سیاسی

«ما می توانیم» عامل قدرت ما در جنگ تحمیلی بود و می تواند باشد

دکتر محمد کرمی راد گفت: داشتن اعتماد به نفس و خوداتکایی و باور به اینکه ما می توانیم کارهای بزرگ را انجام دهیم، نقش موثری در پیروزی ها ما در دفاع مقدس داشت. در طول جنگ رزمندگان با همین روحیه و با ابتکارات و نوآوری های تازه ، اقدامات نظامی را انجام دادند که برخی از آنان در تاریخ جنگ های جهان بی سابقه بود.
دفاع مقدس ملت ایران در هشت سال جنگ تحمیلی، را شاید به جرأت بتوان نقطه اوج خودباوری و خوداتکائی یک ملت در تاریخ معاصر برشمرد. جائی که یک ملت با تکیه بر داشته های خود در برابر قدرتهای استکباری شرق و غرب جهان ایستاد و پیروز هم شد لذا این روزها که استکبار جهانی و در رأس آنها آمریکای جنایت کار بار دیگر زیاده خواهی های خود را افزایش داده، بیش از هر زمان دیگر، واکاوی علل پیروزی در دفاع مقدس ضروری به نظر می رسد،برهمین اساس در گفت و گو با دکتر محمد کرمی راد نماینده ادوار مجلس شورای اسلامی و از فرمانده هان و جانبازان دفاع مقدس به بازخوانی این علل پرداختیم که در ادامه به آن اشاره می شود.

دکتر محمد کرمی راد در ابتدای این گفت و گو به علت تهاجم استکبار جهانی به ایران پرداخت و گفت: زمانی که انقلاب اسلامی ایران به پیروزی رسید، جهان تحت سیطره دو ابرقدرت شرق و غرب قرار داشت. همه جهان به نوعی مستعمره این دو قطب بودند. آمریکا و شوروی با تقسیم جهان بین خود، منافع شان را تامین می کردند و جهان تحت سلطه آنها بود.

نماینده ادوار مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه ایران در آن برهه از اقمار آمریکا محسوب می شد، اظهار داشت: محمدرضا پهلوی، ایران را به طور کامل در اختیار غربی ها قرارداده بود و همه ثروت کشور در جهت تامین منافع آمریکا و اسرائیل به کار گرفته می شد و عملا ً شاه از خود اختیاری نداشت. در چنین شرایطی انقلاب اسلامی با شعار استقلال و ایستادگی یک ملت بر روی پای خود و فارغ از وابستگی به قدرت های شرق و غرب به پیروزی رسید.

فرمانده دوران دفاع مقدس مبارزه با این شعار ملت را نقطه اشتراک دو ابرقدرت آن زمان دانست و افزود: خواست و آرمان ملت ایران، باعث ترس قدرت های استکباری دنیا شد که چرا گسترش این تفکر در دنیا باعت می شد که سلطه آنها به پایان برسد و منافع شان به خطر بیافتد کما که همینگونه شد، از همین رو براندازی جمهوری اسلامی ایران خواست مشترک دو ابرقدرت شد.

عضو شورای مرکزی حزب مؤتلفه اسلامی شعار نه شرقی و نه غربی را نماد این استقلال نامید و گفت: انواع و اقسام توطئه ها با برنامه ریزی استکبار جهانی کشور را احاطه کرد. تجزیه طلبی در اقصی نقاط کشور، طراحی کودتا، به شهادت رساندن یاران امام راحل و مسئولان کشور، تحریم اقتصادی، جنگ داخلی، حرکت مسلحانه منافقین و در نهایت تحمیل جنگ هشت ساله به ملت ایران از انواع توطئه ها بود که ملت ایران از سر گذراند و با موفقیت آنها را پشت سر گذاشت.

وی ادامه داد: اما اگر بخواهیم در خصوص علل پیروزی ملت ایران در جنگ تحمیلی سخن بگوئیم، اولین عامل آن بر می گردد به رهبری حضرت امام خمینی(ره) که بدون هیچ ترسی از قدرت های مادی و دنیوی و با اتکاء به خداوند متعال به همراه ملت وارد صف مبارزه با دشمن شد.

کرمی راد افزود: امام راحل با چنان هیبتی دشمن را تهدید می کرد که گوئی آنها هیچ نیستند. با همین دیدگاه امام (ره) در مقطع اول جنگ و در سال 60 جمله ائی بدین مضمون فرمودند که" صدام یک دیوانه ای بود که یک سنگی را در چاه انداخت وحالا دست به دامن دولت ها شده است تا آنها بیایند و وساطت کنند و او را نجات بدهند. او دیگر قابل نجات نیست و ما هم یک قدم عقب نخواهیم نشست." و اینچنین هم شد.

فرمانده دوران دفاع مقدس در تشریح علت دوم گفت: علت بعدی باور های دینی و اعتقادی مردم بود که گوش به فرمان امام وارد میدان نبرد شدند. در آن مقطع کشور به دلیل شرایط ویژه ائی که وجود داشت از لحاظ نظامی در مضیقه بود اما ملت با هرچه که در دست داشت در لبیک به ولایت وارد میدان شدند و در برابر دشمن ایستادند.

وی به کمبودهای نظامی اشاره کرد و گفت: خوب یادم است که مردم با تفنگ های قدیمی مانند برنو به میدان آمدند و اگر نبود خیانت های بنی صدر نمی گذاشتند که ذره ائی از خاک ایران به اشغال نظامیان بعثی عراق در بیاید.

کرمی راد به کارشکنی های گسترده بنی صدر در روند دفاع ملت ایران در برابر متجاوز پرداخت و گفت: علی رغم همه این اقدامات خائنانه، ملت صدامی را که آمده بود سه روزه تهران را فتح کند، بر سر جایش نشاندند و با تغییر در فرماندهی در جنگ به روند پیروزهای صدام خاتمه دادند و جنگ را به سمت و سوی دیگر سوق دادند.

عضو شورای مرکزی حزب مؤتلفه اسلامی افزود: عامل بعدی میهن دوستی و همیت ملی ملت بود که باعث شد اقلیت ها نیز به میدان مبارزه بیایند و در این راه فداکاری های زیادی بکنند.

کرمی راد در تشریح عامل بعدی اظهار داشت: داشتن اعتماد به نفس و خوداتکایی و باور به اینکه ما می توانیم کارهای بزرگ را انجام دهیم، نقش موثری در پیروزی ها ما در دفاع مقدس داشت. در طول جنگ رزمندگان با همین روحیه و با ابتکارات و نوآوری های تازه ، اقدامات نظامی را انجام دادند که برخی از آنان در تاریخ جنگ های جهان بی سابقه بود.

عضو شورای مرکزی حزب مؤتلفه اسلامی روحیه از خود گذشتگی و ایثار را عامل دیگری در کسب پیروزی های متعدد در جنگ تحمیلی نامید و گفت: در این برهه مردم با از خودگذشتگی برای دفاع از کشور و انقلاب از جان و مال خود گذشتند و همه چیز را فدای اسلام عزیز نمودند.

این فرمانده دفاع مقدس ادامه داد: حضور فرمانده هان و مدیران انقلابی که به آرمان های نظام ایمان و باور داشتند را نیز می توان از عوامل اثر گذار در پیروزی های رزمندگان در دفاع هشت ساله دانست.

وی افزود: مجموع این عوامل سبب این شد که ما بتوانیم در برابر همه توطئه های استکبار جهانی ایستادگی کنیم و در مسیر موفقیت پیش برویم. امروز هم اگر می خواهیم در راهی که قرار گرفته ایم دچار پسرفت و ایستائی نشویم، چاره ایی نداریم که همین عوامل را سرلوحه کارهای خود قرار دهیم.

کرمی راد اظهار داشت: ما امروز بیش از هر زمان دیگری به مدیران انقلابی، از خود گذشته و پیرو امر ولایت نیاز داریم تا امور کشور را در مسیر درست قرار دهند و به دور از هیاهو و جنجال به دنبال تحقق خواسته ها و آرمان های نظام باشند که در کلام مقام معظم رهبری تبلور یافته اند.

کرمی راد در پایان گفت: مردم بر سر عهد و پیمان خود با انقلاب ایستاده اند و در کسب موفقیت های حاصل شده نقش اصلی از آن مردم بوده است، اما نیاز است که مسئولان نیز با تمام وجود به دنبال رفع دغدغه های مردم برای تأمین معیشت و امرار معاش باشند چرا که امروز به گفته مقام معظم رهبری اولویت اصلی رفع معضلات اقتصادی کشور است.

https://shoma-weekly.ir/tg0zqT