بین الملل

ما همه «کریمه» هستیم

پس از الحاق کریمه به روسیه و برخورداری امتیازهای فراون شهروند روسی برای مردمی که سابقا در اوکراین با مشکلات متعدد مالی دست و پنجه نرم می‌کردند، حالا دیگر شهرهای اوکراین نیز با آغاز اعتصابات و تظاهرات خواستار پیوستن شهرهای خود از اوکراین به روسیه هستند.
محمد علائی- همزمان با آنکه دولت موقت اوکراین در کییف راهکارهای افزایش مناسبات با غرب را جستوجو میکند، طرفداران روسیه در شرق سودای الحاق به روسیه را در سر میپرورانند. هر چند به نظر میرسید شرایط در اوکراین پس از الحاق بدون جنگ کریمه به روسیه آرام شده است، اما اکنون خبرهای دیگری به گوش میرسد.

پس از الحاق کریمه به روسیه و برخورداری امتیازهای فراون شهروند روسی برای مردمی که سابقا در اوکراین با مشکلات متعدد مالی دست و پنجه نرم میکردند، حالا دیگر شهرهای اوکراین نیز با آغاز اعتصابات و تظاهرات خواستار پیوستن شهرهای خود از اوکراین به روسیه هستند.

طرفداران روسیه در شهرهای شرقی اوکراین به ساختمانهای دولتی حمله کرده و با پلیس درگیر شدهاند. چند صد روس تبار در دونتسک و لوهانسک ساختمانهای استانداری را به کنترل خود درآوردهاند. خبرگزاری اینترفاکس روسیه گزارش میدهد که در خارکوف، دومین شهر بزرگ اوکراین، نیز معترضان ساختمان استانداری را تصرف کردهاند.

معترضان در جنوب و شرق اوکراین سرود ملی روسیه را در خیابانها میخوانند و برخی از آنها خود را ضد میدان دانسته و از ایجاد اتحادیه وطنپرستی «نواراسیا»حمایت میکنند. نواراسیا نام منطقهای است که در گذشته جزو خاک امپراطوری عثمانی بود و در زمان جنگهای روسیه و ترکیه که به دوران زمامداری کاترین کبیر باز میگردد به خاک روسیه اضافه شدند.

«روسیه، روسیه»؛ «جمهوری دونتسک»؛ پرچم روسیه بار دیگر با این شعارها در اوکراین به اهتزاز درآمد و تازهترین اقدام جداییطلبان پس از الحاق شبهجزیره کریمه به روسیه را رقم زد. شهرهای شرقی اوکراین در هفتههای اخیر تقریبا هر روز صحنه تظاهرات و اجتماعات مردم در حمایت از روسیه بوده است.

«تورچینف» رئیسجمهوری موقت اوکراین روسیه را متهم به این کرده است که مسکودر حال پیاده کردن سناریوی کریمه در اوکراین است. وی در ادامه مسکو را متهم به شروع موج دوم عملیات علیه اوکراین کرده است.

واکنش روسیه

روسیه در واکنش به این اتفاقات طی بیانیهای از حکومت اوکراین خواست، به «خواستههای قانونی ملت این کشور» توجه کند. روسیه میگوید، تا حکومت فدرالی در اوکراین شکل نگیرد و روسزبانان این کشور به موقعیتی که مستحق آن هستند نرسند، اوکراین روی آرامش را نخواهد دید. وزارت خارجه روسیه در بیانیه خود هشدار داده است؛ اگر رفتار غیرمسئولانه نیروهای سیاسی حاکم بر اوکراین نسبت به ملت این کشور ادامه یابد، اوکراین با مشکلات و بحرانهای جدید مواجه خواهد شد.

غرب میگوید که روسیه دهها هزار نیروی نظامی در مرزهای شرقی اوکراین مستقر کرده و برای عملیات نظامی دیگری آماده میشود. این در حالیست که روسیه تاکید دارد قصد اقدام نظامی در شرق اوکراین را ندارد. با این حال، مسکو میگوید باید در اوکراین یک نظام حکومتی فدرال ایجاد شود تا مناطق عمدتا روسنشین آن کشور از اختیارات بیشتری برای اداره امور خود برخوردار شوند.

بر اساس یک نظرسنجی اکنون تنها ۱۴ درصد از اوکراینیها از نظام فدرالی حمایت میکنند. طبق گزارش نشریه واشنگتن پست، این ایده در جنوب و شرق اوکراین که به ترتیب ۲۲ و ۲۶ درصد از ساکنان آنها از آن حمایت میکنند، محبوبیت بیشتری نسبت به حمایت ۳ درصدی در غرب اوکراین دارد. اما اگر حوادث اخیر ادامه یابد، ممکن است اوکراین واقعا فدرالی شود. حالا روسیه با اعلام استقلال در دونتسک و شاید خارکیف، برگ برنده جدیدی برای نفوذ خود در اوکراین در دست داشته باشد. چراکه غرب نیز اعلام کرده تمایلی برای مداخله نظامی در برابر روسیه نخواهد داشت. روسیه اکنون بهترین فرصت را میبیند تا با حمایت از روس زبانان شرق نشین اوکراین، کییف را مجبور به تسلیم دربرابر خواستههای آنان برای الحاق به خاک روسیه بکند. چرا که در غیراین صورت دولت جدید اوکراین چالشهای جدیدی در مواجهه با مخالفان خواهد داشت. ضمن آنکه مقامات کییف اکنون به این نتیجه نیز رسیدهاند که ساکنان کرملین از هیچ اقدامی برای حفظ منافع خود در اوکراین فروگذار نخواهند کرد.

https://shoma-weekly.ir/vMN2tO