سیاسی

مبنای اخذ مالیات شفاف نیست

احمد کریمی دبیر کل انجمن اسلامی اصناف و بازار در گفتگو با رسالت گفت: مبنای اخذ مالیات از بازاریان شفاف نیست.
احمد کریمی دبیر کل انجمن اسلامی اصناف و بازار در گفتگو با رسالت گفت: مبنای اخذ مالیات از بازاریان شفاف نیست.

عضو هیات نظارت حزب موتلفه اسلامی در پاسخ به این سئوال که برخی کسبه به شیوه مالیات‌گیری دولت اعتراض دارند به نظر شما این شیوه به لحاظ قانونی چه ایرادی دارد، گفت: واقعیت این است که اداره مالیات مبنای صحیحی برای مالیات‌گیری ندارد. مثلا از یک واحد صنفی مطالبه ده میلیون تومانی مالیات می‌کند و وقتی اعتراض می‌کند آن را به سه میلیون تومان کاهش می‌دهد. سئوال این است اگر این واحد صنفی واقعاً باید ده میلیون تومان مالیات بدهد چرا به سه میلیون آن را کاهش می‌دهند، معیار و اساس این افزایش و آن کاهش چیست؟

وی گفت: اینکه دولت بخش اعظم درآمد مالیاتی خود را از اصناف و کسانی که درآمد ثابت دارند تامین می‌کند درست نیست بنگاه‌های بزرگ دولتی و غیردولتی با تدابیری از زیر بار دادن مالیات فرار کنند.وی با اشاره به نسبت تولید ناخالص ملی و مقدار مالیات گفت: نسبت مالیات به تولید ناخالص ملی در کشورهای پیشرفته 35 تا 45 درصد است، در برخی کشورهای نیمه پیشرفته 20 تا 25 درصد است. چرا در ایران 8 درصد است. این نشان می‌دهد که شمار زیادی از مردم یا بنگاه‌های بزرگ، مالیات نمی‌دهند و بار مالیات بر دوش کسبه جزء و حقوق‌بگیران ثابت است.

وی با اشاره به وضعیت رکود در بازار گفت: با این وضعیت رکود تورمی در کشور چگونه برخی کسبه جزء می‌توانند مالیات نجومی بدهند. برخی در اداره مالیات چشم خود را در برابر واقعیت‌هایی که امروز در بازار می‌گذرد بسته‌اند.

وی در پاسخ به این سئوال که چگونه می‌توان این نقیصه را برطرف کرد و شیوه مالیات‌گیری را اصلاح نمود، گفت:باید مبنای اخذ مالیات از مردم و حتی بنگاه‌های عمومی و دولتی شفاف باشد. ما این شفافیت را نمی‌بینیم. باید دولت دقیقاً درآمدها و هزینه‌های بنگاه‌های اقتصادی را رصد کند و بر اساس واقعیت مالیات بگیرد. از طرفی باید رونق در اقتصاد شکل گیرد تا دولت بتواند مالیات بگیرد. هنوز بازار کمر خود را از رکود راست نکرده است. از همه مهم‌تر باید یک اعتماد متقابل بین دولت و مردم باشد تا مالیات با رضایت اخذ شود.

https://shoma-weekly.ir/YDgpoq