سیاسی

مجلس با وزاری اقتصادی برخورد جدی غیرتنازعی کند

مجلس درباره مسئولین اقتصادی دولت نباید تسامح کند؛ در شرایط کنونی ما در یک نبرد اقتصادی با استکبار جهانی هستیم و آنها هرروز به میزان تحریم ها علیه کشور دامن می زنند. مجلس ضمن استیضاح و برخورد جدی با وزاری اقتصادی البته نه به شکلی که به تنازع با دولت منجر شود بلکه در جهت حفظ منافع ملت و دولت باید در این مساله ورود پیدا کند.
سمیه عظیمی- درحالی قیمت دلار در بازار آزاد به صورت مداوم در حال تغییر است که رئیس کل بانک مرکزی مرتبا وعده کاهش نرخ ارز با افزایش حجم مبادلات ارزی را می‌دهد و اینکه به زودی نوسانات این بازار فروکش خواهد کرد.
درهمین حال خبر می رسد که مسئولان اقتصادی برای رفع نوسانات بازار ارز نشست‌های مشترکی را برگزار کرده اند. کارشناسان و تحلیلگران اقتصادی برخلاف دیگر صاحب‌نظران، دلالان و دست‌های پنهان را عامل اصلی نوسانات ارزی می دانند و مرکز مبادلات ارزی را در روند کاهشی نرخ ارز تاثیرگذار.


هرچند ممکن است یکی از مهم‌ترین و اصلی‌ترین دلایل بی ثباتی بازار ارز، دست‌های پنهانی و حضور دلالان در بازار باشد اما سیاست های غلط اقتصادی و بی تدبیری های مسئولین نیز در این مساله بی تاثیر نیست.


مساله ای که با واکنش برخی نمایندگان مجلس مواجه شده و خبر از بررسی نابسامانی های اقتصادی در کمیسیون اقتصادی می دهد.


اسدالله بادامچیان در این رابطه به نقش مهم دولت در تعیین نرخ ارز و مقابله با سودجویان توسط قوه قضائیه تاکید می کند و معتقد است که ورود مجلس به این مساله و در صورت لزوم تغییر تیم اقتصادی دولت می تواند در حل مشکلات اقتصادی کشور چاره ساز باشد.
متن گفتگوی "شما" با بادامچیان را در زیر می خوانید.
 
/ مساله مشکلات اقتصادی و بی ثباتی در بازار ارز یکی از مشکلات مهم کشور است که در صحبت های رهبر معظم انقلاب در سفر به خراسان شمالی به آن اشاره شد. مساله ای که بخشی از آن متوجه تحریم ها و بخشی از آن نتیجه بی تدبیری های برخی مسئولین است؛ شما راه حل این مشکلات را چه می دانید؟
 
مساله نوسان و عدم ثبات نرخ ارز هنوز در کشور پایان نیافته و متاسفانه هر کدام از مجموعه های اقتصادی دولت مسئولیت را به گردن دیگری می اندازند.
وزیر اقتصاد مسئولیت این نابسامانی ها را متوجه رئیس کل بانک مرکزی می داند و رئیس کل هم رئیس جمهور و مجموعه سیاست های ارزی را در این موضوع دخیل می داند.
واقعیت این است که اگر از رئیس کل بانک مرکزی درباره این مسائل پرسیده شود وی رئیس جمهور را که رئیس مجمع عمومی بانک های کشور است مسئول بداند.
چراکه رئیس کل بانک مرکزی پیشنهاددهنده و مجری طرح های اقتصادی دولت است اما همه این مسائل چاره درد مردم و گرانی و عدم ثبات بازار نیست.
طرف دیگر این موضوع بحث صادرات و واردات است که می تواند به این مساله کمک کند، هرچند ممکن است این بخش به دلیل مساله تحریم ها با کاهش چند درصدی روبرو شود، مساله ای که به گفته مسئولان دولتی و مطابق آماری که اعلام می کنند با کاهش روبرو نشده است.
اما مسلم است که ما در نقل و انتقالات ارزی با مشکلاتی روبرو هستیم.
لکن هیچ مساله فوق العاده ای وجود ندارد که موجب نوسانات چند هزار تومانی نرخ ارز در روزهای مختلف شود.
این موضوع نشانه این است که به طور قطع عدم تدبیر صحیح مسئولین دولتی باعث این اتفاقات در کشور شده است.
البته این مساله آنچنان ربطی به مجلس هم ندارد چراکه مجلس از قوانین کلی خود پیروی می کند؛ قبل از این گرانی ها هم قوانین موجود بوده است لکن مجلس آمادگی دارد که قوانینی با قید 2 یا حتی 3 فوریت تصویب کند تا شاید به حل این مساله کمک کند.
فراکسیون موتلفه اسلامی در مجلس نیز آماده هرگونه کمک به دولت برای حل مشکلات اقتصادی کشور است.
اما اصل قضیه مربوط است به مساله سیاست های اجرایی دولت؛ دولت مسئول بررسی و چاره اندیشی برای این موضوع است.
دولت اگر نمی تواند به اتفاق وزاری مربوطه این مشکلات را حل کند کار را به گروه دیگری واگذار کند؛ رئیس جمهور سرجای خود قرار دارد اما باید تیم ارزی خود را تغییر دهد و افراد قوی تری را انتخاب و سیاست های صحیح تری را تعیین و اجرا کند.
اگر دولت می خواهد به همین رویه ادامه دهد باید برای مردم دلیل این اقدامات را توجیه کند چراکه این اقدامات باعث نابسامانی در کشور شده است.
درحال حاضر هیچکس تکلیف خود را برای خرید و فروش کالا و خدمات ندارد چون ثباتی در بازار مشاهده نمی شود.
همه اخلال گرانی که تاکنون دستگیر شده اند 16 نفر هستند به فرض این که این افراد 2 برابر هم شوند باز هم قابل توجیه نیست که گفته شود این افراد مسئولیت بی ثباتی در بازار ارز را داشته اند.
هیچ دولتی در هیچ کجای دنیا تعیین نرخ ارز را به گروه ها، اصناف و دلالان واگذار نمی کند؛ چون تعیین نرخ ارز و برابری آن با پول ملی یک امر اساسی است که در اختیار دولت هرکشور است.
دولت باید به جای فرافکنی های گوناگون باید به فکر راه علاج باشد؛ اگر هم نمی تواند راه حلی بیاندیشد مجلس باید ورود پیدا کند و مسئولینی که در این مساله دخیل هستند را برکنار کند.
شاید در شرایط کنونی استیضاح وزیر ورزش و جوانان خیلی ضروری به نظر نمی رسد و باید مجلس به فکر چاره اندیشی برای مسائل اقتصادی باشد.
مجلس درباره مسئولین اقتصادی دولت نباید تسامح کند؛ در شرایط کنونی ما در یک نبرد اقتصادی با استکبار جهانی هستیم و آنها هرروز به میزان تحریم ها علیه کشور دامن می زنند.
مجلس ضمن استیضاح و برخورد جدی با وزاری اقتصادی البته نه به شکلی که به تنازع با دولت منجر شود بلکه در جهت حفظ منافع ملت و دولت باید در این مساله ورود پیدا کند.

https://shoma-weekly.ir/sCfBhs