما سخنرانی زیاد می‌رویم، حوزه‌های علمیه، دانشگاه‌ها، جایی می‌روم - اسنادم را می‌برم و الان هم همراهم هست، اگر خواستید، توضیح که می‌دهم بقیه می‌گویند پس چرا ما این فکر را نکردیم.

فکر می‌کنید مجلس درست عمل کرد؟

مجلس اصلا به برجام رأی نداد؛ مگر برجام را ما تصویب کردیم؟ این یک سؤال کلیدی است، الان هر عزیزی که صدای من را می‌شنود...

پس چطور 20 دقیقه ای؟

همین است، احسنت، مصوبه برجام را از اینترنت سرچ کنید، من هر چه شما بگویید قبول می‌کنم. هر شرطی دارید قبول می‌کنم. ما چیزی به نام مصوبه برجام در مجلس نداشته‌ایم.

پس چه چیزی 20 دقیقه‌ای تصویب شد؟

من توضیح می دهم، آقایان تیم مذاکره‌کننده طی چند سالی سفرهای متعددی رفتند، در اتاق‌های بسته، در اتاق‌های باز، جلوی دوربین، پشت دوربین مذاکرات انجام شد. درست است؟ روزهای آخر اعلام کردند کار مذاکره تمام شده، به یک تفاهم رسیده‌اند، والسلام! همین است دیگر، چیزی به مجلس نیاورند که ما تصویب کنیم.

بعد از اینکه مذاکرات تمام شد و اعلام کردند که طرفین یک سندی را تحت عنوان برجام (برنامه جامع اقدام مشترک) به تصویب رسانده‌اند و تمام شد، جناب آقای عراقچی طی یک نامه‌ای که به مشاور آقای لاریجانی، جناب آقای جعفری، مشاور و رئیس حوزه ریاست، این برجام جزوه 20 صفحه‌ای برجام را یک نامه ای نوشتند که الان در اسناد مجلس وجود دارد. اگر لازم باشد من خدمتتان ارائه می‌دهم که مردم مشاهده کنند. آقای عراقچی نامه‌ای را به آقای جعفری دادند که بدین وسیله نسخه‌ای از برجام جهت اطلاع نمایندگان و ریاست محترم تقدیم می‌شود. به پیوست برجام را دادند. برجام تمام شد، دولت تمام کرد. اگر خاطرتان باشد، مجلس کمیسیونی را تشکیل داد.

کمیسیون ویژه برجام

بله، حالا ما چه تصویب کردیم؟ من خواهش می‌کنم کسانی که سخنان من را می‌شنوند این جمله را الان در تلفن‌هایشان سرچ کنند؛ «اقدام متناسب و متقابل جمهوری اسلامی ایران در اجرای برجام»، شاید بهتر بود «در راستای اجرای برجام» را قید می‌کردند. این تصویب شد.

سؤال‌ها پیش آمد، اگر طرف مقابل ما اجرا نکرد ما چه کار کنیم؟ ما هم باید یک اقدامی داشته باشیم، نمی‌شود همیشه یک‌طرفه آنجا بنویسند، مگر نمی‌گویید برجامی که نوشته‌اند ایراد دارد، این ایرادها را بیاییم یک قانون کنیم، طرح اقدام متناسب و مناسب جمهوری اسلامی ایران در اجرای برجام به تصویب مجلس رسید (همان روزی که 20 دقیقه طول کشید) که چنانچه طرف مقابل ما، آمریکا، شورای امنیت سازمان ملل، کشورهای اروپایی زیر این موضوع زدند که الان زده‌اند، جمهوری اسلامی چه اقدام متناسب و متقابلی باید داشته باشد.

مصوبه 9 بند دارد که گفته اگر این کار را کردند، اگر به تعهدشان عمل نکردند، ما از سرگیری را خواهیم داشت، تقویت رآکتورها از 190 سو به هزار و 900 سو می‌رسد و کارهای دیگر، یعنی همه چیز باید از نو شروع شود، یک کار عاقلانه و منطقی که مجلس انجام داد.

آقایان آن روز صبح آمدند و وقت گرفتند که ما می‌خواهیم راجع به این و برجام صحبت کنیم، (1 ساعت و 5 دقیقه). ببینید شاید شما هم بودید، شاید من هم بودم، شاید آقای دکتر حداد هم بود، شاید هر رئیس دیگری بود تصمیم می‌گرفتند می‌گفتند الان من رئیس هستم و فکر می‌کنم صحبت‌ها به اندازه کافی شده، گزارش‌ها خوانده شده، طرح تصویب شده، تفاهم شده، الان باب را باز کنید اصلا دیگر نمی‌شود جمعش کرد و الان وقتش نیست. گفتند بخوان، 9 ماده را خواندند و می‌خواستند ...

من نمی‌خواهم از کار آقای لاریجانی دفاع کنم، من شرح واقعه را دارم خدمتتان می‌گویم. آنجا شاید، بعضی‌ها انتقاد می‌کنند می‌گویند شاید آقای دکتر لاریجانی به دو نفر وقت می‌داد، تخلیه شوند، حرف‌ها مطرح شود. در تاریخ ثبت شود. آقای لاریجانی رئیس بود، تصمیم گرفت مطرح نشود و خواندند و رأی گرفتند.

من از این به بعدش را می‌خواهم بگویم. اگر این طرح که در مجلس تصویب شد، من هر جای می‌گویم همه مردم می‌مانند، این طرح تصویب شد، فردای آن روز... گاهی اوقات شورای نگهبان ممکن است 10 روز بعد نظرشان را بگوید، ما در تاریخ 21 ماه تصویب کردیم، 22 ماه شورای نگهبان آن را تأیید کرد و 23 ماه به دولت ابلاغ شد و جالب این است که اگر اشتباه نکنم 29 یا 27 مهرماه مقام معظم رهبری خودشان بیانیه‌ای صادر فرمودند. اگر خاطر شما باشد، در ابتدا و مقدمه نامه اشاره به مصوبه خوب مجلس شورای اسلامی کردند.

حالا هم سرمان کلاه رفت، وقتمان معطل شد، فکر می‌کردیم برجام همه چیز برای ما می‌آورد، در عین حال که من اینجا از نمایندگان محترم خواهش می‌کنم بر اجرای این 28 ماده نظارت کنند و از دولت محترم مطالبه کنند و بخواهند که این 28 ماده را در راستای برجام که الان آمریکا زیر آن زده، تا اقدامات اروپا بدتر از این نشده، ما وارد عمل شویم.

https://shoma-weekly.ir/eLmY9p